1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Asus a8ne fm emolevy ja tuplaydinprosessorit - apua ja vaihtoehtoja kaivataan!

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi kipaste 01.10.2007.

  1. kipaste

    kipaste Member

    Liittynyt:
    01.10.2007
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Hei!

    Eli omistan kyseisen laisen emolevyn, ja nyt hinguttaisi tietää voiko moiseen emoon läväyttää amd 64 x2 4200 prossun kiinni (s939). Olen ymmärtänyt, että uusimmat bios versiot 1010 ja 1011 tukisivat tuplaytimiä.
    -Ote fujitsu siemensin support palstalta.
    Kyseessähän on fujitsu-siemensin pakettikoneiden (scaleo) emo jota asuksen sivuilta ei taida edes löytyä.

    Eli: Mistä saan tietää oman bios versioni? Dxdiag sanoo vai Phoenix - Awardbios v6.00pg. Ovatko nämä päivityksen edes välttämättä yhteensopivia? Lähinnä ihmetyttää tuo versio 6.00, se on aika kaukana 1010 tai 1011:sta. Biosia ei ole päivitetty niinä neljänä vuotena jotka kone on minulla ollut.

    Ongelma on siinä, että törmäsin tuohon tekstiin heti alkuun ja tilasin
    jo uuden prosessorin ja lisämuistitkin tuli ostettua, eli jos tuo kyseinen emo ei kuitenkaan ymmärrä x2 prosessoria, niin tulisiko teille mieleen saman mallista 939 kannalla varustettua DDR 400Mhz muistia syövää emoa joka tukisi tuplaytimiä?

    Kiitos etukäteen jos joku viitsii jeesata, tuli typeryyttäni hutkittua ennen tutkimuksia...
     
  2.  
  3. sienis

    sienis Regular member

    Liittynyt:
    29.03.2007
    Viestejä:
    119
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kannattaa varmaan lähettää noottia Fujitsulle päin tuosta. Itse aijon niin tehdä, koska olen samaan lankkuun hommaamassa dualcore Opteronia. Ja HUOM! Tämä ei ole sama lankku, kuin A8N-E, vaikka usein monet niin luulevat. A8N-E emo kyllä tukee esim. Opteroneja 1011 biosien kanssa, mutta tiedä sitten tästä emosta.
     
  4. Cosmo78

    Cosmo78 Regular member

    Liittynyt:
    04.02.2006
    Viestejä:
    206
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuo Phoenix - Awardbios v6.00pg on käsittääkseni Bios:sin malli ei ohjelmiston versio.
    Ainakin Biossin päivitys ohjelma osaa kertoa nykyisen bios version.

     
  5. kipaste

    kipaste Member

    Liittynyt:
    01.10.2007
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Juu, kiitoksia vastauksista. Se oli tosiaan tuo biosin malli, sainkin jo biossin päivitettyä uusimpaan 1011 versioon. Vielä en ole ehtinyt tuonne F-S:lle soitella, että olikos siitä mitään hyötyä.

    Fujitsu-siemens.comista löytyy aika paljon keskustelua tästä aiheesta, mutta kaikki saksaksi, eikä tuo sikäläinen molotus oikeen aukea mulle.
     
  6. sienis

    sienis Regular member

    Liittynyt:
    29.03.2007
    Viestejä:
    119
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse lähetin sähköpostia heille ja kyselin tuosta Opteronien toimimisesta tuossa lankussa ja sain suunnilleen tällaisen vastauksen:
    "Manuaalissa ei Opteroneja mainita tuettujen prosessorien listalla, mutta netistä löytyy muutama tapaus jossa Opteron on kyseisellä emolevyllä toiminut BIOS päivityksen jälkeen."

    Viestissä oli muutakin, mutta tuo oli se vastaus kysymykseeni. Jos lähetät sähköpostia sinne Fujitsulle, niin pistä koneesi sarjanumero siihen viestiin (löytyy sieltä koneen takaa). Aika nopeasti tulee vastausta sieltä suunnasta.
     
