Joo olen huomannu että kun käynnistän koneen niin se pitää semmosta vinkuvaa ääntä mitä siinä ei ennen ole kuulunut ja kun se lämpenee niin vinkuminen vähenee. Onko siitä mitään haittaa vai onko koneeni hajoamassa?
Aukaise kotelo ja katso mistä tuo ääni tulee. Todennäköisesti jokin tuuletin menossa rikki. (näytönohjaimen tai piirisarjan ehkä)
Mulla taas kone "rämisee". Luulen että tulee emon tuulettimesta, kun eikös toi ole aika yleistä että siitä menisi tuuletin aika nopeastikkin (voi tietysti olla pölyn peittämäkin). Laiskuus on iskenyt, enkä ole vielä kyennyt aukaisemaan koppaa ja katsoa mistä se ääni tulee. Vähän kopauttaa koneen päälle niin "räminä" loppuu hetkeksi. Kannattaisiko tohon emoon hommata joku passiivi jäähy jos vika on siinä vai...?
Koneen räminä voi johtua myös resonoinnista. Jos emolevy esim. ei ole kunnolla kiinni, niin prosessorin tuuletin saattaa sitä sen verran heiluttaa, että se aiheuttaa räminää esim. kotelossa tms. Eli kannattaa katsoa, että kaikki osat ovat kunnolla kiinni.
Katsotaan, kunhan saan itseäni sen verran niskasta kiinni. Se rupeaa "rämisemään" vain kun esim. pelaa jotain. Ilmeisesti toi viittaisi siihen, että kun joku osa lämpenisi vähän ja rupeaa metelöimään sen seurauksena. Eli muuten kaikinpuolin idle lämmöillä ja tilassa ei pidä möykkää.