Minä tilasin Terratec Aureon 5.1 PCI äänikortin ja se tuli nyt, niin pitääkö mun mitään muita säätöjä tehdä kuin laittaa se PCI-väylään. Meneekö siihen mitään kaapelia mistään? Siinä äänikortissa on emolevyn ide liittimen näköinen mutta pienempi liitin, niin mikä se on ja mitä siihen tulee kiinni?
Käännät sen ympäri niin siellä on selosteet eli se on MIDI/Joystick liitin. Ei ko.korttii ole pakkolaittaa mitään kaapelia. Itse kyllä kytkisin vain cd/dvd-asemasta äänipiuhan dc-in liitiimeen. Mitään lisä virta liitintähän ko kortissa ei ole. Muistaa vaan pistää ton jumperin oikein eli käyttääkö tuota yhtä ulostuloa line vai headphonena...
Mitä nämä digital in ja out liitännät on ja mitä niihin tulee kiinni? http://finpix.finnetworks.net/uploads/1fa38IMG_0019.JPG eikös cd-asemasta kaapeli kuuluis mennä cd in liittimeen eikä mihinkään dc-in liitiimeen. Mikä tohon äänikortin MIDI/Joystick ja aux in liittimeen menee kiinni? Mulla on nyt integroitu äänikortti, niin mitä mun pitää tehdä siille kun minä laitan sen erillisen äänikortin kiinni. Nyt cd-asemasta ei mene mitään äänikaapelia minnekkään äänikorttiin. Mistä jummppereista sinä puhut. Millainen se äänikaapeli on joka menee äänikortin ja cd-aseman väliin.
Sul o varmaa eri versio ko. kortista kun mulla(1.0). Meinaan noi liittimet on s/PDIF in ja S/PDIF Out eli vahvistimille/kotiteatterille dikitaalinen monikanava ääni sisään ja mahollisesti sama koneeseen. Koneen biossista vanha äänikortti disabloidaan. Se äänikaapeli on nelijohtonon laattaliittiminen niinkuin kortistya näkyy. Se voi menna nyt emoon tai sitten sitä ei vain käytetä. Käsittääkseni se ei ole pakollinen.... Puhun niistä korkeista jumppereista jotka sijaittsevat linja sisääntulon(sininen liitin) kohdalla konkkien ympäröimänä kirjaimilla (JP1).
Pistät sen ajuri cd.n koneeseen ja painat Documentation.sta. Siitä avautuu manuaali jonka 6 sivulla Kirjaimen L alla on ne kaksi jumperia. Ko. jumppereilla valitaan yhden ulostulolähdön pää tarkoitus eli joko linja ulostulo tai kuuloke ulostulo.