kovon pienentäminen vistassa

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi lavista 07.09.2007.

1. lavista

lavista Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tätä samaa asiaa on jo muutamaan kertaan palstoilla näkynyt mut ongelma on edelleen "päällä". Mul on HP:n kone ja vista käyttis. Kovolla on HP:n Recovery osio. Olen poistanut sen (levynhallinnassa) koska kuulin, että se voi aiheuttaa ongelmia levyn pienennysvaiheessa. Nyt olen laajentanut levyn täyteen kokoonsa ja aloin sitten pienentämään sitä. Windows antoi kuitenkin pienentää vain sen recovery-osion verran eli noin 7 gigaa. Missä tökkii???

2.  
  3. yamaneko

yamaneko Senior member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    118
    Kuten varmaan muistakin ketjuista olet lukenut, tiedostot ilmeisesti sijaitsevat levyllä niin hajallaan ettei suurempaa lohkoa saa erotettua. Tiedostot pitäisi saada sijoitettua levyllä uudelleen siten että levylle jäävät tiedot ovat yhdessä kohtaa levyä ja vapaaksi jäävä tila toisessa. Valitettavasti Vistan oma levynhallinta ei tuollaista osaa. Tarvitaan jokin tähän vartavasten suunniteltu ohjelma.

Itselläni on kokemusta vain Acronis Disk Director Suitesta (maksullinen). Sillä tein itse vastaavanlaisen operaation omalle kovalevylleni. Jos ko. ohjelmaan päädyt, tutustu ensin demoversioon jotta näet ymmärrätkö ohjelmaa vai et (ettei tarvitse toista kertaa vääntää rautalangasta ;)

Täällä AD:ssa on löytyy myös ohje täyden kiintolevyn osiointi ilmaisella Gparted ohjelmalla mutta tästä ei ole mitään kokemusta itselläni.

Viimeksi muokattu: 07.09.2007
  4. LaLLi80

LaLLi80 Senior member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
    Voisit kokeilla josko JKdefrag osaa antaa lisää tilaa. Se on täysin ilmainen ja käyttää Windowsin Defrag API:a joten se pitäis olla täysin turvallinen.
    http://www.kessels.com/JkDefrag/

5. lavista

lavista Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Vielä jatkoa...

Vielä tarkennusta edelliseen. Kovo on 500 gigaa ja ennen recoveryn poistoa sen olisi voinut pienentää 100 gigaseks. Tyhjää tilaa sillä on nyt reilu 400 gigaa mutta pienennyksen voi tehdä vain 7 gigaan asti. (Recoveryn poiston jälkeen laajensin C:n)

Olen eheyttänyt, ottanut pois päältä palautuspisteiden luonnin ja poistanut kaikki turhat tiedostot...

6. yamaneko

yamaneko Senior member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    118
    Joo, ei eheyttäminen yleensä auta asiaa, riittävästi ainakaan. Kuten sanottua, sopivilla ohjelmilla tuo olisi hetken homma...

Jaa tämä sivu