1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kaappaus nVidia Geforce4 Ti:n kautta

Viestiketju Digivideo-ongelmat ja -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Spotter77 13.06.2003.

  1. Spotter77

    Spotter77 Guest

    Ohje on niille jotka eivät saaneet tietokonetta ostaessa näyttökortin manuaalia ja ovat yhtä tietämättömiä kuin minä olin muutama kuukausi sitten.

    nVidian geforce4 Ti sarjan korteissa on TV-out toiminnon lisäksi myös TV-in, vaikka tätä ominaisuutta ei missään vaiheessa mainittu konetta ostaessa tai spekseissä yleensäkkään. Puhuttiin vain TV-out:sta. Korteilla voi kaapata kuvaa ja vielä hyvän laatuista,ilman resoluutiorajoituksia.

    Ensimmäiseksi on huomioitava se seikka, että näyttökortti ei kaappaa ääntä millään ilveellä, joten ne joudutaan erottamaan. Tähän vaiheeseen on luultavasti paljon eri tapoja, mutta minä ratkaisin sen syöttämällä TV-signaalin videoihin ja videoista SCART-liittimen kautta tietokoneelle seuraavan laisessa väsäyksellä.
    Videoiden SCART liitäntään hankitaan hyvinvarustetuista elektroniikka liikkeistä (löytyy monesta paikkaa) tämänlainen muunnoskappale www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=079500002641 ,jolla SCART hajoitetaan kahdeksi audio komposiitiksi yhdeksi video komposiitiksi ja yhdeksi S-videoksi.
    Itselläni ainakin, kun liitin S-videon suoraan näyttökorttiin, kuvassa oli kamalaa rakeilua. S-videolla Näyttökortti ilmeisesti liitti asiattomia signaaleita kaapattavaan kuvaan. Asia korjaantuisi katkasemalla oikea pinna, mutta en jaksanut alkaa etsimään kyseistä kiusantekiää.
    Ostin sen sijaan komposiittijohdon ja siihen S-video muunnoskappaleen. Ei enää rakeilua. Audiolinjat (L ja R) yhdistin kaapelilla äänikortin mikrofonin pistokkeeseen.

    Hardware oli nyt valmiina. Sitten softa.

    Seuraavaksi asensin nVidian WDM-ajurit. Ohjelmat nimeltä Amcap ja VirtualDub 1.5.4. Amcapin voi korvata jollakin muulla ohjelmalla. Se nyt sattui ensimmäisenä käteen. Amcapin tehtävänä on lähinnä vain määrittää Video Capture Filter Video Standard, koska VirtualDubin Capture AVIsta en sitä löydä.
    On mahdollista että ääniasetuksiakin joutuu muuttamaan siten että ääni kaapataan mikrofonilta, mutta minulla tämä ainakin hoitui automaattisesti.

    Käyttö

    Käynnistä Amcap. Valitse Options-Video Capture Filter. Vaihda Video Standard sopivaksi. Minulla se oli PAL-G, kuten varmasti muillakin suomen maaperällä asuvilla.Tämän tarvitsee tehdä vain kerran koneen käynnistyksen jälkeen
    Minulla kuva ei tule ainakaan vielä esiin, mutta musta häiriömössö muuttuu kumminkin erilaiseksi. Sammuta Amcap ja avaa VirtualDub. Valitse File-Capture AVI. Kuvan pitäisi näkyä selkeästi.
    Olet valmis tutustumaan videokaappauksen saloihin.

    Loppuvinkki

    Itse saan parhaan tuloksen kun kaappaan MP43:lla tai DIV3:lla 704X576 resolla, Keyframe 1s,compression control 100 ja Data rate 3516. Kaappauksen jälkeen leikataan mainokset pois ja pakataan lopulliseen muotoon maun mukaan.
     
  2.  
  3. tex88

    tex88 Member

    Liittynyt:
    14.06.2003
    Viestejä:
    51
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Onko toi varman tieto että noissa näyttiksissä on myös toi tv-in. Tyhmä kysymys mutta eikös se in kohta ole out kohdan vieressä jos sellanen on näytön ohjaimessa.
     
  4. Spotter77

    Spotter77 Guest

    Ei. Kyllä ne samasta menee sisään. TV-out toiminnot tulee olla tietysti sammutettu. Käytän kylläkin kortin mukana tullutta muunnoskappaletta viimeisessä "composite -> s-video" muunnoksessa, mutta en usko, että sillä on suurta vaikutusta, koska ohjeessani mainitun s-videopiuhakytkennän tein suoraan SCART-muuntimelta näyttökorttiin ilman edellämainittuja muunnoskappaleita. Tosin lopputoteutuksessa sitä en käyttänyt ohjeessa aikaisemmin mainitusta syystä.

