ongelma kovalevyn asentamisessa

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi organist 23.10.2006.

1. organist

organist Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Eli tarkoituksena oli laittaa vanhaan pentiumiin (333MHz, win98) toiseksi kovalevyksi vanha 4Gt:n kovo. Laitoin toisen kovon kiinni samaan IDE-piuhaan toiseksi kovalevyksi sekä virtajohdon ja käynnistin. Näytölle ei tullut mitään.

Tämän jälkeen tein ilmeisen tyhmän tempun ja kokeilin vaihtaa kovojen paikkaa keskenään sillä seurauksella, ettei kone suostunut enää lataamaan käyttöjärjestelmää ollenkaan vaikka laitoin kaiken takaisin alkuperäiseen kuntoon. Ruudulla näkyi vain joku herjaus. BIOSiin pääsin, mutta sielläpä en tiennyt mitä tehdä.

Kun itse olen aika turisti näissä asennushommissa, niin nyt olisin kipeästi apua vailla. Sillä alkuperäisellä kovolla kun on tietoa, joka ei saisi hävitä...

Kiitos vinkeistä jo etukäteen.

2.  
  3. NorttiBoy

NorttiBoy Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
  4. Player_

Player_ Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Mitä kone valittaa kun yrität käynnistää?

5. kiiveri

kiiveri Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    onko mahdollista että tämä kakkoskovo olisi rikki?

6. Dell44

Dell44 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Sieltä biossista onnistuu vaihtamaan alkuperäisen kovon masteriksi. Itse laitoin aikoinaan toisen kovoni, jonka olin juuri hankkinut, master-liitäntään kun en tajunnut noista jutuista mitään (oikeastaan slavelle tarkoitettu johto ei ylettynyt toiseen kovopaikkaan) ja en tiennyt jumppereiden säädöstä mitään.

7. organist

organist Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Onhan se mahdollista, että se kovo mitä olin lisäämässä, on rikki. Vanhasta koneestani otin, joka oli ollu hyllyllä hyvän tovin. Ei siitä kovon lisäämisestä oikeestaan enää olisi niin väliksi. Pääasia, että saisin koneen toimimaan edes niin kuin ennen tuota operaatiota, ettei koneen tiedot katoaisi.

Kiitos tuosta linkistä koskien jumpperointia. Pitää heti alkaa opiskella sitä, kun pääsen kotia takas. Samalla pistän viestiä, että mitä se tarkallaeen ottaen herjaa, kun yrittää käynnistää Windowsia. Kiitti kuitenkin jo näistä tipeistä.

Jaa tämä sivu