kytkin äänet tietokoneesta vahvariin 3,5mm - rca puihalla(10m biltema), mutta musiikin taustalla on erittäin kova humina tai se kiertää. tietokoneen kaiuttimet toimii ihan moitteettomasti, mutta samasta pistokkeesta (vihreä)vahvariin niin se kiertää. vahvarissa kaiuttimet toimii kaikkien muiden laitteiden kanssa moitteettomasti. onko vika piuhassa vai onko tietokoneessa joku asetus pielessä vai missä vika??? vai voiko vika olla vahvarissakin?? viritinvahvistin sony STR-DG700
Maalenkki tai johto (häiriön aiheuttajia lähellä piuhaa/ muuten vain huono laatuinen). Työlästä varmaan koittaa, roudaat tietokoneen tai vahvarin niin että saat samaan pistorasiaan. Tietokoneessa S/PDIF-liitäntään mahdollisesti? "Mikä on galvaaninen erotin ? Galvaaninen erotin erottaa eri laiteiden sähköosat toisistaan jotta niillä ei olisi suoraa sähköistä (galvaanista) kosketusta keskenään mutta päästä itse johdosa kulkevan signaalin läpi laitteesta toiseen. Galvaaninen erotin auttaa laitteiden välillä olevien maatasojen erillaisuudesta aiheutuviin maavirran kiertoon eli maahurinaan. Galvaaninen erotin audiojohdon välissä auttaa jos sinulla on esim. tietokone (tai joku muu maadoitettuun pistokkeeseen tarkoitettu laite) kiinni stereoissa ja kaiuttimista kuuluu 50hz hurinaa tai tv:n (jos myös stereoihin liitetty) kuvassa näkyy mustia palkkeja. Galvaaninen erotin koostuu audiomuuntajasta, joka ei ole täysin ongelmaton komponentti (ainakaan halvat sellaiset). Galvaanisen erottimen asentaminen yleensä vaimentaa matalia bassoja, lisää jonkun verran säröä ja vai vaikuttaa hioukan korkeiden äänien toistoon (vaikutusten suuruus riippu erottimen laadusta ja äänilähteen ulostuloimpedanssista, missä pienempi impedanssi parempi). Galvaanisen erottimen aiheuttamat ilmiöt ovat yleensä pikkujuttuja kun sen niitä paljon voimakkamman ja häiritsevämmän hurinan saa pois." http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/faq/sfnet.harrastus.audio+video/audio.html#liitannat
Itselläni tuo tosi ärsyttävä verkkohurina hävisi kun laitoin molemmat laitteet maadoittamattomaan töpseliin.
tietokone ja vahvari aika eri paikoissa niin ettei kumpakaan oikein pysty siirtämään ainakaan helposti. mistä tietää onko pistoke maadoitettu vai maadoittamaton? pitääkö niitä ruveta taloyhtiöltä kyselemään vai tietääkö sen jotenkin muuten?
http://www.tukes.fi/sahko_ja_hissit/kuvat/pistorasiat.JPG Kuvassa 2 ensimmäistä vasemmalta katsottuna ovat maadoitettuja. Oikeassa reunassa oleva rasia on maadoittamaton.
vahvari ja tietokone on kummatki mmadotetuissa pistokkeissa ja talon kaikki pistokkeet on maadotettuja.. ainaki ton kuvan perusteella. eli mikäs sit eteen?
