1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kannettavan näppäimistön vaihto

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi pr405 04.05.2006.

1. pr405

pr405 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kuinka helposti kannettavaan saa itse vaihdettua näppäimistön? Ensin ruuvit irti pohjasta, mutta mitä sitten? Millaisia johtoja tai liittimiä tulee vastaan?

2.  
  3. Hz4

Hz4 Guest

Kaapelit on taipuvia,laattamaisia ja melko ohkasia. [Kuvaa en nyt kyllä löydä]

Jos on mahdollisuus teettää tuo jollain joka varmasti osaa niin tekisin niin.. mistä muuten tälläinen projekti on lähtösin? Harvemmin olen kuullut, että niitä on kukaan itse ominpäin vaihtanut.

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 04.05.2006
  4. Sammann

Sammann Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Onhan noi mahdollisia! tossa kk sit töistä lähössä olin, niin kaveri kasas kahesta Compaq Evo-sarjalaisesta yhen toimivan (toisessa oli näppis paskana & toisessa näyttö rikki)

E: sanoppa vaan et ferrari:n näppis paskana?:S
    ainakin se on hiukan tiheämpään kasattu. Ruuveilla sen pitäs olla siin paikoillaan, saattaa tosin olla et siel on jotain sellasia "klipsuja" jotka lukittaa sitä viel lisänä, mut ei pitäs hankala olla silti!

työn iloa!;)

Viimeksi muokattu: 04.05.2006
  5. Hz4

Hz4 Guest

Enhän mä väittänytkään ettei mahdollista ole. Sanoin että "Harvemmin olen kuullut, että niitä on kukaan itse ominpäin vaihtanut."

En ole kyllä kuullut, että joku olisi jostain hankkinut uuden läppärin-näppäimistön ja vaihtanut vanhan uuteen.

Kai se on sitten mahdollista kotikonsteinkin:) hullulta touhulta kyl kuulostaa on ne sen verran pientä tekoa.

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 04.05.2006
  6. Sammann

Sammann Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No en mäkään tiedä sitä mistä niit saa hommattua!:D
    mut jos kerta sellasen saa niin sehän on ihan sama asia, kuin tossa omassa esimerkissäni?

joo ei siel ihan niin helppoa oo, kuin pöytäkoneen huolto!;)

7. samppa57

samppa57 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Riippuu tietenkin mallista,mutta useimmiten pohjasta ruuvit irti. Sen jälkeen näppäimistön yläpuolella oleva mahdollinen pikanäppäin-levy irti, jonka jälkeen pääset käsiksi näppiksen ruuveihin. Sen jälkeen nostat näppistä varovasti ja otat ohuen lattakaapelin emolta irti. Ja uutta näppäimistöä tilalle.

Näin siis ei välttämättä ole juuri sinun läppärissä.

8. Lasse87

Lasse87 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hieman sivuan tätä aihetta.

Mulle kävi juuri näin että limpparia tippui näppäimistölle.
    Kaikki muut näppäimet toimivat ihan hyvin paitsi esc. Se painaa itseänsä automaattisesti joskus mutta muuten ei toimi. Onko mitään mahdollisuutta korvata esc-näppäin jollakin toisella? Esimerkiksi USB-peliohjaimen näppäimellä. Se korvike saisi toimia kaikissa tilanteissa.
    Jos on jotakin ohjelmaa (tyyliin Key Replacer) niin sanokaa ihmeessä.

9. kkimbe

kkimbe Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    maksaakohan se vaihto paljon? Onko kellään tietoa? :)

10. markus94

markus94 Guest

kannattaa soittaa johonkin huoltoon veikaan et on 5-25€ riippuu huollosta ja kauan vaihossa menee.

11. Lasse87

Lasse87 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    15 euroakin on aika kohtuullinen hinta, kun kyseessä nimenomaan kannettavan koneen näppäimistön korjaus.

12. markus94

markus94 Guest

en nyt tiedä voiko sanoa korjaus. muttei ne huolot kalliita ole jos vie halvimpaan paikkaan. hintojen takia markkinoilla on kilpailua.

13. Dunghill

Dunghill Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kannettavan näppäimistö on mallista riippuen suhteellisen helppo vaihtaa. Lattakaapelin asentaminen vaatii tosin tarkkaa kättä.
    Näppis on useimmissa malleissa sen mikä-kontrollipaneeli-onkaan alla näppäimistön edessä.

