Jos minä tapan KDEn tai GNOMEn koneessani ja käytän konetta välillä komentoriviltä, niin kuinka saan käynnistettyä KDEn (tai vastaavan) uudestaan? Jos käyttäjätunnukselta ajan startx:n, niin sehän käynnistää perusliittymän ilman hienouksia. Sitä minä en halua, vaan koko GUI-ympäristön uudelleenkäynnistyksen login-ikkunoineen. Eli se, joka käynnistyy bootatessa. t. "Talvella pitää olla lämpöeristetyt ikkunat ja verhot niiden edessä"
Tapat kde/gnomen? kill -9 pid? Ensinnäkin miksi pitää tappaa? ctrl+alt+f1 (f1-f6) riittää yleensä, jolloin kdm/gnome jää käyntiin, muttei juurikaan häiritte, ja takasin ctrl+alt+f7. Siistimpi tapa lopettaa kde/gnome on /etc/init.d/xdm stop (tai distrosta riippuen /etc/init.d/kdm tai /etc/init.d/gdm, ja tarvittaessa su tai sudo eteen). Ja käyntiin /etc/init.d/xdm start (kdm/gdm).
Ööööh. Just. Eihän KDEtä sinänsä tarvitse tappaa, kunhan saan komentorivin. Ctrl-Alt-F1 on minun "tappokomentoni", mutta kuten huomatte, en osaa käynnistää/palauttaa KDEtä sen jälkeen. Täytyypä kokeilla vielä tuota Ctrl-Alt-F7:ää, vaikka mielestäni tein sen jo, koska sen ohjeen jo löysin.
jos sinä login-ikkunan haluat (eli käyntiin pitää laittaa xdm/kdm/gdm) niin muokkaa inittabbia (/etc/inittab). lue tuota inittab -tiedostoa ja katso listasta mikä käynnistää xdm/kdm/gdm:n ja sitten laitat sen default runleveliksi. W:n ohje on varmsti toimiva kanssa, mutta varmasti distrokohtainen juttu. Ainakaan slackwaressa ei tuommosta xdm:n käynnistystä ollut rc.d -hakemistossa X saadaan restartattua hakkaamalla kolme kertaa putkeen näppäinyhdistelmää ctrl+alt+backspace - ainakin x:ssä tulee defaulttina tuo yhdistelmä, en sitten tiedä miten distrokohtaisesti homma on pistetty.
Jos haluat lopettaa graafisen istunnon, käy siihen myös järjestelmän ajaminen toisella ajotasolla. /etc/inittab kertoo kunkin jakelun ajotasoista. root-oikeuksin esim. init 3 muuttaa ajotasoa RedHat-pohjaisissa jakeluissa tekstitilaan, jossa verkkopalvelut ovat yhä käytettävissä. Init 5 taas aloittaa graafisen istunnon. Kesken graafisen istunnon voi käyttää virtuaali- konsoleita ctrl-alt-F[1-6] riippuen siitä, miten jakelu on konfigurointu.
Jos X + KDE ym on oikeesti tapettu, niin startx käynnistää X:n uudestaan. Se työpöytäympäristö käynnistyy samalla mikä on määritelty .xinitrc tiedostossa /home kansiossa. esim exec startkde käynnistää KDE:n