Ulkoinen kovalevy

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Anza88 11.05.2006.

1. Anza88

Anza88 Guest

Oon ajatellu tollasen hommaamista, eikös sen voi rakentaa itse? Ostaa sen kotelon ja kovon? Onkos muilla kokemusta?

2.  
  3. NorttiBoy

NorttiBoy Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Saa rakennettua, mutta ei ole ihan yksinkertaista. Tulee kai halvemmaksi ostaa valmis ulkoinen kovo. Tästä oli juttua vähän aika sitten mutta en nyt löydä sitä.

4. gain

gain Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Niin, ja perinteiset sisäiset kovothan ovat useimmiten Pata (IDE) tai S-ATA (SATA) -liitäntäisiä, eivätkä USB-liitäntäisiä. Liitäntöjen kanssa voi siis olla odotettavissa ongelmia. Sitten kovon täytyy myös saada jostain virtaa.

Ehkä helpompaa on ostaa valmis ulkoinen, mutta tietenkin jos tykkää värkkäilystä, niin mikä ettei. :)

5. Anza88

Anza88 Guest

6. hetekka

hetekka Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Viimeksi muokattu: 11.05.2006
  7. Ozzi

Ozzi Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ton tapasella boksilla oon itekki IDE kovosta rakentanu ulkosen varmuuskopioille. Ei todellakaan vaikeaa!

8. kiiveri

kiiveri Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    kyllähän se saa tuosta usb-paikasta, tutullani on tuollainen 40 GT 2,5" ulkoinen eikä tarvitse mitään erillisiä virtajohtoja, tuo on tietenkin mallista ja hinnasta riippuvainen lisä.

9. telfon

telfon Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    3,5" tuuman levyt taitaa viedä niin paljon virtaa että tarvitaan aina lisävirtalähde. Mutta ei siinä siis mitään hankalaa ole, ostat tyhjän usb-liitäntäisen ulkoisen kiintolevykotelon, siihen kiintolevyn ja laitat ne yhteen (kaksi liitintä joita ei pysty kytkemään väärin).

Jos haluat nopeamman systeemin, tsekkaa myyntiin parhaillaan saapuvat esata-levykotelot. Siten saat kuusi kertaa nopeamman levyn kuin usb:llä. Hintaa taitaa tulla enemmän, todennäköisesti sinulta ei koneestasi esata-liitäntää löydy joten joudut ostamaan myös sellaisen kortin.

10. gain

gain Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Juu, tuollaisessa 40 gigan levyssä ei tosiaan välttämättä tarvikaan mitään erillistä. Jos kyseessä kuitenkin on esim. 250 gigan levy, niin kyllä touo erillinen virtajohto on ihan suotavaa.

11. Hurlumhei

Hurlumhei Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mokien estämiseksi ja alaa huonosti tuntevana ostin muistaakseni 160 gigan LaCie-ulkoisen kovon ja liitin sen XP SP2-käytttiskoneen USB 2-reikään ja heti rupesi pelittämään. Hinta taisi olla 120 eskon luokkaa eli sillä rahalla tuskin kannattaa itse ruveta kyhäämään osista.

12. -Rex-

-Rex- Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Juu tuo hintakin vähän ratkoo sitä kannattaako sitä tehdä itse vai ei. Esim. 500gb hintaluokassa alkaa tilanne olla se, että ainakaan itse en alkaisi sitä itse räveltämään jos sekä kotelo, että kiintolevy pitää ostaa. Toki jos levy on jo pöydällä niin sitten on toinen juttu.

13. kiiveri

kiiveri Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    @gain
    kyllä niitä muistaakseni oli jonnekkin 160 tai 200 GB asti ilman erillisiä poweriliitäntöjä ja tuo 2,5" on hyvä juuri koon puolesta, mahtuu hyvin esim. takin povitaskuun, mutta sitten tulee juuri tuo hintakysymys vastaan.

14. Reaper82

Reaper82 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Itse ostin tuommoisen 3,5" usb-laatikon (q-tec) 29€ ja siihen 300gb (seagate barracuda) 129€ ide-kiintolevyn.
    Leathermanilla onnistui asennus, kun ei ollut parempia työkaluja lähellä ja hyvin on toiminut vaikka kotelo meinasi olla hieman ahdas ko levylle.

Ainoa ongelma on että levy sammuu itsekseen ja sitten starttailee, kun jotain tekee. Laitoin virransäästön pois usb-väylästä, mutta se ei auttanut. Taitaa olla jotain usb-väylän ominaisuuksia...ärsyttää vaan kun tulee aina välillä toi "viivästetty kirjoitus epäonnistui"-virheilmoitus. Mitään ei tosin vielä ole hävinnyt.

Läppärin kaverina on myös 250gb Lacien ulkoinen firewire-kiintolevy.
    Kotelo on kyllä jämäkämpi ja kiintolevy tajuaa sammua aina kun laittaa läppärin virransäästötilaan.

Jaa tämä sivu