  7. kipaste

    kipaste Member

    Liittynyt:
    01.10.2007
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Jeps. Päätin nyt kylmästi kokeilla kun prossu lähipäivinä saapuu, tuolta F-S:n keskustelupalstoilta löytyi niin moneen kertaan väite moisen toimivuudesta kun babelfishin avulla sakemannien viestejä selvittelin. Ja monella onkin kyseisessä emossa x2 vempula. Ja mitä ymmärsin niistä viesteistä, niin 1011 biossilla pitäis ainakin joidenkin optyjen toimia, se ei selvinnyt, että mihin asti. 4800+ on ilmeisemmin tehokkain X2 minkä emo kestää.

    Kiitos avusta kaikille, yleisen tiedonjaon puolesta raportoin lähipäivinä, että kuinkas kävi.
     
  8. kipaste

    kipaste Member

    Liittynyt:
    01.10.2007
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Joo, toimii X2 4200 ainakin ihan ongelmitta.
     
  9. Mikko07

    Mikko07 Regular member

    Liittynyt:
    29.10.2007
    Viestejä:
    184
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mulla on kyseinen emolevy ja haluaisin vaihtaa prossun tuplaytimiseen luin,että 4800+ menis mutta ajattelin hommata 4400+. Nyt mulla on tuo 3200+.

     
  10. sAME_

    sAME_ Member

    Liittynyt:
    14.12.2007
    Viestejä:
    43
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Löysin 1013 bios version:

    http://support.asus.com/download/download_item.aspx?product=1&model=A8N-E

    Kertokaa vielä miten päivitän biossin (en ole ikinä päivittänyt eikä ole hajua mikä versio nyt on) ja tukeeko/kestääkö emo nyt enemmän kuin AMD Athlon 64 X2 4800+ ?

    NEUVOJA KUINKA ASENNAN BIOSSIN!!! Ja kai tuo bios päivitys toimii myös 3200+ prosessorin kanssa?
     
    Viimeksi muokattu: 29.12.2007
  11. MikroMake

    MikroMake Active member

    Liittynyt:
    03.02.2006
    Viestejä:
    3,864
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    68

    Emolevyn manuaalissa on ohjeet Biosin päivitykseen. Tässä kuva toisen koneeni Asus M2N32-SLI-Deluxe (AM2) manuaalista, jossa näkyy eri tapoja päivittää bios:

    http://www.aijaa.com/v.php?i=1375280.jpg

    http://i48.tinypic.com/s5dz7c.jpg

    Itse olen kyseisen Asus -koneeni biosin päivittänyt ASUS Update -ohjelmalla, joka tarkistaa koneessa olevan bios-version sekä tarvittaessa hakee netistä uusimman version. Ohjelma löytyy samasta paikasta kuin ajurit, ohjelmat jne.

    ASUS Update v.7.13.04:

    http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=M2N32-SLI Deluxe


    VAROITUS:
    Jos aiot biosin päivittää niin muista että jos päivityksen aikana tulee joku virhe, voi olla että koneesi emolevy on sen jälkeen käyttökelvoton.

    Itse olen vuosien aikana päivittänyt muutamia MSI-, DFI- sekä Asuksen bioseja eikä ole vielä ongelmia ilmennyt mutta aina päivitystä tehtäessä pieni pelko takaraivossa on.

    Turvallisinta on kysäistä paikallisesta ATK-liikkeestä, mitä maksaa bios-päivitys ja antaa heidän suorittaa päivitys.
     
    Viimeksi muokattu: 17.01.2010
  12. sAME_

    sAME_ Member

    Liittynyt:
    14.12.2007
    Viestejä:
    43
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tälläiset ohjeet sain kun käänsin manuaalista saksasta englanniksi.

    The basic input/output system (BIOS) can be updated with the help of the integrirten AwardBIOS Flash MEMORY Writer utility or a boatable disk with the drive outable Flash MEMORY Writer utility (AWDFLASH.EXE). Print they + during the switching on self check, in order to call the integrated AwardBIOS Flash MEMORY Writer utility. If they liked to use a boatable disk, guarantee please that that is utility AWDFLASH.EXE on sieser disk. Tap dan with "C: \" To request for input "AWDFLASH /qi BIOS file" end print anschliebend the input key. E.G.. "AWDFLASH /qi aw0702.bin".

