Ongelmia Windowsin/Ubuntun kanssa

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi RoCraft 07.11.2007.

1. RoCraft

RoCraft Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Minulla on siis tällainen hassu ongelma. Toivottavasti on oikea alue.

Asentelin koneelleni Ubuntun kokeilun halusta Windows XP rinnalle. Testailin sitten siinä Ubuntua aikani ja lopulta päätin käynnistää koneen takaisin Windowsiin, mutta konepa ei suostu moiseen.

Tähän väliin mainittakoon, että koneessani on kaksi kovalevyä. Asensin siis Ubuntun toiselle näistä niin, että se käyttää hyväkseen koko asemaa. Toisella näistä asemista on Windows.

Käynnistyksen alussa kone heittää aina Ubuntuun eikä kysele muita käyttiksiä. Olen yrittänyt muuttaa kovalevyjen järjestystä BIOSista tuloksetta ja olen myös koettanut laittaa Windowsin asennuslevyn sisään. Windowsin levyn ajo ei edes vie asennusvalikkoihin tms.

Apua siis kaivattaisiin. Olisin tarvittaessa jopa valmis formatoimaan molemmat asemat, jotta saisin Windowsini takaisin.

PS: En tiedä Linuxeista oikeastaan mitään, mutta kiinnostusta olisi.

Viimeksi muokattu: 07.11.2007
  2.  
  3. NUIJJA

NUIJJA Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    WINDOWS XP KORJAUSASENNUS

Tarkista että Bios asetukset on kunnossa. Biosiin pääsee koneen käynnistyessä painamalla tiettyä näppäintä joka yleensä on F2 tai muu F alkuinen näppäin voit myös tarkistaa biosin tai koneen mukaan täältä -> http://www.michaelstevenstech.com/bios_manufacturer.htm.

Etsi paikka missä lukee ‘’Boot sequence’’ (Käynnistysjärjestys).

-------------------------------------FIXMBR---------------------------------

Tämä komento korjaa käynnistysosion jos se on viouttunut.

Jos ongelmana on virus tämä ei välttämättä auta.

fixmbr

paina Y ja ENTER

ja lisää >>
    http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/313946

Linuxia täällä foorumilla, osiolla,,,,
    http://keskustelu.afterdawn.com/forum_view.cfm/124

4. RoCraft

RoCraft Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    ongelma on siis siinä, etten pääse windowsin asennusohjelmaan. kone yrittää kyllä käynnistää itsensä levyltä eli se ensin kehoittaa painamaan mitä tahansa näppäintä. Tämän jälkeen kone tarkistaa koneen kokoonpanoa, mutta siihen se sitten jääkin.

5. lettas

lettas Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    221
    Pisteet:
    93
  6. RoCraft

RoCraft Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Itse asiassa minulla on Windows XP, mutta oletan, että linkin neuvoja voi hyödyntää myös XP:ssä.

7. lettas

lettas Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    221
    Pisteet:
    93
  8. RoCraft

RoCraft Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kokeilin linkin keinoja. Pääsin "menu.lst" muokkaus vaiheeseen, mutta siihen se sitten jäikin. Tekstieditori herjaa, että minulla ei ole oikeuksia muuttaa tiedostoa.

9. RoCraft

RoCraft Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Päätin irroittaa kovon, jolle Ubuntu oli asennettuna. Koneen käynnistyessä, se ei edelleenkään löytänyt Windowsia, vaikka kovalevy, jolla WinXP on, on edelleen kytkettynä.

Olen noin kaksi kuukautta sitten asentanut Windows XP:n uudestaan koneelleni, mutta olisinkohan kämmännyt asennuksen tietämättäni silloin... Noh, asentelen nyt taas Windowsin uudelleen. Toivottavasti nyt en kämmää :)

Voiko muuten toisen kovon, jolla Ubuntu on, jotenkin formatoida Windowsin kautta(mikäli nyt sinne asti pääsen)?

Viimeksi muokattu: 07.11.2007

Jaa tämä sivu