1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Noctua NH-U12F ei taida riittää jäähdyttämään prossua

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi jipra 08.07.2007.

1. jipra

jipra Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Minulla oli tässä kone auki koko päivän ajan ja nyt aamulla kurkistin BIOS:iin lämpöjä kattomaan ja siellähän näytti CPU:n lämpötila olevan 57-59'C astetta. Emolevyn lämmöksi BIOS ilmoitti 41'C.

Kasasin koneen viikko sitten ja kaikki osat coolereita myöten ovat puti puhtaita pölystä ja liasta. CPU:n ja Noctuan väliin laitoin ohuen kerroksen hopeatahnaa ja kotelon ilmastointi pitäisi olla ihan ok... parempikin voisi olla.

Prossu on siis tämä minun AMD X2 6000+ (Vcore 1.40V)... Onko tuo liki 60'C idle-lämpötila ihan perus juttu näille X2:sille?

Ja lisäksi minun Radeon X1950 XTX:n idle lämpötila on noin 77-79'C. Kuulostaa aika korkealta?

Pari kertaa kone on jumahtanu, mutta saattaa se johtua näistä minun kellotuksistakin... Jänniteitä kun tästä perskivestä ei saa oikein nostettua riittävästi. Näillä lämpötiloilla en toisaalta edes haluaisi välttämättä nostaa :p

2.  
  3. MikroMake

MikroMake Active member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    68

Mulla sama prossutuuletin ja hyvin pysyy lämmmöt kurissa. Mikä kotelo sulla on ja miten siinä ilma vaihtuu?
    Yksi syy voi olla että tuulettimen kanta ei ole suora.

Tuolla on keskustelua lämpötiloista ja sinne olen itse myös lähettänyt muutaman kuvan:

http://plaza.fi/muropaketti/bbs/t494061,25

4. jipra

jipra Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    pistin postia muroon ja laitoin kuviakin mukaan.

5. Bluekkis

Bluekkis Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Kannattaa siivota tuo kaapeli sotku, on nimittäin todella pahasti ilmankierron tiellä.

6. jipra

jipra Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Paha sitä tuosta on mihinkään "siivota" :D Voisinhan yrittää litistää noita kaapeleita kotelon kylkeen kiinni, mutta auttaisiko tuo nyt paljoakaan. Pitäisi varmaan hankkia iso 120x120 kotelotuuletin eteen :/

edit: lämmöt tippui kotelon auki ollessa melkein 20'C... höm höm :> CPU:n lämpö tällä hetkellä 41'C.

Viimeksi muokattu: 08.07.2007
  7. Undercova

Undercova Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Eihän tuo ole vielä edes paha johtohelvetti, näkisittepä minun :)

Molemmat, sekä näyttis että prossu käyvät kyllä liian kuumina, se on selvää. Veikkaan että näyttis on liian lähellä tuon prossun siiltä. Kuinka paljon laitoit lämpötahnaa prossun ja siilen väliin?

8. joni93

joni93 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    laittakaas tuo sivu missä tuo ''johtohelvetti'' on :D en tajunnu mistä puhutte. joo mutta nuo AMD.n X2 tuottaa aika sakeesti lämpöö. Mut jos ei sun mielestä toi cooleri riitä nii ala kattelee vesijäähyä ;) meinaa toi on täl hetkel parasta ilmajäähyä mitä koneeseen saa.

9. Bluekkis

Bluekkis Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Jos kerran lämmöt tippu kun kotelon avasi niin vika on ehdottomasti kotelon ilman kierrossa.

Kyllähän noita kaapeleita saa siivottua, se vain vaatii suunnittelua, työtä ja jonkin verran myös kokemusta. Kotelon malli myös tietenkin vaikuttaa mutta ei niin huonoa koteloa ole etteikö olisi pakko jättää tuollaista viidakkoa.

Otetaanpa vaikka mun tämänhetkinen koppa esimerkiksi: kuva
    (älkää pölystä välittäkö, en ole siivonnut vähään aikaan ja viikon pari sisään vaihtuu koppa muutenkin... =))

Huomaa esim. kuinka olen pistänyt pata latan menemään emolevyn alta dvd asemaan, juuri tuon takia pyöristetyt pata kaapelit on täysin turhia kapistuksia.

10. braide

braide Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    joo ehdottomasti siivoot ne kaapelit, eli jollet muuta keksi ni hankit nippusiteitä ja laitat johdot nippuihin. Sitten hommaat sinne eteen sen tuulettimen.

11. liikeri

liikeri Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    juu kyllä nuo kaapelit pitää ensiksi siivota.

eli näytti että ne kaapelit ovat irrotettavia. joten yksi kaapeli kovolle ja yksi cd ja floppy. ja pyrit vetämään ne kaapelit siten että ne ylimääräiset saadaan nippuun ja jonnekkin pois edestä esim kotelon kattoon tai dvd aseman alle.

ja en nyt tiedä pystyykö kun ei ole noista noctuan jäähyistä kokemusta. mutta käännä siili/tuuletin niin että ilmavirta kulkee kohti takatuuletinta

12. Makke2

Makke2 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    omassa koneessa kotetuuletin edessä alhaalla ja kotelon takaosassa powerin alla takana. idle lämmöt 42 ja rasitus 55.vakiokelloilla voi vcoren jännitettä laskea 1,1 volttiin ja lämmöt putoaa edelleen,oma opty180 ainakin pysyy hyvin vakaana alhaisemmalla vcoren jännitteellä.

