Ostin Sonyn TVR19E miniDV-kameran pitkällisten harkintojen ja vertailujen jälkeen Vaikuttaa ensituntumalta loistavalta laitteelta. Nyt tarvitsisin "ammattilaisilta" hyviä neuvoja mitä videonkäsittelysoftia kannattaa ruveta hankkimaan. Itse olen videokäsittelyn newbie, tunnistan itseni enemmänkin hardware mieheksi. Ainakin virtual dubia ja Pinnaclen softia on kehuttu monesti. Mihin formaattiin kannattaa videot polttaa cd-r:llä, polttava DVD on tulossa vasta jouluksi. VCD:n laatu kun on mielestäni ollut aina tosi huono.
VirtualDub on hyvä ja halpa työkalu tietynlaiseen videon käsittelyyn, mutta ihan kaikkeen se ei sovellu. Editointiohjelmissa itse olen pitänyt eniten Adobe Premierestä. Siihen on ehkä hieman hankala päästä sisälle, mutta kun käytön oppii, niin kyllä se mielestäni on paras editointisofta mihin olen törmännyt. Nyt on tullut markkinoille myös Adobe Encore DVD, jolla valmiiksi editoidut videot voidaan julkaista DVD:lle. Tuosta videon poltosta, jos riittää, että tuotoksia voi katsoa tietokoneilla, Divx-formaattiin pakkaaminen on ehkä paras vaihtoehto. Jos taas videon olisi toimittava useimmilla DVD-pöytäsoittimilla, SupervideoCD on ihan hyvä vaihtoehto. Kannattaa tutustua oppaisiin ja artikkeleihin jotka löytyvät AfterDawnin etusivun alta.