Eli niinkuin otsikostakin näkyy, kyse on parhaasta cd:stä... Ite oon tottunu käyttämään TDK ceedeitä ja nykyään taitaa melkeen kaikki olla reflexei, mutt onko joku cd merkki parempi ? Ottaen huomioon levyn keston ja etenkin toimivuuden Panasonicissa VCD levynä. Ohjeissa mainitaan ettei CDR tai CDRW tai mitkään muutkaan levyt toimi, mutta mahdollisesti jos jotkut CDR levyt toimisivat ? Laite on DVD-RV60. Ja tuolta yhestä listasta ei löytyny koko laitetta. Mutta siis ei välttämättä tarvitse koskea tota mun asemaa vaan siis levyjä jotka ihan yleisesti ottaen parhaiten toimii muissa laitteissa kuin tietokoneessa, niissä nyt kaikki levyt toimii.
Sonyn CD-R kiekot -- s*tanan kalliita, mutta firma maksaa ,-) -- ovat pelanneet ainakin kuin junan vessa kolmella eri stand-alone DVD-pyörittimellä, taitaa olla jo parisataa poltettu noilla ja yksikään ei ole vielä "kulunut" lukukelvottomaksi (tyttäreni tosin keksi käyttää yhtä frisbiinä, mutta se on eri asia..). Mutta TDK:t ovat ehdottomasti toinen hyvä brändi, joka pelaa yleensä missä tahansa DVD-soittimessa.
Ja tuosta laitteestasi: http://www.vcdhelp.com/dvdlist/243.html Näköjään CD-R:t eivät pelaa, vaan ainoastaan CDRW:t (_todella_ outo?!).
Tervehdys! Aina silloin tällöin näkee ja kuulee esityksiä, että "kulta"- eli Gold-tyyppiset CD-R-levyt ovat parhaita ainakin elinikänsä puolesta. Tämä elinikä kiinnostaa, koska tarkoitus on arkistoida kaikki yksityinen kuva-aineisto (jpg't ja videot yms) takuulla pysyvään muotoon. Ovat ainakin hieman kallimpia kuin samanmerkkiset non-gold-versiot. Onko ko. esityksissä perää?
Kukaan noita ei ole puoleettomasti testannut, joten tekisin itse arkiston kanssa niin, että kahden vuoden välein vetäisin levyistä kopiot uudestaan (kun CD:t eivät käytännössä enää maksa yhtään mitään), ihan vaan kaiken varalta, oli CD-mediana mikä tahansa.
Netistä löytyi mielenkiintoisia tutkimustuloksia eri tallennus"medioitten" (odottettavissa?) olevasta eliniästä. Mm. CD-R pitäisi kestää 40-250 vuotta kun taas magneettiset tavat vain 10-30 vuotta. Eli ei kannattaisi sentään jo kahden vuoden välein vetäistä uusiksi koko arkistoa, paitsi ehkä VHS:ille, mutta silloinhan laatu kärsii joka kerta.