    Voisiko joku viisaampi tiivistetysti kertoa mitä tuossa kerrotaan? Itselläni ei Englanti ole kauhean vahvoilla ja kokeilin englanti-suomi lauseenkääntäjää eikä siitäkään tullut mitään järkevää.

    E: Latasin Asus Updaten ja minulla on tällähetkellä versio 1008 ja uusin on tuo 1013. Olen siis Asusksen sivuilta ladannut tuon 1013 version (.rom tiedosto n. 500kt kokeinen) ja polttanut cd :lle.
     
    Viimeksi muokattu: 30.12.2007
  13. MikroMake

    MikroMake Active member

    Liittynyt:
    03.02.2006
    Viestejä:
    3,864
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    68
    Jos käytät biosin päivitykseen AsusUpdate -ohjelmaa niin siihen ei tarvitse mitään CD:tä.

    AsusUpdate hoitaa bios-päivityksen (bios-tiedosto on .BIN -päätteinen).

    AsusUpdate:n ohjeet löytyvät emolevyn ohjekirjasta (voi ladata netistä), josta taas tässä yksi kuva (pieni osa koko ohjeesta):

    http://www.aijaa.com/v.php?i=1376304.jpg

    http://i50.tinypic.com/23h885u.jpg

    Tuossa vanhemmalle versiolle ohjeita:

    http://support.asus.com/technicaldocuments/technicaldocuments_content.aspx?no=714


    PS. Olethan lukenut nuo aikaisemmin kirjoittamani varoitukset?
     
    Viimeksi muokattu: 17.01.2010
  14. sAME_

    sAME_ Member

    Liittynyt:
    14.12.2007
    Viestejä:
    43
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Emolevyn laatikossa lukee " Support AMD Athlon X2 CPU " Eli emolevy tukisi X2 prosessoreita? Tarvitseeko mitään BIOS päivitystä tehdä ja toimiiko myös nuo 4800+ :sta tehokkaammat?
     
  15. Havunen

    Havunen Guest

    Juurihan sanottiin että A8N-E ei ole sama emolevy kun A8NE-FM.
     
  16. huooh

    huooh Member

    Liittynyt:
    06.07.2007
    Viestejä:
    72
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    mitenkä toi a8ne-fm:n piirisarja tuuletin irrotetaan?
     
  17. Havunen

    Havunen Guest

    siellä emon takapuolella on muovi lätkät mitkä painat yhtee ja vedät sen pois, takas se menee semmoi että vaan painat sen niistä rei'stä
     
  18. huooh

    huooh Member

    Liittynyt:
    06.07.2007
    Viestejä:
    72
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    eli ei saa pois irrottamatta emoo?ku ei oikee jaksais alkaa noita kaikkia irrottelee
     
  19. Boppex

    Boppex Regular member

    Liittynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    561
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kyllä ne lähtee kun ihan normaaleilla pihdeilläkin. Otat vaan hyvän otteen ja nykäset niin kyllä se muovi hajoaa. Tietenkin ne klipsuttimet hajoaa siinä mutta yleensä coolerien mukana tulee uudet tilalle.
     
  20. huooh

    huooh Member

    Liittynyt:
    06.07.2007
    Viestejä:
    72
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    hajooko toi emo helposti jos ton tuulettimen repäsee irti?
     
  21. Boppex

    Boppex Regular member

    Liittynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    561
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Elä nyt ihmeessä ala suoraan tuuletinta repimään irti.

    Otat vain pihdeillä kiinni siitä klipsuttimen päästä ja nykäiset hajottamatta emoa. Ei sen pitäisi mennä miksikään. Itse ainakin nykäisin vain menemään ja mitään komplikaatioita ei ole vielä tullut. Kiinnittimet tietenkin ovat entiset kuten jo sanoinkin, mutta ei sen niin väliä.
     

Jaa tämä sivu