Eli mulla on tuplaydin-prossu ja kaks gigan muistikampaa. Jotkut on puhunu et ne sais pelittämään jotenki "dualina" eli mun käsityksen mukaan kummallakin ytimellä olis tällöin "oma" muisti.. Kuinka tämä käytännössä tehdään vai tarviiko mun tehdä mitään? Entä onko se kannattavaa? Todennäkösesti typeriä kysymyksiä mut who cares
Jep, eli ne saa toimimaan dual-channelissä. Tosin sillä ei kyllä ole mitään tekemistä prossun kanssa, tai on tietysti hiukan kun prossulle menevä data tuplaantuu. Dual-channel nopeuttaa muistien toimintaa hiukan. Jotta saat ne muistisi dual-channeliin, sinun aluksi selvitettävä muutama juttu emon manuaalista. Nykyisissä emoissa on 4 muistislottia, niistä 2kpl kuuluu kanavaan(Channel) A ja kaksi kanavaan B. Jotta dual-channel toimisi, on molemmissa kanavissa oltava sama määrä muistia. Eli: ChannelA_1: 1gb ChannelA_2: <tyhjä> ChannelB_1:1gb ChannelB_2: <tyhjä> Nyt siis kanavan A muistimäärä = kanavan B muistimäärä Tuossa siis numerot kuvaavat sitä slottia(mihin muisti tuikataan) ja kirjaimet(A ja B) kuvaavat kanavaa. Selvitä siis emon manuaalista mihin kanavaan mikäkin muistipaikka kuuluu. Manuaalissa ne lukee varmaan tyyliin: DIMM_A1,DIMM_A2, DIMM_B1 ja DIMM_B2. Noista siis A1 ja A2 kuuluu kanavaan A ja B1 ja B2 kanavaan B. Simple as that.
Slotit ovat yleensä vielä samanväriset mihin kammat pitää laittaa, että toimii dualina. Ei voi mennä metsään
Emolevyn ohjekirjasta löytyvät ohjeet muistien laittamiseksi dual-channeliin. Tässä esimerkki erään emolevyn ohjekirjasta: http://www.aijaa.com/v.php?i=1044585.jpg
Kiitoksia neuvoista! Entä onkos olemassa jonkinlaista diagnostiikka-ohjelmaa jolla vois selvittää että missä sloteissa ne kammat on tällä hetkellä? Ei viitsis avata konetta turhaan