Elikkäs olin tossa pari kuukautta sitten aivan tietämätön kaikista näytönohjaimista ja muista. Silloin ostin uuden tietokoneen kaupasta. Ostin tietokoneen, jossa oli geforce 8500gt. Myyjä sanoi että siinä on näytönohjaimen muistia 1023 mb ja kehui sitä maasta taivaisiin pelikoneeksi. Tuolloin kun en vielä tiennyt koneista paljoakaan, niin kuulostihan tuo megabitti määrä aikas suurelta, verratuna edelliseen koneeseeni. Myöhemmin kun olin jo jonkun verran pelaillut, niin näytönohjain alkoi tuntua jotenkin takkuiselta. Silloin aloin keräämään tietoa erilaisista näytönohjaimista. Lopulta selvisi että tämä näytönohjainhan on täys lelu ja dxdiagin kautta katsoin että tuosta 1023 mb näytönohjain käyttää vain 241 mb. Silti koneen etuosassa olevissa tarroissa lukee sanasta sanaan: NVIDIA GeForce 8500gt 1023mb. Mutta se on vain jaettuamuistia. Ja nyt kysynkin, mitä tuo jaettu näytönohjaimen muisti oikeastaan tarkoittaa?? Nyt ketuttaa ja aika pahasti. Jos nyt koneen ostaisin, en menisi taatusti kaupasta sitä ostamaan, vaan tilaisin komponentteja netistä.
Eikös se ole sitten integroitu? Tai sen tekniikkaa käyttävä, eli ottaa keskusmuistista itselleen muistia?
Geforce 8500GT on budjettiluokan näyttis joka tukee nvidian TC (TurboCache) tekniikkaa. Eli siis kyseessä on integroiduista tuttu tekniikka missä koneen keskusmuistista lohkaistaan osa näytönohjaimelle. Noissa erillisissä korteissa omaa muisita kuitenkin on vähän, yleensä joko 64MB tai 128MB, loput on keskusmuistilta. Pelaamiseenhan tuo kortti ei sovellu muuta kuin matalilla resoilla ja minimiasetuksilla. Sillainhan se on että harvoin pakettikoneena saa kunnon konetta ellei maksa suurta summaa rahaa. Eikä niiden myyjien puheisiin varsinkaan isoissa marketeissa paljoa kannata uskoa, kehuvat isoja lukuja mitä tuotteen kyljessä lukee tietämättä asiasta itse mitään.