Olympus E-3 on huippu hyvä Digitaalinen järjestelmä kamera hinta\laatu suhde 11\10
mutta ei täydellinen nyt on joulu takana ja reilu 100 kuvaa otettu ( oma makso
1516€ runko )
aikaisempia viestejä on poistettu tai muokattu koska oma kokemus on 100% parempi kuin ammattilaisen netti arvostelut
joten jos joku on ostamassa E-3 niin toivon mukaan alla oleva amatööri kuvaajan (minun) tekstistä on hyötyä
ensinnäkin tuo
E3:sen Live wien viive (n:1sec) oli pieni pettymys
kait pitäisi leikki ammattilaista ja käyttää etsintä eikä LCD näyttöä tuon E-330 juuri ostin Live Wien toiminnon takia
kaipa tähän tottuu olen vain aina kuvannut LCD näytöltä
Canon S10 -> Canon G5 -> Olympus E-330 -> Olympus E-3
kysyin Olympuksen "helpistä" joka muuten oli toisi ystävällinen ainakin s-posteissa viesteissä
E-3 Live Wien viiveestä ja sanoivat
E-3 kenno on tehty kuvan laadun perusteella eikä niin kuin E-330 jossa on kaks eri kennoa yks kuvan otolle (7.5 Miljoonan live NMOS Sensori)ja toinen Live Wien käytölle mutta Live wien tila kuulemma huonontaa kuvan laatua ja max tarkkuus 5mb joten se jätettiin pois tästä E-3 mallista jossa aivan uus 10 megapikselin Live MOS -kenno
Kun
E-3 käyttää etsintä joka on 100% kattava eli kaiken jonka näet etsimessä tulee kuvalle ei ole mitään viivettä no ehkä käyttäjän reaktiossa
mulla on normaalin kokoinen käsi ja tuo
E-3 sopii ainakin mun käteen kuin tehty hanska
jouluna kuvasin sukulaisia ja jotkut olivat hyppy herneitä eivätkä pysyneet paikalla no onneksi tässä E-3 pop-up salama toimii jopa 1/250 nopeudella ja ulkoinen salama
FL-50R täydellä nopeudella eli 1/8000
tää kamera on tosi nopea se käynnistyy nopeammin kuin ehdit ottaa kuvan ja suljin ajat on 1/8000 -> 60s \ Bulb
kamerassa oleva kuvanvakaa on tosi kätevä otin kaikki joulu kuvat käsi varalta ja ne olivat kuin jalustalta otetut tosin käytin
11-22mm Zuikon putkea
yleisimmissä järjestelmä kameroissa se kuvanvakaaja on optiikassa mutta
E-3 runkossa joten laitoit minkä tahansa linssin niin kuvanvakaaja toimii aina
itsellä ei ole vielä Zoomi linssiä mutta messuilla kokeilin 300mm putkea + 2x Teleconverter
EC-20 jollon se oli 600mm putki ja max zoomilla käsivaralta se väkisinkin tärisee mutta
E-3 kuvanvakaaja korjaa kuvaa koko ajan joten 600mm putkellakin tuli hyviä kuvia mitä nyt kerkesin messuilla kokeilemaan
kamerassa oleva "kohinan poisto piiri" on hyvä mustina talvi iltoina olen ottanut muutamia kuvia ulkoa ja ite en huomannut yhtään kohinaa kuvissa tosin yli ISO-800 sitä sitten tulee reilusti mutta 100-600 ovat kohina vapaita iso_lukuja
vaikka olen pc ajan ihminen niin voi kehveli miten paljon eri säätö mahdollisuuksia menussa on
kameran edes on valkotasapaino (wb) mittari jotta saa nopeasti eri asetuksilla oikean aukon ym että ei mene hyvä kuvaus tilaisuus ohi
nyky kamerat on melko samanlaisia oli sitten Canonin -> Nikonin tai Olympuksen mallit kyseessä alla omat
+ ja
- jutut
E-3 runkosta
+ kuvan vakaaja runkossa
+ 11 pisteen AF tarkennus
+ 1/8000 nopeus
+ 1/250 nopeus pop up salamalla
+ 5 Raw kuvaa secunissa ja Jpeg kuvia niin paljon kuin akku kestää
+ Sarjakuvausnopeus 5 kuvaa sekunnissa - 19 RAW-kuvan puskuri
+ nopea kuvien tallenus CF kortille
+ 100% kattava etsin
+ live wien tilassa voi kuvan suurentaa 10x kätevä macro ym tilassa
+ kuten kaikissa hyvissä kameroissa E-3 = 100% magnesium runko on kestävä ja kevyt kädessä
+ eteen kääntyvä LCD näyttö kuva
+ hyvin valaistu LCD näyttö näkyy pilkkopimeässä
- viive Live Wieniä käyttäessä
- E-3 kehuma nopeus käytössä vain SWD optiikoilla
- Bulb max 30min ( tulee kuulemma firmware päivitys jolla tuo aika raja poistuu )
- Live Wien toimintoa käyttäessä tulee aina muistutus sulje etsimen luukku vaikka se olisi kiini tuo kestää n:3secunttia
- Live Wien viive haittaa jos suljin aika on alla 1/6
kuva on otettu pilkkopimeässä yöllä pop up salamalla
yö kuva