Miksi mun pitää vistassa joidenkin ohjelmien esim: ATI Tools:sin pikakuvakkeiden päällä painaa hiiren oikeeta ja valita suorita järjestelmänvalvojana vaikka minä olen järjestelmänvalvoja
ai suoraan pikakuvaketta vai? no siitä esim. ati tools:ista ei tule kaikki ominaisuudet käyttöön(ellei paina suorita järjestelmänvalvojana).
Eiköhän tuo ole noita Vistan tietoturva-ominaisuuksia. Ettei olisi kaikilla ohjelmilla tuoraan admin-oikkarit päällä...eivät sitten pääse esim kirjottelemaan rekisteriin yms mitään sontaa. Esimerkiksi haittaohjelmia kun asentuu joskus joistain epäilyttävistä exe-tiedostoista.
saakohan ton jotenkin niin että se suoritetaan aina järjestemän valvojana ettei tarvitse joka kerta valita sitä suorita järjestelmänvalvojana valintaa.
Kakkosnappia kuvakkeen päällä --> Ominaisuudet --> Yhteensopivuus-välilehti ja sieltä ruksi kohtaan "Suorita tämä ohjelma järjestelmänvalvojana"
Outoa sinäänsä että käyttäjä on "Järjestelmänvalvoja", mutta sitten on vielä suuremmilla oikeuksilla oleva "Super"-Järjestelmänvalvoja. Yrittivät parantaa tietoturvaa noin? Tuo tapa yrittää parantaa tietoturvaa ei aiheuta mitään muuta kuin hiuksiaan repiviä käyttäjiä.
Jep, ja kun nyt rupesivat kopioimaan Mac OSX:ää niin miks eivät samantien kopioineet Unixeista tuttua käyttäjienhallintaa.
On siihen toinenkin keino. Ohjauspaneelista jos tarpeeksi kauan jaksat etsiä, löydät kohdan josta saa tuon ärsyttävän ikkunan poistettua käytöstä, eli ajaa ohjelmat aina järjestelmänvalvojana eikä turhia kysele (hyvä laittaa, koska muuten joudut _jokaisella_ ohjelmalla tekemään tuon ominaisuudet jutun). Tosin joudut sitten katselemaan alalaidassa olevaa ärsyttävää ilmoitusta että poistettu käytöstä, mutta sen saa pois näkyvistä aina seuraavaan buuttiin saakka. Ajureiden kanssa tosiaan on ongelmia, itselläkin meinasi hermot mennä Nokia PC Suitea asennettaessa. ensin vista haki jonkin ohjaimen, kesti ~30min + asennus, mutta siitä ei löytynyt kaikkia asetuksia ja valintoja
Tuon saa pois päältä jos ottaa user account:it pois. Itse en kyllä menisi tuota suosittelemaan, koska silloin voi tosiaan kuka vaan ajaa mitä vaan koodia koneella jos pääsee käsikisi. Suosittelen käyttämään tuota yksittäisten ohjelmien ajamista erikseen administratorina.
Asiasta kolmanteen. Miksen voi tavallisena käyttäjänä asentaa ohjelmaa vaikka klikkaan valikosta suorita järjestelmänvalvojana. Ja kun otan esiin tiedoston ominaisuudet niin siellä ei voi laittaa ruksia, että suorita järjestelmänvalvojana.
Tavallisena käyttäjänä pitäisi pystyä suorittamaan järjestelmänvalvojana, kun klikkaa mainitsemaasi Suorita järjestelmänvalvojana kohtaa hiiren kakkosnäppäimen valikossa. Ominaisuuksista pitäisi pystyä samoin laittamaan yhteensopivuus-välilehdellä rastin paikkaa Suorita järjestelmänvalvojana, kun klikkaa ensin Näytä kaikkien käyttäjien asetukset. Joku vika varmaan on käyttiksessä, jos ei pysty.
Tuossahan tuo tuli vähän ylempänä. Ohjelmistojen asennus, poistaminen ja joissakin ohjelmissa muutoksien tekeminen suoritetaan aina jv-tililtä. Tällä siis estetään kaikki "luvattomat" ohjelmien ajamiset ja asennukset, nerokas keksintö ainakin minun mielestäni. Vaikka normaalilla tilillä valitsisi vaihtoehdon "suorita jv-valvojana", annetaan toimenpiteen suorittamiseen silti eräänlaiset rajatut jv-valvojan oikeudet. Ainakin näin olen asian ymmärtänyt tutkiessani Vistan ominaisuuksia. Edit Joskus käy myös niin, ettei ohjelma olekaan näiltä osin vielä ihan täysin Vista-yhteensopiva, tosin nykyään melkoisen harvinaista.
Voisiko olla jokin suojausasetus jostain syystä päällä. http://en.wikipedia.org/wiki/User_Account_Control Tuota pystyy säätämään Ultimate ja ja Business versioissa: secpol.msc -> Local Policies -> Security Options ______________________________________________________________________ Vistassa (ja XP:ssä) pystyy palauttamaan Suojausasetukset http://support.microsoft.com/kb/313222 ______________________________________________________________________ http://support.microsoft.com/kb/922708/fi Esimerkiksi löytyy kohta: