Bios näyttää prossun (P4 3Ghz) lämpötilaksi 51 astetta ja kovalevy 45. Onko normaaleja lukuja, mahdollinen syy koneen tilttailuu?
no kovon lämpö on aika korkeella. tiedä sitte tota prossun lämpöö ne kuulemma on aika lämpösiä. mulla prossu idlenä 36 ja on sama ku sulla ja sanovat että minulla on todella hyvä arvo prossun lämpö tuo 36. eli on ne kyl aika koskealla.
Minkäslaista lämpöä tuo prossu näyttää rasittaessa esim tat ohjelmalla (intel thermal analysis tool)? Vähän ehkä kummatkin lämmöt korkealla. Kotelotuuletus kannattaa hoitaa kuntoon.
Ei nuo lämmöt mitenkään kriittisiä viellä ole. Mutta eipä nuo idle lämmöt paljoa kerrokkaan. Max lämpö se vasta vaikuttaa eli kuinka korkealla käypi rasituksessa. Suosittelen parantamaan kotelotuuletusta laittamalla kotelan alas eteen sisäänpäin puhaltavan tuulettimen ja taakse ylös ulospäin puhaltavan. Itsellä kiinni takana ylhäällä ja kotelon sivussa (etutuuletin hajos) niin idle lämmöt on:
Jep pistä kotelon tuuletus kuntoon,niin alkaa lämmöt putoomaan. Itselläni 2 tuuletinta edessä työntää ilmaa sisään ja 1 takana imee lämpimän ilman ulos.
ihmeen korkeat itsellä prossu 30(9500 zallu) ja kovo 29 eikä tuo 250gt wd käy sen kuumempana näyttis pyörii 1.4v 35 paikkeilla
Miksi pitää olla 2 tuuletinta puhaltamassa sisälle ja 1 imemässä ulos? Kyllä se ilma tulee sinne sisälle, vaikka edessä ei olisikaan sisälle puhaltavaa tuuletinta.
Ainakin saa ohjattua ilman kulkua. Jos vaikka kotelon etuosassa on kovot niin saa ilman kulkemaan niiden läpi.
Olisit sanonyt että jäähdytät niitä kovalevyjä. Muuten ennemmin tuulettimen imemään ilmaa kotelosta ulos kuin puhaltamaan sisälle. Minulla ei kovalevylle ole tuuletusta, lämpötila esim. nyt 34c, riittää minulle.
kovalevy on Maxtor 6Y160P0 with firmware YAR41BW0. Speedfanin S.M.A.R.T analyysi antoi paljon varoituksia, lienee syykin kuumenemiseen. Warning: Reallocated Sector Count reached, in the past, its threshold Warning: Reallocated Event Count is below the average limits (248-253). Warning: Current Pending Sector is below the average limits (250-253).
Taisitkin sanoa taika sanan maxtor.=) Voi olla hyvinkin mahdollista, että tuo sun kovos on muutenkin hajoamassa....