System32/hal.dll ihme ongelma ??

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi ptp2 12.01.2007.

1. ptp2

ptp2 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Asensin koneelleni uudestaan xp pro:n formatoimalla kovalevyn täydellisesti ja nyt kone käynnistäessä valittaa tuota että se hal.dll puuttuu tai jotain mutta jos on xp:n levy sisässä ja laitettu buuttaamaan cd asemalla niin lähtee käyntiin normaalisti kunhan ei paina mitään kun se sanoo että käynnistä levyltä painamalla jotain. Mutta jos ilman xp:n levyä yrittää niin tulee tuo valitus.

Olen ainakin yrittänyt tehdä kaikkea mahdollista mihin olen vinkkejä löytänyt mitä pitäisi tehdä mutta ei ole auttaneet. Olen ladannut netistäkin tuon dll. tiedoston ja kopioinut system32 mutta ei auttanut vaan sama ruinaus tulee.

Kone siis käynnistyy ainoastaan levy sisässä ja sen jälkeen konetta voi käyttää täysin normaalisti ELI JOS JOLLAIN OLISI IDEAA MITÄ TEKISIN NIIN KERTOO SEN TÄÄLLÄ

Viimeksi muokattu: 12.01.2007
  2.  
  3. Ysf

Ysf Active member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    enpä ole tämmöiseen ennen törmännyt mutta jotain spekulaatiota voi heittää.. Tämä on vain tietokonelaitteet melko hyvin tuntevan henkilön (minun) arvaus.

hal.dll (hal=hardware abstraction layer) on windowsin osanen joka keskustelee tietokoneen laitteiston kanssa. kävisiköhän nyt niin, että jos levyä ei ole sisällä niin tietokoneen BIOS tunnistaa ja raportoi IDE-laitteet väärin. Kun wintoosa pyytää hal.dll:ää lukemaan BIOSIN niin hal-raukka ei saa biosista mitään järkevää takaisin, mikä meinaa sitten kyykytystä ja muita outoja oireita. Nyt kun levy on sisässä niin BIOS lukaisee levyä (asemaa) ennen kuin wintoosa heitetään käyntiin ja liekkö sitä kautta se BIOS laittaa ide-ohjainpiirin arvot itsessään kuntoon ja sitten raportoi toimivat arvot tuolle wintoosan hal.dll:lle..

kuten sanoin, tuossa selityksessä ei ole mitään järkeä ja se on vain arvaus :)

Äkkiseltään epäilisin laitevikaa. Itse lähtisi kokeilemaan sillä, että ottaisin romppuaseman irti ja kokeilisin uusiksi. Sitten kokeilisin toisella kovalevyllä (jos se on mahdollista). En sulkisi myöskään pois mahdollisuutta, että muistit tai emolevy olisi sekoamassa.

Viimeksi muokattu: 12.01.2007
  4. Stiptus

Stiptus Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Minulle on tullut täysin sama asia vastaan ja sain koneen toimimaan asentamalla JOPA 3 kertaa käyttöjärjestelmän uudestaan !

en ole varma auttaako oheinen tieto mutta minulla on tälläiset kokemukset asiasta !

5. ptp2

ptp2 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Otin kovalevyn johdot irti ja laiton takaisin ja asensin windowsin uudestaan niin toimi. Mutta kiitos avusta

6. Agent_007

Agent_007 Senior member

Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Kiintolevyn ja muistien kunto kannattaa tarkistaa, jos tuota ilmoitusta tulee usein.

7. Stiptus

Stiptus Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Jep ! yleensä jos se sanoo että joku/joitakin tiedostoja puuttuu niin kannattaa asentaa käyttis uudelleen...

Jaa tämä sivu