1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

DVI ja VGA, onko mitään käytännön eroja?

Viestiketju Tietokoneen näytöt -osiossa. Ketjun avasi Mikaeli26 30.11.2007.

  1. Mikaeli26

    Mikaeli26 Regular member

    Liittynyt:
    10.05.2007
    Viestejä:
    246
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    eli olen hankkimassa uutta konetta ja siihen näyttöä. tietoasemalla kun kävin kysymässä koneeseen tarjousta, niin sanoivat että vga ja dvi näytöillä ei ole juurikaan muuta eroa kuin hinta. Pitääkö tämä paikkansa? itse olen erimieltä mutta jos joku tietää niin voisiko vastata, sillä se tieto voi säästää minulta muutaman kympin :D

    kiitos etu käteen.
     
  2.  
  3. NUIJJA

    NUIJJA Active member

    Liittynyt:
    12.01.2005
    Viestejä:
    4,410
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    DVI
    DVI on lyhenne sanoista Digital Video Interface tai Digital Visual Interface, joka on määritys digitaalisen videon siirtoon ja liitin, jonka on kehittänyt Digital Display Working Group eli lyhyemmin DDWG

    DVI:ssä voi siirtä sekä digitaalista että analogista videosignaalia. DVI:stä on kolme eri mallia, DVI-A (A tulee sanasta analog), analogista siirtoa varten, DVI-D (D tulee sanasta digital), digitaalista siirtoa varten, ja DVI-I (I tulee sanasta integrated), jolla voi siirtää molempia.
    http://fin.afterdawn.com/sanasto/termit/dvi.cfm

    VGA
    VGA on lyhenne sanoista Video Graphics Array . Nykyään VGA:lla tarkoitetaan VGA (d-sub)-liitintä ja -kaapelia, joka tunnetaan myös HD-15-nimellä tai 640x480 resoluutiota. VGA (d-sub):n avulla voi siirtää kuitenkin jopa 1920x1200 tai isompia resoluutioita. Analogisen VGA-liitännän korvaajaksi ovat tulleet digitaaliset DVI- ja HDMI-liitännät.
    http://fin.afterdawn.com/sanasto/termit/vga.cfm

    Yllä olevan perusteella, kylläkin valitsisin dvi-n.
     
  4. CoB92

    CoB92 Regular member

    Liittynyt:
    08.06.2006
    Viestejä:
    1,450
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    suomen kielellä sanottuna DVI:ssä on tarkempi ja terävämpi kuva kuin VGA liittimessä :)
     
  5. Mikaeli26

    Mikaeli26 Regular member

    Liittynyt:
    10.05.2007
    Viestejä:
    246
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    joo kiitos, eli taidampa satsata sen muutaman kympin noihin dvi näyttöihin.
     

Jaa tämä sivu