1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

7600gs:n tuuletin sirisee/kehrää?

Viestiketju Näytönohjaimet - Apua, kokemuksia ja vinkkejä -osiossa. Ketjun avasi Sebu92 04.07.2007.

1. Sebu92

Sebu92 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Eli tämä näyttiksen tuuletin rupesi sirisemään tai kehräämään. Kuulostaa tyhmältä, mutta ensin luulin kissan olevan jaloissa. En ole varma, että onko kyseessä näyttiksen tuuletin, mutta mikään muu tuuletin kyseessä ei voi olla. Nimittäin koneessa on kolme tuuletinta: prossun, näyttiksen ja powerin. Pysäytin nämä kaksi muuta. Tuskin kovokaan voi tuollaista ääntä pitää. Se on ihan säännöllistä, ehkä 1,5 kertaa sekunnissa tulee se ääni. Kokeilin Atitoolilla rasittaa näyttistä, maksimiksi tuli 72C. Näyttis on pienillä ylikelloilla, eikä tuo ole mielestäni erityisen paha, vanhoja lämpöjä en muista.

Mikä avuksi? Laakerit paskaisina, CRC? ;D

Viimeksi muokattu: 04.07.2007
  2.  
  3. Irratium

Irratium Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Varmista että se on todella se tuuletin eikä jonkin muun osan resonointi tai tärinä. Itselläni kerran kone päästi parin sekunnin välein sellaisen "sirityksen" ja johtui hieman resonoivasta kotelosta. Kauan meni ennenkuin äänen lähteen paikansin. Kokeile painella korttia paikassaan ja "pidä siitä kiinni" jotta näet muuttuuko ääni.

4. Sebu92

Sebu92 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Kone on ollut tuosta viestin kirjoituksesta asti päällä, ja nyt kun tulin koneelle, ääni on kadonnut. Olisiko ollut tuuletin, jonka jokin osa ottaa kiinni seinämään, mutta on ehkäpä kulunut yön aikana pois.

Varmuutta minulla ei ole siitä, että mistä ääni tulee, muista tuulettimista se ei ainakaan tullut. Tarkistan mistä ääni tulee, jos se palaa ja raportoin tänne. Kiitos avusta.

5. Akti

Akti Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Veikkaan näyttiksen tuulettimen laakeria. Aikoinaan ratukan tuuletin kehräsi/surisi aina kun koneen käynnisti. Vähän ajan päästä ääni loppui , kun kone "lämpeni".

6. Sebu92

Sebu92 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Mulla ei kuitenkaan tuosta ole kyse, kun kone oli jo tätä ennen ollut päällä vähintään 10h, mielestäni ainakin viimeyön. Laakereita kuitenkin itsekkin epäilen, mistä muusta se voisi olla tuulettimessa?

7. Akti

Akti Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Powerin tai jonkun muun osan kelat voi myös siristä.

8. Sebu92

Sebu92 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Nyt kuitenkin on varmaa, että ääni tulee näyttiksen tuulettimesta. En ole selvännäkijä, eikä kuuloni ole niin hyvä, että kuulisin, että mistä päin tuuletinta ääni tulee. Mitä voisi tehdä? Käykö öljyspray tai perus-crc?

9. aisberi

aisberi Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mun 7600gs alko kans ihmeellisesti rahista eilen ku käynnistin koneen. Tuo ääni on vaan jatkuvaa ja oon melko varma että se tulee tuon näyttiksen tuulettimesta. Yritin puhdistaa sitä, mutta ei näyttäny auttavan. Mitä muuta tolle vois keksiä tehdä?

10. widetrak

widetrak Guest

mulla rupes virtalähde sirisemään tietyin väliajoin en tiedä sitten heiluiko osat sisällä vai oliko tuuletin rikki?

11. Edi88

Edi88 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Sama näyttis, sama sirinä. Oon kyselly kavereilta ym henkilöiltä ketkä luulis osaavan sanoa tosta jotain. Oon usein kuullu vastauksena että varsinkin jos näyttis on ollu vasta vähän aikaa niin sirinä on aika tavallista. Ajan kanssa se hiljenee ja lähtee pois eli eipä kannata alkaa panikoimaan, mistään ongelmasta ei pitäisi olla kyse.

12. ebmftw

ebmftw Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jos takuuta jäljellä niin takuuseen ja jos ei niin nyppää irti ja vaihtaa tuulettimen eikö näin?

13. Sebu92

Sebu92 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Tuosta heinäkuusta lähtien sama sirinä on ollut, ei tosin ärsytä enää niin paljoa, olen varmaankin tottunut siihen.

Viimeksi muokattu: 11.11.2007

Jaa tämä sivu