Linux asennettu, widowssin käynnistys-homma hukassa

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi Raheka 07.04.2007.

1. Raheka

Raheka Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Eli päätin asentaa koneeseen Linuxin, kun on hyväksi sitä sanottu.

Noh, asensin siinä sen Suse 10.2 ja kaikki toimi, mutta sitten kun halusin takas Win Xp:lle, niin se vain uudelleen käynnisty.

Kokeilin sitä parikin kertaa, mutta sitten tuli joku NTLDR Not found Press any key to restart. Enkä päässyt sisälle Windossiin, en edes päässyt Windowsin ladataan-ikkunaan.

Noh olin tehnyt kylläkin varmuuskopiot ja kaikki, mutta en pysty käyttämään niitä Dossissa :S

Siis mikä nyt eteen, koska Windows oli valmiiksi asennettuna koneelle, eikä mukana tullut windows asennus CD:tä, enkä haluaisi uudelleen asentaa kaikkia ohjelmia.

Viimeksi muokattu: 07.04.2007
  2.  
  3. Neptun

Neptun Active member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Ei ole tarkoitus olla jälkiviisas, mutta on pakko sanoa, että Linuxien asennus Windowin rinnalle on mahdollista, mutta se täytyy tehdä erityisen huolellisesti ohjeita noudattaen. Mieluiten tulisi ensin asentaa Linux ja sitten vasta Windows. Mutta OK tämä ei nyt auta. Sen sijaan pitäisi nyt tutkia Linuxin tiedoista, mikä on nyt tilanne. Millä osoilla on mitäkin? Eli minne Linux on nyt asentunut ja missä Windows on tai - hm - oli. Kerro täällä.

Tässä Linuxin analysointitapoja:

http://www.linux.com/article.pl?sid=06/01/25/1548238

Viimeksi muokattu: 07.04.2007
  4. NUIJJA

NUIJJA Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Viimeksi muokattu: 08.04.2007
  5. Sakarias

Sakarias Active member

Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Olen toista mieltä. Ensiksi täytyy aina asentaa Windows, koska yleensä Windowssin asennus poistaa linuxsin käynnistyslataajan ja aloittelijan on vaikea palauttaa sitä. Nykyiset Linux asennusohjelmat osaa aika turvallisesti pistää Linuxin Windowssin rinnalle. Huolellinen toki kannattaa olla.

6. Neptun

Neptun Active member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Sakarias: Olet varmaan oikeassa, sillä en ole Linuxien tuntija. Mulla on Ubuntun asennuslevy, jossa sanotaan, että tämä sitten poistaa kaikki kiintolevyltä ilman erityistoimenpiteitä (avanced installation). Siitäkin päättelin, että riskejä taitaa olla.

7. Sakarias

Sakarias Active member

Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Levyjen osiointi ja käynnistyslataajan asennus on ne suurimmat kompastukivet. Itse olen tehnyt yleensä Partion Magic ohjelmalla tilaa Windos-levyltä Linuxsin asentamista varten. Luotan siihen enemmän kuin Linux jakelujen osiointi-työkaluihin, jotka kyllä myös nykyään toimivat hyvin. Miten osiointi kannattaa tehdä riippuu paljonti tarpeesta. Ihan hyvää sääntöä siihen ei ole. Itse suosin aika pieniä levyjä - helppo varmuuskopioida. Ja yksi iso levy, jonne tungetaan videot, musat ym.

8. Neptun

Neptun Active member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Jep, niin se olisi munkin mielestäni pitänyt tehdä, eli osioida ensin. Nyt ei tiedä ennenkuin kysyjä vastaa, miten on tehty ja mitä osioita on tehty tai olemassa. Hyvä lisätieto kysyjälle voisi olla - jos tiedät - miten Susessa selvitetään kovalevyn sisältö.

9. Sakarias

Sakarias Active member

Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    levyt fdisk -l
    liitetyt osiot df -h (käytetty ja vapaa tila)
    du näyttää hakemiston koon.
    fdisk vaatii rootin oikeudet konsolissa.
    /etc/fstab määritellään levyliitokset

Jaa tämä sivu