Iltaa! Sain tänään kaksi Sata2 (WD 320gt) levyä, jotka ei kumminkaan näy järjestelmässä (ei linuxissa tai wintoosassa)! Liitännät olen tarkistanut kahteen kertaan, eikä niissä ole vikaa.. Kone on sen verran uusi, että en usko olevan kiinni biosista (emo A8N-Sli). Kone on siis ostettu tammikuussa! Auttakaas joku.. en tiedä mistä lähtisin selvittämään ongelmaa! :/ Pitäiskö kovojen näkyä käyttiksessä vaikka niitä ei ole formatoitu vielä? Edit: kovot eivät näy Biosissa.. Kiitos avusta!
Windowsin puolella käy katsomassa näkyykö kovot levynhallinnassa. Käynnistä -> Suorita -> diskmgmt.msc Jos levyt näkyvät tuolla, niin osioi ja alusta ne käyttöön. Jos ne eivät näy tuollakaan, niin käy tarkistamassa biossista, että siellä on S-ATA tuki enabled.
diskmgmt.msc ei anna tulosta! Koneessa on jo aiemmin kaksi sata2 levyä, joten tuki on päällä. Koitan seuraavaksi bios päivitystä, mutta ongelma on siinä, että minulla ei ole tässä disketti asemaa.. Voinko siis ajaa päivitykset ihan poltetulta cd:ltä dossissa? Eihän päivätyksen ainaka kirjoiteta mitään disketille tai cd:lle..
Asuksella biossin päivitys hoituu ihan windowsissa("Asus Update") eli korppua tai cd.tä ei tarvita jos sen meinaa päivittää. Itel ei nii kokemust noi monest s-ata kovost mut jos kerra johdotus o kunnos sähköimyöte, ni uskosin vian olevan biossin asetuksissa...
Mummy, ok! Pitänee tarkistaa mikä bios versio on nyt sisässä.. en ole vielä laittanut muuta kun asuksen winsusta laitettavat päivitykset! Perhana, kun disketti asema on rikki. Puoli vuotta vanha kone ja nyt kun disketeille tuli tarvetta ekaa kertaa, se ei toimi.. Toivotaan tosiaan, että päivityksen asentaminen winsussa riittää! Onko ideoita millaisia asetuksia minun kannattaisi biosista hakea? Mielestäni ne kohdat jossa olisi voinut määritellä blocksizen ja cylinders on autolla.. Samaten koon tunnistus! Onko ideoita?
Elikkäs yritin eilen kaikkea, mutta mikään ei onnistunut.. Uusin biosi on koneessa ja biosin asetukset kahlattu läpi. No, hermothan siinä meni ja vein koneen liikkeeseen.. Siellä totesivat, että emolevy on rikki.. Uusi emo tulee tiistaina, joten kiitokset kaikille avusta! Homma ratkaistu!