1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Tietoneen liitäntä Tv:seen

Viestiketju Muuta keskustelua kotiteatterista -osiossa. Ketjun avasi ettane 04.10.2007.

  1. ettane

    ettane Regular member

    Liittynyt:
    25.01.2006
    Viestejä:
    523
    Kiitokset:
    3
    Pisteet:
    28
    Eli ostin tlaaisen tv;n http://global.acer.com/PRODUCTS/lcd_tv/spec_at3720.htm

    Lisäksi minulla on hp:n kannettava tietokone. Myyjä antoi ymmärtää että tv:ssä on pc in liitäntä, mutta en mä ole löytänyt kuinkiinni pc audio in liitännän??!! Onko mahdollista että tietokoneeni saisi hdmi piuhalla kytkettyä telkkuun.?? Mulla tulee vielä toinen samanlainen tv, ja pointtini olisi katsella esim. elokuvia suoraan kannettavalta.

    Kertokaa mulle mitä vaihtoehtoja on, ja niiden hyödyistä ja haitoista esim. kuvan laadun suhteen. Tässä seuraavassa kuvassa on sama tv kuin tuo mun ja ainakin jollain se on koneessa kii.

    http://www.dvdplaza.fi/galleria/showphoto.php/photo/13398


    Kiitos paljon kaikesta tiedosta etukäteen. Tiedän ainakin pitäiskkö palauttaa tv:t.
     
  2.  
  3. jippii12

    jippii12 Regular member

    Liittynyt:
    07.12.2005
    Viestejä:
    323
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    tässä kuva jonka mukaan se tulee http://www.videohelp.com/images/tvut.png

    eli s-video koneesta komposiittikaapelin avulla tv-n scart paikkaan, scartpalikan ei tarvi välttämättä olla tuollanen ku kuvassa, kuhan siihen saa sen komposiittikaapelin kiinni.

    Audiopiuhoja ei myöskään tarvi ellet halua ääniä kuulumaan tv:stä
     
  4. ettane

    ettane Regular member

    Liittynyt:
    25.01.2006
    Viestejä:
    523
    Kiitokset:
    3
    Pisteet:
    28
    Kun tuolla tv:ssä on ns. oma paikka piuhalle joka vie kuvaa. Teknisissä tiedoissa se on nimellä pc d-sub in. ja tietokoneessa mulla on samanlainen paikka. Siis ilmneisesti noi on vga liitinpaikkoja. Mutta onko se muka varsinainen pc in ?? Millasta kuvaa toi vga antaa, ja äänethän siinäkin on vedettävå erikseen??! Mikähän tässä olis paras ratkaisu?? Onko mitään yhdistelmä piuhoja joissa toinen pää olis toi hdmi ja toinen sitten joku pää mikä sopii pc:hen??

    Kiitos taas vastauksista.
     
  5. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Se sub-D-liitin on kuten arvelit VGA-liitin, tyypillisesti telkkareissa merkitty "PC in", ja sen kautta saa yleensä oikein hyvän kuvan tietsikalta TV:lle, kunhan piuha on kohtuullisen laadukas eikä hirveän pitkä.
    Ääni pitää siirtää erillisellä johdolla tietsikan line-out:sta (monesti sama kuin kuulokeliitin) TV:n "PC audio-in":iin. Yleensä tähän tarvitaan johto 3.5 mm plugista RCA-liittimiin, maksaa pari euroa.

    Jos tietokone ei anna kuvaa digitaalisena ulos (DVI tai HDMI) ei anlogisen VGA:n digitointi jollain lisälaitteella tai sovittimella yleensä ole järkevää, laatu ei parane ja "adapteri" eli A/D-muuntimet ovat yleensä melko kalliita.
    Jos tietokoneen näytönohjaimessa sen sijaan on DVI tai HDMI -lähtö, saat sen kiinni TV:n HDMI-liittimeen. Yleensä ääni ei silti kulje tietsikan päästä samassa johdossa, vaikka HDMI:ssä voisikin kulkea.
     
  6. ettane

    ettane Regular member

    Liittynyt:
    25.01.2006
    Viestejä:
    523
    Kiitokset:
    3
    Pisteet:
    28
    Ok. Kiitos. Nyt ollaan jo astetta huomattavasi fiksumpia..=)
    Siis pc:ssä on digiviritin, mutta liityykö se asiaan mitenkään, ja kannattaako alkaa painimaan turhia kun pointtini tosiaan on vaan kattella jotain aveja kannettavalta---->tv. Siis järkevin ratkaisu lienee käyttää tuota vga liitäntää ja vetää äänet erikseen. Pc audio in kohdassa tv:ssä on vain " 1 reikä ", Tietokoneen line out on juuri tuo plugi, mikähän pää tonne tv:hen survotaan?

    Kiitos taas.
     
  7. ettane

    ettane Regular member

    Liittynyt:
    25.01.2006
    Viestejä:
    523
    Kiitokset:
    3
    Pisteet:
    28
    Anteeksi vielä tyhmyyteni mutta mistä tiedän onko näytönohjaimessani dvi tai hdmi lähtö? Ja onko niitä järkevää käyttää??