    Korttini on nVidia Geforce4 Ti 4200.
    Tutkittuani lisää käsiini saamiani manuaaleja kyseisen toiminnon tulisi olla kaikissa Geforce4 Ti sarjan korteissa.

    Jos on digiboxi, videot tai muu SCART-outputtia käyttävä laite, kannattaa kokeilla, sillä muunnoskappaleet, composite-piuha ja SCART-muunnin ei paljoa maksa.

    Videoissa tietysti olisi kiva jos ei olisi 5 minuutin automaattisammutusta, muuten joutuu nauhottamaan VHS:lle aina samalla kun kaappaa.
    Onhan se tavallaa "kiva" backup-systeemi.
     
  5. tex88

    tex88 Member

    Liittynyt:
    14.06.2003
    Viestejä:
    51
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    No niin nyt auttoi jonkun verran kun meillä on noi samat näytönohjaimet. eli niissä on se tv-in mukana. Mitä kaikkia johto pitäs olla että toi kaappaus nyt onnistuis??
     
  6. Spotter77

    Spotter77 Guest

    Selvennyksenä ohjeesta. Nykyään melkein kaikissa videoissa ja varmasti kaikissa digiboxeissa on SCART-pistoke ainakin ulostuloa varten.
    ________
    | __ -- |
    | __ -- |
    Semmone | __ -- |
    tämmönen | __ -- |
    videoiden | __ -- |
    ahterissa | __ -- |
    | __ -- |
    | __ -- |
    | __ -- |
    | __ -- |
    | /¨¨
    |___/

    Tähän pistokkeeseen liitetään sivulla
    http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=079500002641
    mainostettu adapteri. Kuvassa punainen ja valkoinen RCA on audio(L/R) ja keltainen RCA on video.
    Tällänen löytyy aika monesta elektroniikkakomponentteja myyvästä liikkeesta. Ellei löydy ni tilaa netistä.

    Sitten tarvitset ääntä varten sivulla
    http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=089500000434
    esitetyn kaapelin, jossa yhdessä päässä on kaksi RCA urosliitintä ja toisessa päässä yksi 3.5mm urosliitin. 3.5mm liitin menee äänikorttisi mikrofoonin pistokkeeseen ja RCA:t adapteriin.

    Ja sitten lopuksi vedetään kuva näyttökorttiin näillä rimpuloilla.
    http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=079500006482
    http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=079500005995
    HUOM! Minulla nämä kaksi viimeistä tuli näyttökortin mukana ja ne oli tarkoitettu TV-out toimintoa varten, mutta sopivat myös tähän tarkoitukseen hyvin.
    SCART adapterin S-video pistoke jätetään rauhaan

    Nii joo ja muista kytkeä antennijohto videoihin.

    Itselläni on tälläinen rakennelma ja se toimii mainiosti.
     
  7. Spotter77

    Spotter77 Guest

    UPS. Hieno krafiikkani ei toiminut, enkä kyennyt sitä enään muuttamaan. No eipä tuo kuva niin tarkeä ole.
    Toivottavasti toimii
     
  8. tex88

    tex88 Member

    Liittynyt:
    14.06.2003
    Viestejä:
    51
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Juu, kiitti paljon koitan pärjätä...
     
  9. Juha

    Juha Member

    Liittynyt:
    23.05.2003
    Viestejä:
    75
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mulla on videoissa ja Videokamerassa S-video liitin niin ei tartte kikkailla johtojen kans.. Ja äänet menee äänikortin line-inistä sisään..
    Kumma homma tosiaan, että tuota video-in toimintoa ei mainita mainoksissa..
     
  10. LukeWader

    LukeWader Regular member

    Liittynyt:
    05.10.2002
    Viestejä:
    477
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kyllä se lukee ainakin siinä boksissa,että on molemmat out sekä in.
     
  11. Adder_78

    Adder_78 Guest

    Minkä ihmeen takia? S-Video on huomattavasti parempi laatuinen kun tavallinen komposiitti.

    Ehdottomasti S-Videon kautta kaappaukset...
     
  12. Spotter77

    Spotter77 Guest

    Itselläni oli kamalia häiriöitä S-videon kanssa joten en viitsinyt sitä ehdottaa. Olisihan se S-video ollut himpun verran helpompi ja halvempi toteuttaa, mutta kun ei tiedä kuinka yleinen tämä häiriöongelma on. Onko se vain minun koneessani/adapterissa/johdossa vai....

