Olen kasaamassa uutta konetta hyötykäyttöön, kuvankäsittelyyn ja leffojen katsomiseen. En siis pelaa. Tämmöstä olin suunnitellut: Asus M2N-E AM2 NF570 Ultra ATX -emolevy AMD Athlon 64 3200+ boxed prosessori Asus EN7300GT 256 MB DDR2 näytönohjain Nexus NX-4090 400W virtalähde 1 Gt muistia ATA-kovalevy ja -DVD-asema Pari ongelmaa olen tässä kuitenkin jo saanut selville. Emolevyssä on vain yksi ATA-liitäntä, jolloin sekä kovalevy että DVD-asema pitäisi laittaa samalla johdolla kiinni. Tämä kuulemma aiheuttaa sen, että kovalevyn toiminta hidastuu. Miten merkittävästä hidastumisesta on kyse? Virtalähteen olen jo ostanut ja siinä on 20-pinninen liitin, kun taas tuossa emolevyssä on 24-pinninen litäntä. Tähän ilmeisesti saa adapterin? Onko tässä kokoonpanossa väliä minkä väylänopeuden muistia ostaa?
Olisko sulla laittaa prossuun ja emoon lisää rahaa niin saisit kunnon koneen hyötykäyttöön? Tiedätkö että Intel on mennyt ohi AMD:stä? 846 euroa - AMD Athlon FX-62 336 euroa - Intel Core 2 Duo E6600 Intel E6600 on "vähän" halvempi, NOPEAMPI, vähävirtaisempi ja kellottuu paremmin. Esim. osta Intel Core 2 Duo E6300 prossu ja Intel P965 piirinen emo. Ja muistiksi DDR2 533MHz.
En tarvitse kunnon konetta, vaan semmoisen millä pärjään. Luulisin ajattelemani paketin riittävän raporttien kirjoittamiseen ja kuvien käsittelemiseen.
Kyllä tuo sinun ehdottama kone riittää. Kunhan vain muistit on DDR2:sta. Et ole siis ostamassa uutta kovalevyä? Jos et ole niin sitten kannattaa harkita jotakin PCI-korttia. Kustantaa n. 30€.
Tarkoitus olisi laittaa vanha kovalevy kiinni, mutta DVD-asema on vielä hankkimatta. Ehkäpä ostankin SATA-liittimellä olevan DVD-aseman, ei kuitenkaan kannata PCI-korttia lähteä hankkimaan.