    Off topic: Kannattaisiko tuo digitv ominaisuus ottaa tietsikan kautta käyttöön ja käyttää tätä tallentimena? Onko kuinka monimutkaista ja hankalaa? Toimivaa??
     
  8. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Tietokoneen liitännät näkisi varmaan kätevästi listattuna koneen käyttöohjeesta tai jostain myyntiesitteestä esim. Googlettamalla koneen mallinumerolla. Tosin saman mallisissakin koneissa voi olla myynnissä eri "kalustusvaihtoehtoja".
    Mutta äkkiähän nuo tietysti silmämääräisestikin tarkistaa, vaikka Wikipediaan nojautuen:
    Jos koneessasi on tällainen liitin, siinä on DVI. HDMI taas näyttää tältä.

    Digi-TV:n käyttöä läppärin virittimellä voit kokeilla koska tahansa, eipä siitä mitään haittaa ole. Monesti läppäreissä oleva digiviritin (tai tarkemmin: sen antenni) on sen verran huono, että katselua voi ajatella vain todella hyvissä lähetysoloissa. Mutta kokeilemallahan se selviää. Lähetys näkyy yhtä hyvänä/huonona läppärin omassakin näytössä (ja kuuluu kuulokeliittimestä) kuin VGA/DVI/HDMI:n kautta telkkarissakin - vähän pienempänä tietysti. Sinänsä liityntöjesi kannalta sillä ei ole mitään merkitystä, onko koneessasi digi-TV-viritin ja käytätkö sitä.

    Samoin lienee järkevintä ihan itse kokeilla, voiko konetta käyttää sujuvasti digitallentimena - onko kaukosäädin riittävä, voiko tallennuskäyttö varata koko koneen vai pitääkö sitä voida käyttää muuhunkin, ajastukset, tekstitysten toimivuus jne.
    Oma mielipiteeni on, että yhdelle henkilölle tietokone on monesti ihan hyväkin vaihtoehto, mutta koko perheen käyttöön hankala.

    Jos "Pc audio in"-kohdassa TV:ssä on vain "1 reikä", se voi hyvinkin olla samanlainen 3.5 mm plugi kuin läppärissäkin. Eiköhän se kauppias, joka telkkarin myi, osaa siihen myydä myös oikean johdon?

    Huomaa muuten se, että koska TV:si käyttämä resoluutio (1366x768) on luultavasti eri kuin läppärin näytön, on läppärin näytönohjaimen asetuksista yleensä kytkettävä päälle kahden näytön tuki ja joskus tehtävä hieman lisäsäätöä, että kuvan saa näkymään myös TV:ssä "pikselintarkkana" eli ettei TV venyttele ("skaalaa") sitä. En tunne tuota Acerin telkkaa, onko myös siinä tehtävä jotain säätöä asian eteen.
     
  9. ettane

    ettane Regular member

    Liittynyt:
    25.01.2006
    Viestejä:
    523
    Kiitokset:
    3
    Pisteet:
    28
    wipe2000 kirjoitti:

    - Jep, asia ok, koneessa ei ole dvi eikä hdmi liitäntöjä.


    Koodi:
    Digi-TV:n käyttöä läppärin virittimellä voit kokeilla koska tahansa, eipä siitä mitään haittaa ole. Monesti läppäreissä oleva digiviritin (tai tarkemmin: sen antenni) on sen verran huono, että katselua voi ajatella vain todella hyvissä lähetysoloissa. Mutta kokeilemallahan se selviää.
    - Tossa koneen mukana tuli joku oma antenni mitä tarttis vissiin jotenkin käyttää. Kaukosäädin tähän digitv käyttöön ainakin näytti pirun kattavalta. ( hemmetin paljon nappeja )...=)

    - Ostin nää 2 Acerin tv:tä nettikaupasta, ja ne toimitettiin saksasta.
    Mutta tuskin tuo piuha nyt ongelmaksi moudostuu. äyttöohje mukaan ja esim. verkkokauppaan. Isommaksi ongelmaksi meinaan kokea oikeanlaisen seinätelineen löytämisen, kun ei tätä Acerin tv:tä myydä suomessa. Tosin Pixmania myi seinätelinettä jossain kohtaa, mutten löytänyt enää mallistosta. No asia kerrallaan.


    - Joo, mä itse asiassa arvelinkin ettei siitäkään ihan niin kivuttomasti selvitä. Acerin tv:n käyttöohje ainakin on niin suppea, että toivottavasti siihen ei tarvisi koskea. Kun saan hommattua noi piuhat, niin tarvii palata noihin näytönohjaimen asetuksiin, joista mulla luonnollisesti ei kokemusta ole. Tarvinkos mä vielä jotain erillistä ohjelmaa saadakseni tän pakan toimimaan, vai pitäiskö näilä eväillä päästä eteenpäin?? Tilanneta toivottavasi ei vaikeuta myöskään se että käyttikseni on vista? ( Montaa muuta tilannetta se on haitannut ).


    Kiitoksia taas.
     

Jaa tämä sivu