1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Tietokoneen kuva TV:lle VGA-piuhalla

Viestiketju Digivideo-ongelmat ja -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Mazamaza 20.12.2006.

1. Mazamaza

Mazamaza Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Moi!

Mulla on seuraavanlainen onkelma: En saa millään läppäriltäni kuvaa näkyviin televisiooni.

Minulla on Thomsonin taulutelevisio, jossa on VGA-liitin. Kun laitan johdon telkun ja läppärini väliin, pysyy television ruutu mustana. Jotain signaalia TV ilmeisesti saa, koska ennen johdon yhdistämistä telkun ruudussa lukee "puuttuva signaali". Kun laitan johdon, kuvaruutu menee mustaksi.

Olen ottanut läppäriini (näyttökortti ATI:n Radeon mobile Xpress 200) viimeisimmän päivityksen (CATALYST® Version 06.12)
    , jonka ATI:n sivuilta löysin, mutta ei auta. Catalyst Control Center tunnistaa TV:n ja antaa valita sen klooniksi, mutta kuva vaan ei ilmesty ruudulle!

Olen yrittänyt Catalystistä lähestulkoon kaikkia mahdollisia asetuksia, mutta ei tunnu auttavan. Lisäksi olen yrittänyt etsiä TV:stä asetuksia, joilla asiaan voisi vaikuttaa, muttei siellä sellaisia ole.

Puuttuuko minulta joitain päivityksiä tai ajureita vai missä voisi vika piillä? Itseltäni ovat ainakin ideat loppuneet.

2.  
  3. Sakke88

Sakke88 Active member

Kiitokset:
    19
    Pisteet:
    68
  4. Mazamaza

Mazamaza Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Terve taas.

Kävin oppaan läpi ja yritin saada kuvan näkyviin muuttelemalla resoluutioita, mutta mustana se TV:n ruutu pysyy...

Voiko piuhassa olla vikaa? Se on 15 pinninen HDD-plugi (mitä sitten tarkoittaakaan).Johdon pakkauksessa kylläkin sanotaan ohimennen, että max. 15 tuuman näytölle. Telkkuni on 32 tuumainen. Gigantin myyjä kyllä vakuutti, että johdon pitäisi sopia. Sain kyllä täll kyseisellä piuhalla aikaisemmin työpöydän laajennettua TV:n kuvaruudulle, mutta en saa millään kloonattua näyttöä!

Olen nimittäin nyt jo aika monta tuntia tapellut asian kanssa ja yrittänyt kalastaa hyviä vihjeitä netistä, mutta ei vaan onnistu!

Jos jollain on hyviä vihjeitä niin nyt olisi niiden paikka!

5. Agent_007

Agent_007 Senior member

Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Toimiiko tuo työpöydän laajennos kuitenkin oikein? Eli ainoastaan klooni tila ei toimi?
    Onko tuolla TV:llä mikä resoluutio ja virkitystaajuus käytössä?

6. Mazamaza

Mazamaza Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Moi!

Juu se työpöydän laajennus toimii ihan hyvin. TV:n resoluutiona on joku 1400 x 1040 (tai jotain vastaavaa) en ole nyt kotona, jotta voisin tarkan luvun katsoa. Olen kyllä kokeillut kaikilla eri resoluutioilla muttei toimi.

Voiko vika olla piuhassa? Tosiaan se johto, joka mulla nyt on on tarkoitettu 15 tuuman näytölle ja oma TVni on 32 tuumaa.

7. Agent_007

Agent_007 Senior member

Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Jos työpöydän laajennus toimii niin vika ei ole johdossa. Yksi asia mitä kannattaa kokeilla on päivittää näytönohjaimen ajurit. Klooni/clone tilan pitäisi kyllä toimia oikein vaikka toisessa näytössä olisi hitusen eksoottinenkin resoluutio (jolloin toisessa näytössä näkyy vain osa työpöydästä).

8. Mazamaza

Mazamaza Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mielestänu mulla pitäis olla uusimmat päivitykset. Hain ATI;n sivuilta, sieltä mistä ensin valittiin käyttöjärjestelmä (XP home), sitten Motherboard/Integrated, jonka jälkeen löytyi Xpress 200 (joka on siis mun näyttis).

Otin sieltä sen viimeisimmän päivityksen, eli 6.12 vai löytyykö jostain vielä uudempia? Vai tarvinko jotain muita päivityksiä/ohjelmia?

9. Agent_007

Agent_007 Senior member

Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Tuo on uusin ja pitäisi kyllä sillä toimia. Tuleeko kuva jos klooni tilassa tiputtaa resoluution esim. 800x600 ?

10. Mazamaza

Mazamaza Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kokeilin resoluutiota 800 x 600 eikä auttanut. Ja olen kyllä koeillut muitakin.

Kokeilin myös laajentaa tietsikan näytön TV:lle, mutta sekään ei enää toiminut. Itse asiassa taitaa olla niin, että työpöydän laajennus ei ole toiminut sen jälkeen kun asensin viimeisimmät päivitykset ja Catalyst Control Centerin.

Eli viimeksi työpydän laajennus toimi kun käytössäni oli anha kunnon Control Panel ja silloin muistaakseni olin asettanut TV:n resoluutioksi 1024 x 780. Mutta silloinkaan kloonitila ei toiminut. Kokeilin äsken tuota resoluutiota 1024 x 780, mutta se ei auttanut. TV pysyi mustana sekä kloonissa että työpöydän laajennuksessa.

Ihmettelen vaan, että mistä johtuu se, että nyt päivitysten jälkeen ei toimi edes työpöydän laajennos...

Alan vahvasti uskoa, että ongelmana on se piuha.

11. Agent_007

Agent_007 Senior member

Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Jos se näyttö tunnistuu niin veikkaan tuota resoluutiota ja virkistystaajuutta (voihan se vika siinä kaapelissakin olla). 1024 x 780 ei tainnut kuitenkaan olla se resoluutio?

12. Mazamaza

Mazamaza Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Minkä mukaan se resoluutio ja virkistystaajuus sitten kuuluu valita? Telkun vai tietsikan? Vai kuuluuko kummassakin olla eri?

Tietsikan resoluutio on 1280 x 800 ja taajuus 60 mhz ja TV:n maksimiresoluutio on se joku 1400 x 1040 ja virkistystaajuus 85 mhz.

Olen kokeillut tosiaan resoluutioita 1280 x 800, 640 x 480, 800 x 600 ja jopa 1024 x 768. Mut ruutu pysyy mustana! Virkistystaajuutena olen pitänyt tietokoneen osalta 60 mhz ja TV:hen olen kokeillut sekä 60 että 85. Mut ei tunnu onnistuvan.

13. Agent_007

Agent_007 Senior member

Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Yleensä TV:n ohjekirjassa on listattuna nuo tuetut resoluutiot ja virkistystaajuudet. Ja jotkin erikoisemmat resoluutiot eivät välttämättä toimi oikein vaan kaipaavat esim. powerstrip:illa säädettyjä resoluutioita avukseen, tosin 640 x 480 pitäisi kyllä toimi kaikilla näytöillä (ja televisio sanoo yleensä out of sync tai vastaavaa jos virkistystaajuus tai resoluutio on väärä).

Jaa tämä sivu