1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Verkkokaupan takuuhuolto?

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi Kurnu 25.11.2003.

  1. Kurnu

    Kurnu Member

    Liittynyt:
    16.09.2003
    Viestejä:
    51
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Olen hankimassa uutta kiintolevyä verkkokaupasta ja ajattelin onko verkkokaupan takuuhuolto helppo ja nopea kun laite postitetaan takuupapereiden kanssa?
     
  2.  
  3. heappi

    heappi Regular member

    Liittynyt:
    28.08.2003
    Viestejä:
    715
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jos ne oikeasti alkaa huoltaa laitetta niin saattaa vierähtää hetki jos toinenkin. Yleensä jos on komponentti hajalla niin ne laittaa uuden samantien tilalle.
     
  4. PJKuona

    PJKuona Regular member

    Liittynyt:
    05.09.2001
    Viestejä:
    658
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itselläni on todella huonoja kokemuksia verkkokaupan takuuhuollosta. Ostin noin vuosi sitten digitaalisen videokameran verkkokauppa.com:sta. Kamera tuli ensinnäkin todella hitaasti - heillä ei muistaakseni ollut sitä varastossa.

    Lopulta kuitenkin sain kameran ja vielä sopivasti koulun videoprojektia varten. Aloitin kameralla kuvaamisen ja alku meni oikein hyvin kunnes parinviikon normaalikäytön jälkeen kameran virtalähde pimeni. Otin yhteyttä verkkokauppaan ja kysyin voinko lähettää pelkän virtalähteen heille huoltoon ja mahdollisesti vaihdettavaksi, koska itse kamera kuitenkin toimi ja sain koululta lainaksi virtalähteen kameran lataamista ja kuvauksia varten. Tämä järjestely sopi verkkokaupalle joten lähetin pelkän virtalähteen heille. Kamera jäi minulle ja minun oli mahdollista jatkaa videoprojektiani.

    Kului muutama viikko eikä verkkokaupasta kuulunut mitään. Otin moneenkertaan yhteyttä ja kysyin mikä maksaa. Vastaus oli, että virtalähde on lähetty Saksaan takuuhuoltoon. Koska minulla ei ollut "tulenpalavaa" tarvetta virtalähteelle, niin odotin kiltisti, vaikka ainainen virtalähteen lainaaminen koululta olikin aika turhauttavaa - varsinkin kun se piti joka kerta kuitata ja laina-aika oli yksi vuorokausi kerrallaan.

    Aikaa kului taas viikkoja ja aloin jo hermostua. Lopulta verkkokaupasta kuitenkin otettiin yhteyttä ja kerrottiin, että virtalähde on palautettu. Sille ei kuitenkaan oltutehty mitään, eikä sitä oltu vaihdettu. Olin äimänkäkenä. Tiedustelin syytä tähän ja minulle kerrottiin, että he tarvitsevat myös kameran jotta voivat testata virtalähteen. Yritin ehdottaa, että eikö virtalähdettä voisi vain vaihtaa uuteen, se olisi kuitenkin kaikkien kannalta helpointa ja vaivattominta. Tuntui myös typerältä lähettää toimiva kamera takuuhuoltoon. Ehdotukseni kuitenkin tyrmättiin eikä minulla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin lähettää kamerakin takuuhuoltoon. Paketoin kameran ja laitoin sen postiin. Tässä vaiheessa alkoi pinna olla jo kireällä, varsinkin koska videoprojektini jämähti tähän. En voinut sitä jatkaa ennenkuin saisin kamerani takaisin.

    Taas kului viikkoja. Aloin jo tosissani hermostua, koska lukuvuosi läheni loppuaan ja koulun videoprojekti piti saada valmiiksi ja arvosteltavaksi, selitin asian myös verkkokaupalle, mutta he vain levittelivät käsiään. Tässä vaiheessa olin jo yhteydessä kunnan kuluttaja-asiamieheen. Laitoin hänelle aina sähköpostia tilanteen kehittymisen mukaan ja kerroin tilanteen ja taustat. Kuluttaja-asiamies ehdotti, että vaatisin tilalle vastaavaa tuotetta välittömästi. Vaatimukseni kuitenkin tyrmättin verkkokaupassa ja sanottiin ettei heillä ole vastaavaa tuotetta. Tämän jälkeen kuluttaja-asiamies ehdotti minulle kaupanpurkua. Laitoikin verkkokaupalle välittömästi sähköpostia jossa kerroin haluavani purkaa kaupan. Ehdotus tyrmättiin ja sanottiin että jos odoteltaisiin vielä hetki - tässä vaiheessa aikaa oli siis kulunut jo useampi kuukausi siitä kun laitoin virtalähteen postiin. Viikon vielä odotin jonka jälkeen laitoin uudelleen postia verkkokauppaan ja vaadin saada purkaa kaupan. Tälläkertaa verkkokauppa suostui vaatimukseeni. Minun oli tosin vielä lähetettävä kaikki ohjekirjat ym. krääsä takaisin verkkokauppaan. Pariviikkoa loppujen tavaroiden palautuksen jälkeen sain kameran kauppahinnan takaisin tililleni.

