Tämä asia lienee tietokoneisiin paremmin perehtyneille helppo nakki. Kysymys koskee Windows XP:n asentamista ja kiintolevyn osioimista. Olen päivittänyt vanhaa ns. markettimikroa (HP Vecta VL420) asentamalla siihen uuden 120 Gt:n kiintolevyn. Olen ajatellut asentaa käyttöjärjestelmän (XP Home) koneen vanhalle 20 Gt:n kiintolevylle, jolle en sitten mitään muuta asennakaan. Olen ymmärtänyt niin, että käyttöjärjestelmän on hyvä olla kiintolevyllä omassa osiossaan, ja että siksi kiintolevy kannattaa osioida vähintään kahteen osaan. Kun kuitenkin tässä tapauksessa kiintolevylle ei tule mitään muuta kuin käyttöjärjestelmä, niin osiointi useampaan kuin yhteen osaan ei liene tarpeellista? Entä miten on uuden ja isomman kiintolevyn osioinnin suhteen? Onko sitä mitään syytä osioida useampaan kuin yhteen osaan, kun käyttöjärjestelmää ei tälle kiintolevylle tulla asentamaan?
En minäkään kyllä tuota 20G osiota lähtisi pilkkomaan. Tuon 120G voi pilkkoa jos siihen on tarvetta. EDIT: Huomaa, että tuo pikkulevy on todennäköisesti hitaampi, joten se hidastaa myös käyttöjärjestelmän käynnistymistä.