Juu, elikkä, sain tämmöisen melko pölkkypäisen idean, kun mietin miten saada pieni ja kevyt kotelo, niin tulipa mieleen, että onko mahdollista tehdä kotelo Aaltopahvista? eli tuleeko mitään maadoituspulmia?
Kyllähän sen voi tehdä, mutta kotelomaadoitus (virtalähteen kautta osat on kyllä maadoitettu) ja paloturvallisuus kyllä puuttuu. Itse tuli tuota kokeiltua aikoinaan kenkälaatikkoon. (kuva) Japanilainen lupo myös myy pahvista koteloa, joka tosin on aika massiivisen kokoinen ottaen huomioon että kyseessä on mini-itx kotelo: http://www.lupo.co.jp/develop/ccpc/ccpcbox_main.html
Itsekin tein joskus "varaosista" DVD soittimen, kun en sellaista vielä omistanut. Koteloa kun en raaskinut ostaa(opiskelija elämä) niin hommasin pahvilaatikon. Mitä paksumpaa pahvia sen parempi. Ja jos meinaa AGP/PCI/PCI-X kortteja laittaa pitää emolevy nostaa laatikon pohjasta irti hieman, koska kortti ei mene välttämättä pohjaan muuten. Jos mietit miten saat osia kiinnitettyä laatikkoon(tuuletin yms) niin rautalanka ainakin toimii.
Hyvä olisi varmaan päällystää pahvilaatikon sisä-/ulkopuoli alumiinifoliolla, niin saataisiin aikaan Faradayn-häkki.
Toi avas 2 kysymystä: 1. Mites nämä palo ja maadoitusturvallisuudet vois hoitua. 2. Toimiko toi sun järjestelmäs hyvin (Jumakekka, Integroitu Prossu )
Testasin tässä, laiton pahvilootan Vanhan WIN95 aikaset kopmponentit, ja tuli kysymyksiä: 1. Saako emolevy osua kotelon pohjaan (pahviin) 2. kelpaako ilmavirran poistolaitteeksi PELKKÄ virtalähde, joka on siis samoilla kohdilla kun normaali poistotuuletin.
Eihän pahvi johda sähköä joten ei haittaa vaikka kiinni olisi, itse panisin vaikka muutaman pienen stryroks palan alle, jotta mahdollisia lämpöongelmia ei tulisi. Pelkkä virtalähde riittää ilman vaihtoon, jos vastakkaisella sivulla toisella laidalla on muutama aukko laatikon alalaidassa, josta korvausilma pääsee sisään.
Kyllähän tuo minun koe kone toimi hyvin tuolla laatikossa. Itse kyllä välttäisin laittamasta piirilevyjä kiinni suoraan pahviin. Sinänsä siitä ei ole haittaa koska pahvi ei pahemmin sähköä johda, mutta näkyvät juotosliitokset saattavat muodostaa kuumia pisteitä jotka pahimmassa tapauksessa voivat sytyttää pahvin (äärimmäinen tapaus).