edit by tyson: Kone lähti käyntiin, kun oikaisin muutaman pinnin prosessorista. Nyt taas näytölle ei tule kuvaa laisinkaan. Eli prosessori toimii, mutta näytönohjain on ilmeisesti tiensä päässä...? Kokeilen vielä toisella näytöllä, ja tarkastan kiinnitykset ennen turhaa valittelua.
olisko ensin kannattan kokeilla ennen ku kirjottaa tänne se voi olla näyttis mutta voi olla prossukin rikki. jos mahollista kokeile osia toisessa koneessa jossa muut osat ovat varmasti ehjiä.
Kokeilin laittaa koneeseen 3 eri näyttistä. 1: Alkuperäisen R9550 SE:n. Ei kuvaa, näytön valo keltainen, joka kertoo: ei singnaalia. Kokeilin toisella, varmasti toimivalla AGP - näyttiksellä, ja sama tulos. Siinä vaiheessa laitoin vanhan pci - väyläisen näytönohjaimen kiinni ajatellen: jos AGP - väylä on kosahtanut, mutta kuvaa ei vieläkään tullut. Kokeilin myös toisella näytöllä, sama tulos: ei kuvaa. Myös kiinnitykset on tarkistettu. Itse epäilen emolevyä. Tietääkseni kone ei lähde käyntiin ollenkaan, jos prosessori on hajalla. Mites nyt? Emolevy takuuhuoltoon...?
jos takuu voimassa vie huoltoon. Eivät pääse laistamaan, että on itse hajoittanut väärällä käsittelyllä. Älä kerro tekemisiäsi, jos kone oli valmiiksi kasattu. 'Tää ei toimi' riittää.
Nii just, heitä kone ikkunasta ulos ja vie huoltoon. Se vaan hajos, emmätiä mitä tapahtus. Ei prkle että viellä kannustetaan kusettamaan! Järki käteen. Jos jotain ite sössii niin kärsii varmaan seuraamukset. EDIT: Riippuen tietenkin mitä tässä nyt alunperin on tapahtunut ku jostain kumman syystä täytynyt editoida pois...
Jos vika ilmaantui ennekuin itse on sörkkinyt, niin ei se kusetusta ole. Sörkkimällä on vikaa voinnut tehdä lisää, pahentaa. Takuu ehdoista kiinni kannattako kertoa. Toisaalta ei huolto voi laistaa oikeastaan kuin näytönohjaimen osalta 'hajoitit staatisella sähköllä'. Jos on emolla näyttiksen liitin fyysisesti paskana, 'käytit liika voimaa, ei korjata takuuna'. Kun on takuuta, niin huoltoon heti koko kone. Erillisten osien ostot takuuseen oikein pakattuna. EDIT: Typojen poistaminen jättää myös tuon Muokattu tekstin. Ei tarvi epäillä, että tänne nimimerkit editoi kusetus politiikalla tekemisiään pois. Waretus asioissa jotain jätetään kertomatta. Nyt itse vain lisäsin tän kommentin lopun EDIT: osaksi. Joskus myöhemmät kommentti lisäykset menee ko. kohtaan.
Okei, elikkä kerrotaanpas koko juttu aivan alusta. Pelailin eilen tietokoneellani n 30 minuuttia. Otin pelin pois, ja lähdin hakemaan kahvia. join kahvit, ja palasin huoneeseeni. Vilkaisin prosessorin lämpötiloja, ja ne näyttivät kohtalaisen korkeilta, koneen ollessa lepotilassa. Tuumin, että pöly on riesana, joten sammutin koneen, ja irroitin virtalähteen johdon (en halua sähköiskuja). Näin päältäpäin, että siilin sisällä on pölyä, joten päätin irroittaa koko höskän. avasin boxedin kiinnikkeen, ja yritin nostaa sitä hellästi. ei mitään. Yritin väännellä sitä kevyesti, mutta eipä siitä ollut apua. Vedin hieman voimakkaammin, ja kas,boxed lähti, ja prosesori edelleen töhnässä kiinni. No, hetken vääntelyn jälkeen sain prosessorin irti boxedin pohjasta, ja laitoin takaisin paikalleen. Tein saman tempun boxedille, joka meni nätisti. Kone ei lähtenyt laisinkaan käyntiin. (Tässä vaiheessa tulin esittämään kysymykseni tänne). Palasin mietteliäänä huoneeseeni, ja tutkin prosessoria päältäpäin. Huomasin muutaman pinnin olevan vinossa, joten suoristin ne varovaisesti. Nyt kone lähti käyntiin, mutta näytölle ei tule kuvaa ollenkaan. notta siinä koko stoori. Ilmeisesti raukaisin itse koneen takuun, joten pitää kai lähteä metsästämään uutta konetta. Edit: Kone on itse koottu.
Itse osista koneessa kootussa on periaatteessa takuu vain osien suhteen. (Kaupasta kiinni mitä ne sanoo osien oikeasta käsittelystä. Muistikampoja kaverit saa takuuna kaupasta tilalle, kun osuu maanantai kappale) Kaupassa koottu kannataa viedä avaamatta takuu huoltoon. Simppeliä. Opiksi muille, (opin itse pari päivää sitten aD:stä). Se prossu tulee tahnojen mukana ja sitä ei estä se vipu, jos tuuletin peittää sen avaamisen. Väsytys temppu on varovasti väänellä sitä minuutteja eestaas ja sivuille kun kohtuullisella voimalla vetää ylöspäin. Lämmitettynä se tahna notkistuu ja irtoaa helpommin. Prossulle kuormaa esim. 15-30 min. pelaamisella, piin laskennalla. tysonin kahvin juonti jäähdytti ja ehkä sisäosien tarkastelu. Voi olla staatinen sähkö rikkonut, jos oot väärään paikkaan hipaissut. Voi olla ettei kaikki pinnit prosussa tee kunnon kontaktia. Vain verkkojohdon vai emoon meneviä? Tarkista powerin kiinitykset emossa. On voinnut vetäessä prossua joku irrota.
Jos on staattinen sähkö rikkonut niin sitä ei takuussa poijjat huomaa. Tosiaan kannattaa tarkistaa powerita menevä 20-24pin johto ja P4 johto emolle.
BforeDusk: "Vain verkkojohdon vai emoon meneviä? Tarkista powerin kiinitykset emossa. On voinnut vetäessä prossua joku irrota." Irroittelin molemmat tuossa vähän aikaa sitten, ja tökkäisin takaisin kiinni. Eipä vaikuttanut lopputulokseen. Eli takuuseen lähtee maanantaina, niin ikävää, kuin se onkin :-(