    Tämä oli siis vain yksi tapaus. On minulla hyviäkin kokemuksia verkkokaupasta, mutta tuo taistelu jäi kyllä mieleen.
     
    Viimeksi muokattu: 25.11.2003
  5. snapsix

    snapsix Regular member

    Liittynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    786
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kyllä itse olen koittanut tehdä ostokseni paikallisesta atk-liikkeestä, koska takuuhuollot sun muut on helpompi hoitaa paikanpäällä. Usein on ollut mahdollista saada uusi osa suoraan hyllystä kun hajonnut lähtee vasta takuukäsittelyyn. Muutenkin takuuhommat on helpompi hoitaa kasvokkain, myyjäkään ei niin helposti kierrä vastuutaan kun puhuu kasvotusten. Ja toki ei halua menettää hyvää asiakastastaan, kun olen keskittänyt kaikki ostokset samaan paikkaan. Myös alennuksia on alkanut tipahtelemaan mahdollisuuksien mukaan ja joustavasti maksuaikaa ;)
     
  6. p0rkkana

    p0rkkana Member

    Liittynyt:
    09.09.2003
    Viestejä:
    41
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Itellä oli vielä jokunen kuukausi sitten pelkkää hyvää sanottavaa Verkkokaupassta. Sitten päätti pikkuveljeni tilata itselleen koneen (osina) lähinnä Verkkokaupasta. No, velihän ei koneista tajua joten minä hoidin tilaukset. Komponentit tulivat ajallaan ja nopeasti.

    Kaikki sujui vaivattomasti, kunnes GF4 otti ja tilttasi oikein tosissaan. No, eipä muuta kuin soitto Verkkokauppaan ja kortti postiin. Lähettivät uuden kortin ja sama juttu uudelleen. Olin aivan puulla päähän lyöty, sillä mitään vikaa kortissa ei päälisin puolin ainakaan näyttänyt olevan. Ja eikun soitto Verkkokauppaan ja kortti taas postiin. Siellä rupesivat sitten asiaa tutkimaan ja joku oikea _pro_ sieltä sitten soitteli asian tiimoilta ja väitti kortin olevan rikki koska se on kastunut ja siitä on cooleri irroitettua ja lähmäisty omat piitahnat sisälle. Tässä vaiheessa sitten paloikin pinna totaalisesti, sillä kortti oli avaamattomassa paketissa, kunnes itse kävin sitä koneeseen asentamassa ja vikaa ilmeni ja kortti laitettiin pakettiin ja postiin. Missään vaiheessa ei korttia ruvettu itse säätämään. Verkkokaupan häiskä oli kuitenkin niin pro että hänen mukaansa asia oli juuri näin, vaikka koitinkin hänelle selittää ettei korttia oltu millään tavalla säädetty. Manasin sille sitten puhelimessa kaikki pirut ja perkeleet ja anelin heitä lähettäämään vielä uuden kortin ja suostuivat. Ja kas kummaa, uuden kortin kanssa ei sitten ilmennytkään mitään vikaa.

    Mutta todellista asiakaspalvelua tuollainen asiakkaan syyllistäminen ilman mitään perusteita. Verkkokauppa on kyllä muuten asiansa osaava putiikki :)
     
  7. Tarmo78

    Tarmo78 Regular member

    Liittynyt:
    04.07.2003
    Viestejä:
    610
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Minun kokemuksen verkkokauppa.comista on pääsääntöisesti hyviä. Pari kertaa takuuhuolto on vain venähtänyt luvattoman pitkäksi. Suosin siitä huolimatta verkkokauppaa, koska monet muut nettikaupat syyttävät nettisivullaan jo valmiiksi ennen kauppoja asiakasta ylikellotuksesta, asennusvirheistä, ym. muusta virittelystä. viimeistään kun rupeaa etsimään ohjeita takuuhuoltoon lähettämiseen, niin sivuilla annetaan ymmärtää, että vika on todennäköisesti asiakkaassa, vaikka asiakkaan pitäisi olla aina oikeassa (kunnes se on väärässä).
     
  8. heappi

    heappi Regular member

    Liittynyt:
    28.08.2003
    Viestejä:
    715
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kannattaa yleensäkin vilkaista Kuluttajaviraston sivuja jos rupeaa ahdistamaan toi noiden puljujen toiminta. Siellä sanotaan selkeästi mm. näin:

    "[bold]Kuka maksaa kulut tuotteen toimittamisesta korjattavaksi?[/bold]
    Lain mukaan myyjän pitää korjata virhe niin, ettei siitä aiheudu ostajalle kustannuksia. Tämä koskee myös takuukorjauksia: [bold]takuunantaja vastaa kaikista tavaran korjauksesta syntyneistä kustannuksista.[/bold] Kustannuksiin luetaan mm. tavaran korjattavaksi toimittamisesta ja palauttamisesta aiheutuneet kulut, käytetyt varaosat ja korjaajan työ- ja matkakulut.

    [bold]Pienet ja helposti liikuteltavat tavarat, kuten kellot ja kamerat, ostaja voi tuoda korjattavaksi. Silloinkin hänelle pitää korvata matkakulut.[/bold] Takuuehdoissa voi olla ohjeet ostajalle, miten toimia käytännössä."

     

Jaa tämä sivu