Eli tänään kun käynnistin koneen, niin huomasin että emon lämmöt oli normaalia korkeammat. Ajattelin että varmaan toinen tuuletin ei pyöri ja näinhän myöskin oli. No sammutin koneen ja hetken päästä käynnistin uudelleen niin samainen tuuletin lähti pyörimään. Tämä joka ei lähtenyt aluksi pyörimään on samaa merkkiä (pitäisi olla kohtuu laadukas) kuin etuosassa oleva, mutta paljon uudempi, vain muutaman kk:n käytössä ollut. Onkos tämä kuinka tavallista että tuuletin ei lähde pyörimään? Mulla tämä oli eka kerta (tai ainakin eka jonka olen todennut). Voisiko johtua itse tuulettimesta vai kenties virransaannista?
Minulla ainakin on semmoinen tuuletin, joka lähtee pyörimään vasta kun lämpötila hiukan nousee. Voisiko sulla olla virtaliittimen kontakti huono?
Kato tosiaan että on johto kiinni kunnolla, lapojen välissä ei ole estämässä mitään tuuletinta pyörimästä jne.
Tämä tapahtui tänään uudelleen. Taas alkoi pyöriä kun sammutin koneen ja käynnistin uudelleen. Pelkkä suora uudelleen käynnistys ei auttanut. Taitaa olla tuulettimessa jotain vikaa?? No takuuhan siinä on. Voisikohan vika johtua mistään muusta?
Eipä siihen hirveän monta mahdollisuutta ole. Joko huono kontakti tai juotos. Tuulettimen moottorissa voi olla myös vikaa. Onko tuo tuuletin kiinni emolevyssä vai virtalähteen molex-liittimessä?
Se on kiinni molex'issa. Etutuuletin on kiinni PIN-liittimessä. Emossa on vain yksi PIN-paikka kotelotuulettimelle. Toinen PIN on CPU-fan'ille.
Tuota, oletko tarkastanut kyseisen molex-liittimen ja sen johdon? Ja onko samassa johdossa paljon muita laitteita?