Elipä vanha(toinen) kovalevyni tilttasi, ja olen hankkimassa uuden. Mutta tuli tuossa mieleen että emossa (AsRock 4CoreDual-SATA2) on myös pari kappaletta noita SATA/SATAII paikkaa, niin kannattaako minun hankkia tuollainen SATA/SATAII-kovo tuohon koneeseen? Ja toimiiko se, jos tuo minun C-asema on kytkettynä tuolla IDE-kaapelilla ja uusi olisi tuommoinen SATA/SATAII-kovo? Vai tarviiko molempien olla joko SATA/SATAII-kovoja tai noita "vanhoja" IDE-kovoja? Hyvät neuvot ovat aina tarpeen, KIITOS!
Kyllä voit pitää C:n IDE:llä ja kannattaa ostaa SATA/2 -liitäntäinen kiintolevy toiseksi kosak se liitäntä on nopeampi ja nykyaikaisempi kuin IDE. Eihän tuosta IDE --> SATA nopeuserosta ole oikeastaan mitään käytännön hyötyä, mutta koska hinta on sama niin miksi ostaa vanhempaa tegnologiaa...
Voi olla että olen tyhmä, mutta mitä tarkoitat tuolla? Käytetäänkö siis molemmissa liitännöissä samanlaista levyä, vai mitä?
@ Wikipedia: "IDE (lyhenne sanoista Integrated Drive Electronics) on kiintolevyjen ja optisten asemien liittämiseen tarkoitettu liitäntäväylä. Liitäntäväylä pystyy liittämään kaksi laitetta kerrallaan (PATA) tai yksi laite väylään (SATA)."