niin elikkä oon ajatellu ostaa uuden kovalevyn ja ihmettelen että miksi SATA kovo on kalliimpi kun IDE kovalevy? onko niillä jotain suurtakin eroa?
Höpö höpö, s-ata väylä on vain nopeampi, ei välttämättä itse kovo. Kannattaa tarkistaa emolta tukeeko se s-ata väylää, jos tukee, niin ehdottomasti s-ata kiintolevy.
En tiedä mistä olet katsellut mutta kyllä ne ovat aikalailla saman hintaisia. Joiltakin osin se on toisinpäin. Sata:lle tulee täältäkin ääni, jollei muuta etua löydä niin liittimet ovat pienemmät ja näin kotelossa parempi ilmakierto. Parempi ilmankierto, lämmöt laskevat. Lämmöt laskevat kellotusvara nousee. Voit kellottaa enmmän kone nopeutuu. Tuossa esim. jos aletaan aasinsiltoja tekemään
"jollei muuta etua löydä niin liittimet ovat pienemmät ja näin kotelossa parempi ilmakierto." heh...on varmasti suuri ero IDE LIITTIMEN ja SATA LIITTMEN välillä...
"heh...on varmasti suuri ero IDE LIITTIMEN ja SATA LIITTMEN välillä..." Riippuu tapauksesta,jos koneessa on vaikka 10kovalevyä niin mieluusti itse käyttää sataa . Ja on sata muutenkin parempi jos on joku wannabe modaaja.
"Riippuu tapauksesta,jos koneessa on vaikka 10kovalevyä" Mihin meinaat saada 10 kovalevyä kiinni? Ei tähän koteloon ainakaan saa; ainut on,jos ulkoisia kovalevyjä laittaa muutaman sisäisten lisäksi... "Ja on sata muutenkin parempi jos on joku wannabe modaaja." Ehkä, mutta surkeat liittimet niissä on; eihän nuo edes pysy kiinni emossa, kuulemma...
esim: http://www.jimmspc-store.fi/index.p...id=91.96520.A33&groupid=103&subgroup=&t=false Itse joudun hieman rykäisemään että lähtee emosta pois, riippu emosta ja sen sata-liittimistä.