1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Uutuuksien saatavuutta parantava adressi suunnitteilla

Viestiketju Keskustelua elokuvista -osiossa. Ketjun avasi ghc 16.10.2006.

1. ghc

ghc Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Suunnittelen käynnistäväni piakkoin nettiadressin. Kyseisen adressin tehtävänä on informoida Motion Picture Association Of Americaa ja sen jäsenstudioita siitä, että kuka tahansa eurooppalainen ei mielellään odota liian kauaa mitä tahansa jenkkileffaa sen jälkeen kun ensi-ilta jenkeissä on jo ollut.

Tällä hetkellä esimerkiksi odotan milloin Suomeen saadaan Cory Ericsonin ohjaama Invincible, jonka Yhdysvaltain ensi-ilta on ollut jo 25.8.2006. Olen kuullut amerikkalaisilta sen jo nähneiltä tuttaviltani, että se on hyvä. Haluaisin olla nähnyt tämän jo iät ja ajat sitten, mutta minkäs teet kun ollaan toisella puolella maapalloa ja Atlantin yli edestakaisin lentämiseen tarvittavat rahat ja aika puuttuvat, eikä sitä vielä ole saatu rapakon tälle puolelle. Ainoat EU-maat, joissa tiedän edes suuntaa-antavasti tämän ensi-illan ajankohdasta, ovat ensi kevättalvella Espanja ja Italia, joissa molemmissa on tapana dubata käännös paikalliselle kielelle niin että alkuperäisiä englanninkielisiä repliikkejä ei kuulu, mikä mielestäni tuhoaa elokuvan. Olen tätä mieltä vaikka osaan myös espanjaa. Haluan kuitenkin katsoa jenkkileffani mieluummin englanniksi kuin espanjaksi, koska englanti on jenkkileffojen luonnollinen alkuperäiskieli.

Tänään soitin eräissä muissa asioissa siihen elokuvatuontiyritykseen, joka on vastuussa edellä mainitun elokuvan Suomen maahantuonnista. Sen verran sain tietää että tämän vuoden puolella sitä ei tänne ole vielä odotettavissa. Sanoin kuitenkin että mitä pikemmin sen parempi ja että lipunmyyntitulot jenkeissä ovat olleet sitä tasoa että kyllä se täälläkin teatterilevitykseen niillä luvuilla pitäisi saada. Sanoin myös että jos täkäläinen ilmestymispäivä on muuta Eurooppaakin huomattavasti myöhäisempi, erityisesti jos menee suoraan videolle ilman teatterilevitystä, pidätän itselläni oikeuden tilata tämän virallisen tuontikanavan ohi jenkeistä suoraan. Näin olen aikaisemmissakin vastaavissa sananvapaudenloukkaustapauksissa toiminut, viimeisimpänä näistä Justin Linin ohjaama Annapolis, joka on tullut vuokraamoihin vasta viime viikolla eikä ole koskaan esitetty missään suomalaisessa elokuvateatterissa ja jolla jenkkiensi-ilta oli jo viime tammikuussa. Sen onnistuin saamaan heinäkuun viimeisenä päivänä käsiini tilaamalla jenkeistä.

Ongelmaksi on myös noussut se, että piraatit käyttävät porrastuksen suomaa tilaisuutta hyväkseen, eivätkä elokuvastudiot kunnolla ole tätä seikkaa ymmärtäneet. Piraatteja haastetaan kyllä oikeuteen, mutta mitään ei olla valmiita tekemään piratismia aiheuttavan edellä mainitun syyn eliminoimiseksi.

Jos minä olisin Cory Ericssonin ohjaaman Invincible nimisen elokuvan maahantuoja, olisi se saanut Tennispalatsissa ensi-illan jo samana 25.8.2006 kuin jenkeissä.

Monet esimerkit (esim. Taru sormusten herrasta kaikki kolmekelaa, Tähtien sota kaksi viimeisinnä ilmestynyttä kelaa yhteensä kuudesta, xXx 2 ja ensi kesänä myös Hämähäkkimies 3) osoittavat, että samanaikaisestikin voidaan jo julkaista, joten viivyttelyyn ei ole mitään pätevää syytä.

Yhdessä piratismitapauksessa (Meren Raivo) olen lisäksi todistajana piraattikopioiden laillisia varhemman maahantulon syylle. Minulla sattui olemaan muista syistä lippu tilattuna American Airlinesin lennolle AA 6181 Vantaalta New Yorkiin 1.7.2000 eli päivää kyseisen elokuvan Yhdysvaltain ensi-illan jälkeen eli kuusi viikkoa ennen kyseisen elokuvan Suomen ensi-iltaa. Kävin katsomassa sitä Connecticutin osavaltiossa lähellä osavaltiopääkaupunki Hartfordia sen itäpuolella Manchesterissa sijaitsevassa Showcasessa 2.7.2000 ja ehdin jopa takaisin Suomeen ennen kuin se 11.8.2000 pääsi tennispalatsiin. Myöhemmin heinäkuussa 2000 Helsingin Sanomat kirjoitti että tästä piraattikopioita on jo Suomessa saatavilla vaikka virallinen ensi-ilta olikin vielä tulevaisuuden puolella.

Adressin on tarkoitus kerätä nimiä ei ainoastaan näissä nimeltä mainituissa tapauksissa vaan yleisemmällä tasolla porrastamisen lopettamiseksi ja samanaikaisuuden lisäämiseksi ensi-ilta-aikataulutuksessa. Olisiko tämän sivun käyttäjistä joku valmis panemaan adressiin nimensä jos se olisi netissä allekirjoitettavissa?
    Olen varma että ainakin joku heistä lisäkseni kyllä olisi - vai miten on.

2.  
  3. Ysf

Ysf Active member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    asiallinen teksti ja hyviä pointtejakin on, tälle adressille löytyy varmasti allekirjoittajiakin.

Tosin itse en ko. adressia aio allekirjoittaa. Syyt olkoon tässä vaiheessa omiani; Vastarannan kiiskeksi en aio sen kummemin ryhtyä, sen verran hyvät perustelut tällä adressilla on.

Viimeksi muokattu: 16.10.2006
  4. ghc

ghc Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Adressi on nyt ollut jonkin aikaa jo allekirjoitettavissa. Allekirjoittamaan pääsee tästä .

Jaa tämä sivu