Mulla on nykysin Windows 98. Ja kaveri ois myymässä mulle Linuxia. Toimiiko Linuxissä ohjelmat, jotka on tarkotettu 98:iin (esim. F-Secure)?? Ja pitääkö ottaa varmuuskopio kaikista tärkeistä ohjelmista? Ja onko 98 vaikea vaihtaa Linuxseksi?
Linux-julkaisut ovat yleensä ilmaisia, mikäli itse sen latailee ko. distron kotisivulta. Toki maksullisiakin on muutaman euron hintaan postituskuluineen ja sitten esim. Novellin julkaisema Suse 10 sled/sles, jonka hinta on kymmenissä euroissa. Jos kaveri tässä tapauksessa muutaman euron haluaa levykustannuksista niin ok sitten =) Windowsin ohjelmista vain harvat toimivat linuxissa vaikka kehitystä on tapahtunut. Toki Linuxin oma ohjelmatarjonta alkaa olla niin kattavaa ettei Windowsin puolelta tarvita mitään. Tuskin F-Securea linuxissa tulet tarvitsemaankaan. Kannattaa hiukan lueskella Tapsan sivuja vaikka aika on niistä hiukan kulunut jo ohi. Hyvää tietoa kuitenkin vielä.
Jotakuinkin kaikkien distrojen asennusohjelmat osaavat muokata 98:n VFAT osioiden kokoja, eli ei tarvitse mitn ylimääräisiä softia latailla. Muita en ole kokeillu, mutta ubuntun asennusohjelman osiointityökalu osaa toimivasti jopa NTFS osioiden kokoja muutella.