Club 3d 7600gs ongelma?

Viestiketju Näytönohjaimet - Apua, kokemuksia ja vinkkejä -osiossa. Ketjun avasi Edi88 02.09.2007.

1. Edi88

Edi88 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Jees, elikkä ostin tossa hiljattain Club 3d:n 7600gs näytönohjamen, koska edellinen meni aika lailla totaalisesti rikki.(Postaus on suht pitkä joten koettakaa jaksaa)

Kun tossa asensin sen ja päivittelin ajurit sun muut ja aattelin kokeilla kuinka paljon paremmin pelit/yms pyörii verrattuna edelliseen (ATI Radeon 9700), niin esille pomppas uus ongelma.

Kun pelailen esim jotain peliä mikä vaatii koneelta ja ennen kaikkea näytönohjaimelta paljon, niin pelin grafiikat alkaa temppuilla ja vääristyä. Vika ilmenee käytännössä seuraavin tavoin:

- Kuvaa halkoo erilaisia viivoja, jotka lähtevät liikkelle vaikkapa roolipeleissä itse hahmosta ja jatkuvat loputtomiin.
    - Maisema / Yksityiskohdat ovat repaleisia, eli esimerkiksi pelatessa vaikka joitakin räiskintä/roolipelejä niin aseesta tai hahmosta saattaa näkyä läpi tietyistä kohdista.

Joskus pelatessani jotain 3d peliä ruutuun puskee virheilmoitusta jossa valitetaan siitä että joko directx9 ei ole ajantasalla tai sitten, että näytönohjaimen ajurit eivät ole päivitetty. Ajureiden ajantasalla olemisesta en ole niinkään varma, mutta siitä olen, että directx 9 on.

Omasta mielestäni olen kyllä asentanut ajurit oikein, mutta virheilmoitusta tulee silti, joten heräs kysymys että mahtaako koneessa olla jokin muu vikana, vaikka kaikki viittaakin näyttikseen.

Tossa kelasin että vaikuttaako virtalähde mitenkään tohon, koska oma virtalähteeni on 280w ja suosituksissa vaaditaan sen olevan vähintään 350.

Olisi kiva jos joku osais sanoa että missä mättää?

Viimeksi muokattu: 02.09.2007
  2.  
  3. lauri_lr

lauri_lr Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Aluksi näytti että olisi lämpöongelma, mutta homma voi hyvinki olla kiinni virtalähteestä.

4. Edi88

Edi88 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Edit: Juu, tosiaan toi virtalähde kävi itelläki mielessä. Ois hyvä jos sais vielä parin muun kannan.

Kun kelasin vaan, että ilmeneekö virtalähde ongelmat vaan jonain grafiikka vääristymisinä eikä sen isompina :/

Viimeksi muokattu: 02.09.2007
  5. lauri_lr

lauri_lr Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Virtalähdeongelmat voivat ilmetä myös kaatumisina tai että kone ei edes lähde käyntiin.

6. Edi88

Edi88 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Juu siis toi on just mun pointti
    Siks oonkin epävarma mistä vika johtuu :)

7. Tikkuneq

Tikkuneq Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mulla on tismalleen sama kortti ja tismalleen samat ongelmat. Vein takuuseen ja sano et vikaa oli mut ei tienny missä ja sain uuden :)

Mulla 300w poweri.

8. Edi88

Edi88 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    .. Ja sulla korjaantu homma samantien ku sait uuden näytönohjaimen?

Tosiaan, unohin lisätä tohon ihan alkuperäseen postiin että syy miks vaihoin alunperin näytönohjainta oli se, että yhtäkkiä ilman mitään varottamatta just noissa vähän enemmän koneelta vaativissa peleissä / ohjelmissa alko ruutuun ilmestyä eri värisiä viivoja. Aluks niitä ei paljoa ilmestyny mut ajan kanssa aina vaan enemmän.
    Loppujen lopuks vika laajeni ja niitä alko tulla jo sillon kun käynnistelin konetta, eli ruudun yläreunasta aina alhaalle asti jatku tasasen välein erivärisiä paksuja raitoja.

Kun nyt uuden kortin hankin niin vastaavia ei ole näkynyt(vielä), mutta noilla saattaa olla jotain yhteistä. Sen takia en usko että poweri olis syynä, koska edellinen näyttis pelitti vallan mainiosti 2 vuotta tällä kyseisellä powerilla kunnes vaan varottamatta meni rikki.

Tuollon aikoinaan kone inisi just noista päivittämättömistä ajureista ja sammahteli ajoittain.

Joskus epäilin että lämmöt olis liian korkeat, mutta en sitten loppujen lopuks jaksanu tarkemmin siihen perehtyä.

Eli jos tää herätti jollekkin uusia ajatuksia mikä vois olla vialla ois ihan kiva ja oisko jollain kertoa että millä ohjelmalla tai miten pystys kätevästi kattomaan koneen lämpöjä?

9. Tikkuneq

Tikkuneq Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Uus kortti tuli, mutta mitään ei auttanut :S

Kyse voi olla että tää kortti ei oikein tykkää mun emolevystä tai jotain. :S

Mutta tämmöne neuvo mulle tuli wintoosan virheraportista.

Et menee:

Oikeeklikkaa-> Ominaisuudet -> Asetukset -> Lisäasetukset -> Vianmääritys -> Sitten siinä on se juttu mitä voi liikuttaa, liikuta sitä n.2-3 taakseppäin ja kato toimiiko sitten?

10. Edi88

Edi88 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ollaan samassa veneessä sitten, sai meinan takuilla kanssa uuden, mutta kuten arvata saattaa eihän se ollu kortista kiinni :)
    Epäilen kanssa jonkin sortin yhteensopivuutta emolevyn kanssa tjtn, tai sitten biossissa joku juttu ei skulaa.

Ja tohon vianmääritys juttuun.. niin kyllä ne viivat hetkellisesti katoaa, mut palaa sitten melko pian takas.

Viimeksi muokattu: 27.09.2007
  11. Edi88

Edi88 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ootko tikkuneq kattonu ton nvidian ohjauspaneelista tota ' Kuva-asetusten säätö esikatselun avulla'- kohtaa missä pyörii toi nvidian logo. Sen ala puolella on se palkki mistä voi säädellä suorituskykyä samalla lailla kun tossa minkä kerroit. Ootko tota kokeillu ja miltä sulla näyttää se logo?

12. Tikkuneq

Tikkuneq Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo, oon testannu kaikkee kunnes mulla leikkas :)

Laitoin porakoneen akusta virtaa vanhaan prossu tuulettimeen ja laitoin sen kii teipillä koteloon, lämmöt laski 10:llä ja nyt on toistaseks pelittäny :)

Amistelu kannattaa :D

13. lauri_lr

lauri_lr Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Varo ettei lähe kone lentoon, pyöriikö tuuletin 20 000 vai 30 000 rpm :D?

Ei vaan, hyvä että laski lämmöt =)

14. Edi88

Edi88 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Jos muistat ni paljo sulla oli lämmöt rasituksen aikana ennen tota tee-se-itse-ratkasua? Ihan vertailu mielessä kysyisin.

15. Tikkuneq

Tikkuneq Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Sen muistin et idlenä 56c näyttäri ja emo 50c

Sitte rasituksessa veikkaisin jotai 60c näyttäri, mut toi tuulettimen ansiosta emo 40c idle ja rasitus.

ja näyttäri 45c idle ja rasitus :)

16. Edi88

Edi88 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Joo no mulla on idle 47-50 tietämillä ja rasituksen aikana 55-56. Jos ite veikkaisin niin tuskin jos nyt toi rasituksen lämpötila laskis joku +5 astetta niin mitään ihmeitä tapahtuis.

Jaa tämä sivu