Tosiaan salama taisi rikkoa jotain, mutta haluaisin hieman tarkennusta siihen, mitä on mennyt rikki. Emolle tulee virta (Abit nf-7, punainen valo palaa.) Emolevyssä ei näy päällepäin mitään. (kaikki konkat ehjiä ym.) Vaikka eihän se mitään todista mutta usein joku konkka poksahtaa tjms. näkyvää, jos jotain vastaavaa tapahtuu. Virtalähde on ehjä: (olen kokeillut toisella powerilla) Prossu on ehjä. (olen kokeillut toisella) Oon kokeillut ilman pci-laitteita ja muisteja olen kokeillut miten päin vaan. Kone ei vaan lähde napista käyntiin. (olen jopa kokeillut kolmea eri katkaisijaakin ) Kait se sitte täytyy uskoa, että se emo on joka on sökö. Se vissiin aika herkästi menee? Vai onko jollain jotain muuta mielessä?
Itseltä ukkonen särki joskus muinoin kun upsia ei ollut 2 emoa ja kumpikin oirehti juuri noin. Eli uutta emoa tulemaan niin eiköhän herää
Itellä poweri on kaks kertaa ottanu itteensä ja kärähtäny. Molemmilla kerroilla emolle juuri samat oireet tullu kun toisella powerilla olen koittanut. Emo varmaankin vaihtoon. Mutta ihmettelen miten powerisi voi olla ehjä jos emo hajoaa sen kautta.
Tuskin poweri hajoaa ylivirrasta.. emo taas hajoaa jos syötät sille liikaa virtaa. Näin yksinkertaistettuna asia.
Niin ei ne virrasta hajoa , mutta jännite notkahtelut suuntaan tai toiseen voi aiheuttaa hajoamista. Eli edelleenkin viisainta on repiä kaikki johdot pois seinästä kun ensimmäisen kerran jyrähtää kauempana. UPSit ja ylijännitesuojat poistavat linjalle mahdollisesti tullutta häiriötä ja eliminoi ylijännitteet mutta käsittääkseni nekään eivät suojaa salaman suoralta iskulta linjaan.
"UPSit ja ylijännitesuojat poistavat linjalle mahdollisesti tullutta häiriötä ja eliminoi ylijännitteet mutta käsittääkseni nekään eivät suojaa salaman suoralta iskulta linjaan." On iskenyt linjaan ja muuntajaan, mutta UPS on estänyt koneen vaurioitumisen... "Isku on voinut tulla myös puhelinlinjan kautta." Näinkin voi olla...
No sitten on ollut enemmän etäisyyttä. Nimittäin ei ne suojaa suoralta iskulta , koska sähkö hyppää suunnilleen 1mm/1kV eli jo esim. 30kV=3cm. Jännite on ollut UPS:n pisteessä jo huomattavasti pienentynyt salaman jännitteestä. Salaman tuottamat ohi lyönti ylijännitteet ovat linjassa yleensä noin 2kV luokkaa. Todennäköisesti salama on maadoittunut muuntajalla ja suurin linja piikki on jäänyt sen verran pienemmäksi , että UPSin ylijännitesuoja on riittänyt suojaamaan.