13. jipra

jipra Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ei pysty kääntäämään, koska se oli nytkin aivan milleistä kiinni että meneekö tuo Noctua tuohon pakoilleen, koska coolerin ja emolevyn konkkien välissä on tilaa vajaat 5 mm... Itseasiassa minun piti leikata sivuleikkureilla pieni kolo Noctuaan, koska emon "verkkokortti" paikka otti kiinni siihen.

Järjestelin piuhat uuteen uskoon ja nyt sieltä alkaa emoakin näkymään alta. Tässä on kuvaa:
    Kotelo

Kuva on samea, suttunen ja heilahtanut mutta kyllä siitä selvän saa :>

Vielä kysyisin tuosta prossusta sen verran, että onko sekään ihan ok homma että toinen core käy noin 10'C viileämpänä kuin toinen?
    Tässä on kuva Core Tempistä:
    Core Temp

Joku taisi kysyä tuosta hopeatahnan määrästä Noctuan ja prossun välissä, niin pistin kyllä pienen annoksen mömmöä väliin, jonka sitten vielä levitin tasaiseksi kerrokseksi prossun päälle.

edit: typoo

Viimeksi muokattu: 08.07.2007
  14. schnappi

schnappi Guest

Jos toinen core on kokoajan kovassa rasituksessa niin se on ihan normaalia.

15. jipra

jipra Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Nuo äsköiset lämmöt oli idlessä otettu, ilman mitään rasitusta.

Purinpa nyt koko paskan uudestaan ja vaihdoin piitahnat tilalle. Pikkuisen lämmöt taisi laskea, mutta ei mitään major eroa kuitenkaan.
    Vaihdoin siksi piitahnoihin, koska tuo hopeatahna oli jotain ihmeen ching-chong-pöö mömmöä...

Tässä on taas kerran kuvia, jos jotakuta kiinnostaa :p

Tahnojen vaihtaminen

Minkälainen tuo kontakti teidän mielestä oli hopeatahnojen kanssa?
    Minusta ainakin näyttäisi siltä ettei tuossa juurikaan ole ollut kosketusta toisessa reunassa prossua... Taitaa olla kiero heatspreader :/

16. Kaakatus

Kaakatus Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    En tiedä kuinka toimit tuon piitahnan levytyksen kanssa (oletan että sitä oli noissa kuvissa, missa prossun päällä oleva tahna oli valkoilta), mutta itse levitän sen ihan sormenpäälläni prossun, jolloin siitä saa erittäin ohuen ja tasaisen kerroksen. Hopeatahnaa näytti ainakin olevan aikamoisen klöntit.

17. jipra

jipra Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Juuri noin minäkin teen, eli sormenpäällä levitän ohuen kerroksen tahnaa prossun päälle. Tuo hopeatahna oli poikkeus, kun sitä tuli muutenkin liian paljon aluksi...

Jotenkin alkaa tulemaan angst, kun kattoo noita Core2Duojen lämpöjä, joissa molemmat coret pyörii samoilla lämmöillä. Voisiko tämä minun heatspreader sitten olla niin stnan kiero, ettei siinä ole kunnon kontaktia toisen coren päällä, vai onko tämä AMD:n ominaisuus?

Enpä ole ennen X2:sen lämpöjä tarkkaillut. Netistä katoin äsken sen verran, ettei kellään ole samaa ilmiötä että toinen ytimistä pyörisi yli 40'C astetta idlessä Noctualla tai Scythellä. Boxed coolerilla kylläkin. Ah-dis-tus :D

18. Sebu92

Sebu92 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Oletko ajatellut asiaa tältä kannalta; Jos muilla pyörii vakiocoolerilla noilla lämmöillä, ei se prossu ainakaan rikki lämpöjen takia mene. Mikset voisi hioa heatspreaderia? Sen luulisi auttavan.

19. jipra

jipra Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ...ok? eihän se toki rikki mene, mutta BSOD:ia saattaa tuupata ruutuun välillä... joo ja heatspreaderin kyllä hion.

Viimeksi muokattu: 09.07.2007
  20. Bluekkis

Bluekkis Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Heatsprederin ja siilen pohjan hiominen ja kiillotus on sen verran tarkkaa hommaa että sellaista ei todellakaan kannata mennä tekemään ellei ole kokemusta asiasta. Kokemattomana parhaimmillaan vain saa pinnan täyteen uria sun muuta.

21. juggeli

juggeli Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Noissa näyttiksen lämmöissä ei ole mitään huolestumisen aihetta. Sitten kun menee yli 100 astetta niin voi alkaa vaikka huolestumaan.

Jaa tämä sivu