Minulla on tukiasemana Zyxel 660HW ja verkkosovitin on Intel pro/wireless 2200BG. kaikki toimiin langattomana hyvin, kunhan en laita suojausta. Laitoin mac-osoitteen ja toimii edelleenkin. Mutta jos laitan zyxelin asetuksiin esim. Web suojauksen, niin yhteydelle käy näin: verkko löytyy, mutta sitten tulee teksti IP osoitteen noutaminen ja kestää jonkin aikaa ja sitten ei olekaan yhteyttä. Miten laitan suojauksen, että yhteyskin toimii? Koneen asetuksissa on valittuna IP osoitteen automaattinen haku. Voiko tosiaan olla näin vaikeata???
Eli mikäli asetat modeemissa suojauksen päälle (wep tai wpa) niin ne pitää huomioida myös langattoman kortin asetuksissa. Samoin myös verkon tunnus eli ESSID (SSID)pitää olla sama, kuin modeemissa. Tällä sivustolla on asiaa selvitetty: http://koti.mbnet.fi/mvnet/tietokoneet_kotiverkko.php ? ja myös täällä http://support.microsoft.com/kb/870702/fi#appliesto
Tässä muutama juttu; 1.) Tukiaseman kirjautumistunnuksen salasanan vaihto, ei saa käyttää oletusta 2.) Verkon nimen asetus (SSID) - älä käytä omaa nimeä/osoitetta 3.) Piilota tuon äskein laittamasi SSID verkon tunnuksen lähetys 4.) Aseta vain verkkokorttisi MAC osoite sallittujen laitteiden listaan reitittimelle Noilla pääsee jo melko hyvään suojaan... Nuo ohjeet MikroBitissä - "hieman" lyhennettynä... http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/2006/02/langaton/
MAC on jo käytössä ja tunnuskoodin kävin asettamassa (tukiaseman asetuksiin) ja kirjoitin saman koodin verkon asetuksiin ja siinä ihmettelinkin, nimittäin kun kirjoitin verkon asetuksiin koodin joka oli 13 merkkiä, niin kun olin tallentanut tiedot tuli verkon asetuksiin siihen kohtaan mihin koodin kirjoitin ainoastaan 8mustaa pallukkaa, eikö näy kaikki merkit vai vaihtoiko verkko koodia?? Eikä toiminut sittenkään kun olin laittanut ne WEB salaukset. Käyn vielä tutkimassa tuota mikrobitin sivustoa.
Juu, no onneks tukiasemassa on se reset nappula joka pelastaa päivän kun kokeilee noita eri säätöjä... Onnea yritykseen! EDIT: Ainiin, ja MB:n sivulle tarvitaan tunnus jos haluaa lukea koko artikkelin.
Kaikki on kokeiltu, tuosta wep salauksesta, kokeilin tuota wpa salaustakin. kortin ohjeissa sanotaan, että tukee tuota wpa:ta ja laitoin sen, mutta ei toimi. Jos tukee tuota wpa:ta tukeeko myös wpa-psk salausta ? Voisiko joku joka käyttää salasanaa (avainta) katsoa verkonasetuksesta montako mustaa palloa näkyy sanan kohdalla onko niitä yhtämonta kuin salasanassa? Ainakin olisi yksi murhe vähemmän jos tietäisi toimiiko salasana.
Laitoin viime vuoden puolella wlanit toimimaan siskoni kotiin. En muista mikä oli tukiaseman valmistaja, mutta ainakin siinä yksilössä salasana näkyi myös kahdeksana merkkinä, vaikka todellisuudessa olikin pitempi. Ainakin tähän päivään asti on toiminut moitteetta.
wpa on parempi, kuin web, joten koita sitä käyttää. Määrität wpa suojauksen päälle boxiin, salasanan sille ja tallennat asetukset ja tarvittaessa boottaat boxin. Sit haet verkkokortin ohjelmalla tms. verkkos ja syötät sitten siihen sen saman salasanan. Ja lisää suojausta tuo vielä se, kun joissakin boxeissa saa estettyä boxin conffaamisen langattoman verkon kautta, eli tarvitsee yhdistää kaapelilla. Mutta toi ominaisuus on kyllä hieman ärsyttävä. Mac ja wpa suojaus, ni eiköhän sillä tavalliset verkonkäyttäjät pysy ulkopuolella.
Kiitokset kaikille. Kaikki toimii nyt hyvin, laitoin wpa-psk salauksen ja mac:in myös. Mulla oli vikana liian suuri yritys, olin laitellut salasanoja sekä wep ja wpa toimintoihin ja unohdin bootata laatikon. Mutta nyt toimii.