Persaateessa voisi sanoa että R232 on eläkeellä jo... Koska emo valmistajista enään MSI tukee tätä kyseistä antiikkia muutamissa hassuissa emoisaan, kaikki muut valmistajat ovat lopettaneet jo sarjaportin tukemisen... Onneksi viellä löytyy R232 -> USB adaptereja mitkä helpottavat vanhojen laitteitten käyttöä...
Pöytäkoneissa sarjaportti on jo hieman antiikkinen vaikka moni ei-windows käyttäjä sille kyllä käyttöä vielä löytää. Serveri puolella sille on vielä paljon elämää edessä "serial consolen" takia. Itse olen pariin otteeseen harkinnut vetää sarjakaapelia serveristäni pöytäkoneeseeni mutta nykyisestä emostani sarjaportit puuttuvat jo kokonaan. (jostain syystä vielä antiikkisempi printteriportti silti löytyy!)
Kyllähän tuo koneista löytyy, mutta eipä sitä juurikaan kotioloissa tarvitse. Ainoastaan yhdessä koneessa on sarjaportti käytössä. Siihen on liitetty tee-se-itse infrapunavastaanotin WinLIRCiä varten.
Tosi tämä mutta onhan noita adaptereita millä sen konsolipiuhan saa RJ-45 muotoon. Ja sitä paitsi juuri kuten sanottua on USB to RS232 ja erillisiä PCI ohjainkortteja. Faktaahan on, että uuden teknologian suurin hyöty saadaan vasta kun vanhat on karsittu alta pois, hidastamasta. Esim. AD:n toimintatilan nosto, kun ei taaksepäinyhteensopivuutta enää tarvitse.