mul on tollanen Dellin kone. lämmöt 39-42 ja silti prossun tuuletin jaksaa huutaa vaikka on koneen koppa auki. imuroinu oon koko kopan ja sekää ei auttanu. onko jollai mitää neuvoja mistä vois johtua..?
Yhdessä koneessani on Asuksen emolevy ja sen Biossista voi säätää, mikä lämpötila on se raja, jolloin tuuletin pyörii täysillä kierroksilla. Eli tarkista Bios läpi. Onko ongelma ollut alusta asti, vai tullut kun olet tehnyt jotain koneelle? Lämmöt voi olla tuota korkeammatkin, noihin ei ole aina luottanmista..
no tää kone on mulla ollu 3vuotta mut nyt tossa yks päivä se alkuun toimi hyvin mut sitten yhtäkkiä alko vaa huutaa ja sen jälkee se ei oo enää lopettanu tota huutamista. en tiiä yhtää mistä johtuis.. joo pitää toi biossi kattoo läpi. kiitoksia kummiski
Vinkuuko tuuletin vai kohinaako vaan kuuluu? Jos kuuluu erinäisiä vinkumisiä/rahisemisia yms. niin tuulettimen laakerit ovat parhaat päivänsä nähneet...
Tarkista kuitenkin, ettei mikään johto pääse koskettamaan tuulettimen siipeä, muuten taitaa uusiksi mennä.
Jos sulla on 3 vuotta vanha kone saattaa hyvinkin tuon tuullettimen laakerit olla menossa rikki. Kannattaa suosiolla vaihtaa tuo tuuletin toiseen. Itse kanssa aikani tappelin ja yritin puhdistaa tuota tuuletinta, mutta helpommalla pääsee kun sen vaihtaa. Nuo tuulettimet eivät kuitenkaan mitään kalliita ole. Kannattaa kuitenkin sijoittaa rahansa mahdollisimman laadukkaaseen ja hiljaiseen tuulettimeen.
niin toi on tollasta vähä kovempaa vinkunaa. tai no tollasta normi tuulettimen äänestä 10 kertaa kovempaa no pitänee sitten varmaanki uusi hommata. ja pitäiskö ton tuulettimen pitää samanlaista vinkunaa jos sen ottaa irti ja esim. kädellä pyörittää sille vauhtii.... sillon se kyllä kuulostaa iha normaalilta ääneltä. en sitte tiedä että kovemmassa vauhdissa se vain huutaa.
Vaihda vaan tuuletin uuteen, niin ongelma on ratkaistu. Vanha tuulettimesi on eläkeiässä. Uuden tuulettimen myötä prosessorisi on paremmassa turvassa.
Ei se vielä kädellä pyörittely vauhdeissa vingu, mutta esim. pölynimuri on hyvä värkki tuulettimen inisemisen kokeilemiseen. Tosin sillä se saattaa ottaa muutaman kierroksen liikaa ja silloin saattavat vanhat laakerit olla jo aika kovilla... Jos kuitenkin melu on n. 10 kertaa normaalia suurempaa ja vinkunaa niin laakerit...