1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

PC:n optimointi digivideoiden editointiin?

Viestiketju Yleistä keskustelua digitaalisesta videosta -osiossa. Ketjun avasi tamtark 04.12.2003.

1. tamtark

tamtark Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Olen hankkinut itselleni digitalisen videokameran ja tarkoituksenani olisi editoida kuvaamiani pätkiä PC:llä.

Haluaisin tietää miten PC tulisi tai sitä voisi optimoida, jotta editointi laitteella olis mahdollisimman tehokasta ja miellyttävää. Onko mahdollisesti netissä joitain opuksia tai ohjeita tähän liittyen? Olen täältä yrittänyt löytää vinkkejä, mutta ei ainakaan vielä ole osunut silmään.

Olen kuullut mm. että kannattaa ainakin hankkia uusi kovalevy - miksi ja mitä sille tulisi asentaa? Ymmärrän sen, että PC:lle siirrettynä video vie rutkasti tilaa ja tätä varten on syytä olla kovalevyllä riittävästi kapasiteettia. Mutta tulisiko esim. editointi ohjelmistot asentaa fyysisesti eri kovalevylle kuin millä esimerkiksi käyttöjärjestelmäni on? Onko tällä jotain vaikutusta suorituskykyyn? Ohjelmistona minulla on Adoben Premier Pro sekä Pinnaclen Studio 8.

Käyttöjärjestelmäni on Win XP Pro. Onko käyttöjärjestelmillä eroja suorituskyvyn syhteen editointia tehdessä? Koneesani on keskusmuistia 1Gb ja prosessori on Athlon 2600+ Mhz. Koneessani on myös Firewire liitäntä. Olen ajatellut hankkia myös polttavn DVD-aseman jotta voin arkistoida editoimani videot.

Otan mielelläni vastaan hyviä vinkkejä, joilla saan laitteistostani kaiken mahdollisen hyödyn ja editoinnista tulee mielekästä.

2.  
  3. ReeL12

ReeL12 Guest

Videolle olisi syytä olla oma kovalevy, koska se vaatii suuren siirtonopeuden. Kannattaa hankkia vähintään 7200 rpm levy. Ja jakaa se muutamaan osioon joita voi formatoida välillä.
    Videot frakmentoituu helposti kun niitä editoidaan, kaapataan lisään ja rendataan.
    5 minuuttia DV formaatissa olevaa videoita vie n. 1 GB tilaa joten laske siitä tarpeesi..

Softan voi jättää samalle levylle käyttiksen kanssa. Iso näyttö on must jos haluat mielekästä editointia.

Itse käytän W2K ja XP käyttiksiä, eikä suoritus kyky ole ollut koskaan ongelma kun muistia on riittävästi. Olen aloittanut video hommat joskus Pentium100mhz koneella joten hardwaresi riittää kyllä.
    Rautaa tarvitaan oikeastaan vasta jos/kun halutaan tehdä efexiä tai konvertoida video vaikka siihen DVD:n MPEG2 muotoon.

Jaa tämä sivu