NUIJJA vastasi jo: osta tai tee galvaaninen erotin. Kytkeminen maadoittamattomaan pistorasiaan aiheuttaa tulipalon ja hengenvaaran mahdollisessa vikatilanteessa, joten sitä ei tosiaankaan voi suositella. Hengenvaaran saa tosin periaatteessa poistettua vikavirtasuojan kanssa. edit: Tuolla on muuten ikivanhaa, mutta edelleen ihan ajan tasalla olevaa keskustelua samasta aiheesta: http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/22687#97719
Voit testata johtuuko hurina maadoituksesta seuraavasti: 1) ota 2 kämmenen kokoista palaa muovikassin kylkeä päällekkäin 2) paina tietskan töpselin keskitapit näiden muovien läpi 3)laita kumisaappaat jalkaan ja kuivat kumikäsineet käteen niin vältyt kenties vaaralliselta sähköiskulta 4) työnnä töpseli muovikääreessään pistorasiaan. Muovi estää tällöin maadoituksen ( eli erottaa töpselin ja pistorasian sivuissa olevat metalliliuskat toisistaan). Suojavarustus pitää sinut hengissä jos koneeseesi tulee paha vika juuri testin aikana. Kone päälle. Hävisikö hurina? Jollei, niin sama homma myös vahvistimeen. Jos, niin muovi pois töpseleistä ja sähköliikkeestä galvaaninen erotin niin voit käyttä konetta vastedes ilman kumisaappaita ja -hanskoja. Jos ei hävinnyt, niin vika on jossain muussa.
Kiitti vaan kaikista vastauksista. Se oli tosiaan maalenkki. Laitoin galvaanisen erottimen seinän ja tv-antennin väliin ja humina katos melkeen kokonaan. 10€ makso kyseinen osa. Ihan kokonaan ei lähteny et otan vastaan vinkkei miten saa kokonaan pois, mut tilanne on jo ihan hyvä. Kiitos..
itse tein erottimen antennijohdon väliin , tai rakentiin antenni liittimeen sillain että eristin vaipan koaksiaali kaapelista ja kytkin muistaakseni 1nF 500V keraamisella kondensaattorilla siittä vaipasta liittimen runkoon ja kaapelin keskinastasta samoin 1nF/500V kerkolla liittimen keskinastaan . ei maksa paljoa osat tuohon jos on taitoa rakentaa
Hävisikö hurina täysin jos eristit maadoituksen töpselistä? Jos, niin maadoituksen pysyvä poistaminen ja henkikullan turvaaminen vikavirtakytkimellä (ks wipe2000; maksaa n. 30€) häivyttää ongelman ja hengenvaaran mutta ei ikävä kyllä teoreettista laitteen tulipalon vaaraa. Eli töpseli irti kotoa poistuessa mikä unohtuu varmasti. -Galvaaninen erotin lyö väkisin vähän "läpi" kun signaalikin on saatava perille. Jos erotin poistaa täysin 50hz hurinan mikä on tarkoitus, niin eipä silloin tule läpi sen taajuinen eli matala signaalikaan. Laadukkaat erottimet ovat käsittääkseni mahdollisimman selektiivisiä juuri tuolle 50Hz:lle ja siksi ne maksavat.
Tarkemmin miettien: maadoituksen poistaminen ei itse asiassa vaikuta teoreettiseen tulipaloriskiin mitään. Jos laitteeseen tulee sisäinen oikosulku niin se voi samalla lailla syttyä palamaan oli maadoitettu tai ei. Eli ainoa riski mitä maadoituksen poistaminen teoriassa lisää on sähköiskun vaara. Tämän voi estää vikavirtasuojalla. Sellainen seinärasiaan ja tietokoneen töpseli maadoitus vaikka em. muovipussilla eristäen suojan pistokkeeseen (tai väliin maadoittamaton jatkojohdon pätkä). Hurina loppuu täysin ja olet turvassa (ainakin vaaralliselta) sähköiskulta. Itse tekisin tilanteessasi juuri näin, koko taajuusalue säilyy priimana toisin kuin galvaanisella erottimella. P.S. Halpahallissa näkyvät vikavirtasuojat maksavan n. 15€
Maadoituksen poistaminen saattaa estää tai ainakin hidastaa sulakkeen palamista, mikä taas voi aiheuttaa tulipalon jonkun osan kuumetessa liikaa. Lisäksi maadoituksen poisto lultavasti huonontaa selvästi laitteen häiriösuojausta. Vikavirtasuoja taas "haistelee" että nollajohtoa pitkin tulee sama määrä virtaa, kuin mitä vaihejohtoa pitkin laitteeseen menee, mutta se ei ota kantaa virran määrään (vaan siis virtojen eroon) eli ei siis korvaa sulaketta.