14. pihasauna

pihasauna Guest

Joo, pitäisi saada uusi näppäimistö kun kävi sellainen haaveri että tytär kaatoi päivällä mehua näppäimistöön sillä seurauksella että näppäimet jumittaa. No, illalla sitten yritin puhditaa käyttöön tarkoitetulla Cleanerilla...jännitteettä tietenkin, mutta kunika ollakkaan pöydällä oli kynttilä n.50cm päässä ja koko kone leimahti liekkeihin sillä seurauksella että näppäimet ikäänkuin sulivat. Kone on FujitsuSiemens Amilo PA1510.
    On tietoo mitä korjaaminen maksaa ?
    Saaka kotivakuutukseen ?

15. markus94

markus94 Guest

no se riippuu vakuutuksesta.
    jos pelkkä nappis vaan suli niin sit vaa uus näppis tilalle, uutena näppistä ei kaikiin koneisiin kannata ostaa ja joihinkin taas kannattaa. kysys vaikka laptop.fi:stä sielt oon löytäny paljon osia läppäreihin.

16. Merri

Merri Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mullakin olisi tähän aiheeseen liittyviä kysymyksiä...Eli tänä aamuna kun olin töihin lähdössä,kävi sellainen pieni haaveri, että kaatui mehut näppiksen päälle. Kone toimii muuten, mutta näppäimet tahmailee ja painaessa joitain kirjaimia, se saa seurakseen muita kirjaimia. Esim. e:tä painaessa tulee myös u jne. Soitin huoltoon ja sanoivat, että uusi näppäimistö on sen 100 euron pintaan.

Onko mahdollista että se on noin pirun kallis se yksi helvetin näppäimistö? Kannattaako etsiä halvempaa vai onko se luultavasti samaa hintaluokkaa joka puoluella?

Onko pelkoa, että muitakin osia on mennyt rikki? Kone käynnistyy, sulkeutuu yms. normaalisti mutta voiko näppäinongelma johtua esim. emosta vai olenko vain vainoharhainen?

Olisiko mitään kotikonstia jota kannattaa ensin kokeilla ennenkuin juoksen hädissäni huoltoon? Jokin puhdistusainue tai jotain...

Koneen oma hiiri tilttailee myös, ei toimi napit kunnolla, eivät mene edes pohjaan asti ja hiirtä kun yrittää liikuttaa, niin nuoli alkaa sinkoiluemaan pitkin näyttöä. Huoltomies sanoi, että siellä on kosteutta ja uuden laittaminen maksaa sen 200-250e. Mun puolesta noilla hinnoilla saa hiiri ollakkin rikki :D käytän muutenkin ulkoista hiirtä. Ellen sitten saa tätä isäni kotivakuutukseen... Siinä tapauksessa myös hiiri menee vaihtoon.

Mutta olisin erittäin urittäin erittäin kiitollinen vinkeistä, nikseistä ja muustakin avusta.

Viimeksi muokattu: 14.05.2008
  17. markus94

markus94 Guest

wOOt 100€?? siis minä vaihdoin yhteen läppäriin näppiksen ja tuli maksamaan 25€. Yleensä emo ei hajoa, mutta se riippuu kuinka paljon nestettä on kaatunut.

18. Merri

Merri Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Jep, niin sanoivat liikkeessä. Olin itsekkin vähän että mitäs ihmettä tämä tälläinen on. Sanoi, että ei voi putsata, pitää vaihtaa uusi ja se maksaa yleensä sellaisen 100-150e. Ö_ö" Mutta ilmeisesti kannattaa vain kysellä muualta jos saisi hieman halvemmalla.
    Itseasiassa näppis on nyt alkanut jo pikkuhiljaa toimimaan, mutta hiiri ei vieläkään. Taidan kuitenkin käyttää koneen jonkinlaisessa tarkastuksessa, että ei varmasti tullut mitään muuta vikaa esim. emoon tai muihin osiin.

Mutta käteviä vinkkejä jostain hyvästä puhdistusaineesta otetaan edelleen vastaan, tää tahmaisuus on hieman raivostuttavaa. :D

19. markus94

markus94 Guest

hmm noi tarkastukset maksavat paljon. laitas veteen vähän vaikka fairia ja pyyhi näppistä sillä tuo tahmaisuus lähtee tuolla tavalla pikkuhiljaa. vanupuikot ovat myös hyvä työkalu puhdistukseen. en usko että emo olisi mennyt rikki taikka kärsinyt usein näppäimistö saa kaikki nesteet ja emo säilyy. hiirenkin voisi saada toimimaan kuivattalla.
    PS. kerran yksi näppäimistö upposi veteen hetkeksi ja se toimi moitteettomasti sen jälkeen :D

Jaa tämä sivu