    En tosin ole koskaan huomannut eroa S-videon tai komposiitin läpi tulleessa kuvassa. Ehkä jotain eroja ilmaantuisi jos nauhottaisi jostain tarkemmasta mediasta, mutta analogiset TV-kaappaukset ovat presiis samaa tasoa.

    Sain eilen Media Player Classicin näyttämään TV kuvaa ja ihan vahingossa. Aikasemmin ei mokoma toiminut.
    Yritin aikani kuluksi selvitellä minkä takia mokoma ei suostu välittämään kuvaa vaikka kaikki edellytykset oli. Yhtäkkiä siinä pirulaisessa oli käynnistäessä WDM ajureilta tuleva kuva Markus Kajosta paasaamassa jostain kalliista esineistä.
    Syy tähän oli ilmeisesti, että olin jättänyt Amcapin surraamaan taustalle. Heti kun sen pirulaisen sammutti niin kuvan välitys lakkasi. Syytä tähän Amcapin tarpeeseen en löytänyt.
     
  13. Portsu73

    Portsu73 Guest

    Spotter77 mikkä videot sulla on? Mulla philipseis pitää pitää stop nappulaa muutaman sekunnin pohjassa ni se stop palikka siinä näytössä muuttuu suluiksi, eikä enää sammu automaattisesti.
     
  14. Spotter77

    Spotter77 Guest

    Halpa p***a. Emäntä se tilasi sen joskus opiskeluvuosina Hobby Hallista. Oisko ne kans Philipsit. Ohjekirjaa en ole nähnyt vuosiin.

    Kokeillaan painaa stoppia. Jos vaikka sama toimis mullakin
     
  15. Portsu73

    Portsu73 Guest

    Jos ne philipsit on, niin toi stoppi homma toimii.Pidä vaan tarpeeks kauan pohjassa.
     
  16. Adder_78

    Adder_78 Guest

    Kyllä ainakin itsellä tuo kuva on täysin eri luokkaa kun kaappaa S-Videon kautta. Värit on huomattava paremmat ja kuvanlaatu terävämpi. Ehkä syy on siinä sinun "mokkulassa". Jospa siellä on huonosti juotettu ne pinnit tai vastaavaa? Itse käytän sellaista suoraa piuhaa jossa toisessa päässä on scart ja toisessa S-Video liitin jolloin jää yksi turha liitos-kohta pois (piuha on itse tehty, kun ei mistään löytynyt vastaavaa, jossa olisi scart->s-video).
     
  17. Spotter77

    Spotter77 Guest

  18. Spotter77

    Spotter77 Guest

    Juu. Kyllä siitä automaattisammutus sammui. Kato p*****e. Kaiken oppii kun vanhaksi elää.
     
  19. Ka39

    Ka39 Regular member

    Liittynyt:
    13.03.2003
    Viestejä:
    133
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kyllä ne S-videon edut kuvanlaadussa ovat kiistattomat komposiittiin verrattuna. Ilmeisesti tästä teidän Phillipsistä ei tule ulos S-video signaalia.
    Tosin kaappaus VHS:ssältä digitaaliseksi ei koskaan paranna kuvanlaatua ja lopputulos on aina huono (näin DVD-aikana silmä on tottunut jo niin hyvään).
     
  20. Spotter77

    Spotter77 Guest

    Niin tuota...ei niissä videoissa olekkaan s-videota. SCART muunnetaan adapterilla s-videoksi tai komposiitiksi.

    Joo VHS-nauhotuslaatu onkin huono, mutta ideana olikin saada [bold]TV-signaali[/bold] videoiden kautta. Signaali tulee videoiden läpi suhteellisen suoraan, eikä signaali heikkene, ainakaan niin paljoa, että sitä silmin erottaisi.

    TV-signaalin voi kyllä varmasti erottaa audiosta muillakin tapaa. Minulla nyt sattui olemaan vanhat videot "Antennijohto->SCART-adapteriksi".
     
  21. Ka39

    Ka39 Regular member

    Liittynyt:
    13.03.2003
    Viestejä:
    133
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Niin tarkoitus ei ollut alkaa väittelemään, mutta ei se scart adapteri sitä signaalia miksikään muuta. Adapterin S-video ulostulosta ei tule täydellistä S-video signaalia jos se video ei sitä ulos anna.
    Se AV-signaali tulee ulos myös siitä videosta ilman TV:tä, onhan kaikissa videoissa viritin nauhoittamista varten. Jos asialla nyt mitään merkitystä tuon lopputuloksen kannalta on.
     

Jaa tämä sivu