1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Paras kannettava alle 1000€

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi Anthonius 05.04.2006.

  1. Anthonius

    Anthonius Regular member

    Liittynyt:
    06.08.2005
    Viestejä:
    616
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Nyt olisi tarkoitus ostaa kannettava alle 1000€ ja mielellään paras tuolla hinnnalla.

    Arvostetaan suhteessa hintaan: Hyvää prosessoria, Muistin määrää, Näytön kokoa, Kovalevyn kokoa ja akun kestoa. Ja että olisi muutenkin hyvä paketti.

    Kiitos jo näin etukäteen!
     
  2.  
  3. shelby

    shelby Regular member

    Liittynyt:
    06.02.2006
    Viestejä:
    256
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  4. mvnet

    mvnet Regular member

    Liittynyt:
    05.03.2004
    Viestejä:
    179
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    [bold]Oikeasti kannattaa kannettavan tietokoneen kohdalla harkita siirtymistä Applen tuotteiden käyttäjäksi (lue tämä loppuun niin ymmärrät miksi)[/bold]. Itselläni oli tässä puolisen vuotta sitten uuden kannettavan osto edessä, kun vanhan kannettavan akku veti viimeisiään ja uusi akku olisi maksanut satoja euroja, joten ei muuta kuin uutta kannettavaa peliin.

    Aluksi katselin vain PC-kannettavia, koska halusin pysyä tutussa ja turvallisessa PC-ympäristössä. Onneksi älysin kääntää katseeni myös Applen kannettaviin erityisesti iBook:iin. Jos luet ihmisten kommentteja kyseisestä kannettavasta, et luultavammin törmää moneenkaan negatiiviseen kommenttiin. Jos iBookin ostat, voin lähes varmasti taata, että olet tyytyväinen ostokseen (iBookin käyttäjät tietävät kyllä miksi).

    Itse olen ollut erittäin tyytyväinen Apple iBook 12" -kannettavaani. Tehoa kyllä riittää normaalikäyttöön (huomaa, että Applen ja PC:n prossut eivät ole megahertsien suhteen vertailukelpoisia). Seuraavassa oman iBookini hyviä ja huonoja puolia:

    + Kevyt ja pieni, todellinen kannettava
    + Akkukesto on loistava, kestää normaalikäytössä n. 3-4 h
    + Uskomattoman hiljainen (en ole kuullut puolen vuoden käytön aikana kertaakaan tuulettimen ääntä - ja tämä on tosi)
    + Ei juuri lämpene pohjasta
    + Kaikki toimii hetkessä, kun otat koneen paketista: WLAN, Bluetooth yms. Käyttöönotto helppoa ja ongelmatonta.
    + Applen design on hienoa, kaikin puolin hyvä ja järkevä suunnittelu aina laturia myöten.
    + Mac OS X -käyttöjärjestelmä on valovuosia Windows XP:tä edellä
    - Prosessorin PowerPC-arkkitehtuuri pakottaa melkein käyttämään pelkästään Mac OS X:ää (Linuxikin on tähän saatavilla, mutta kaikki uusimmat Linux-ohjelmat eivät toimi PowerPC-prosessoreissa).

    Jos olet tottunut käyttämään Windowsia, niin silloin joudut hieman opettelemaan Mac OS X:n käyttöä. Korostan sanaa hieman, koska kyseinen käyttöjärjestelmä on oikeasti aloittelijalle ehkä jopa helpompi kuin Windows ja sopii myös ammattilaiselle.

    Itse en oikein ymmärrä nykyistä kannettavien kehitystä. Uudet kannettavat ovat yleensä suuria laajakuvakannettavia ja mainoksissa mainostetaan aina, että "tämä on näin tehokas ja näin iso näyttö jne..". Onko tämä sitten enää kannettava? Pikemminkin raahattava. Useimmiten nämä kannettavat ovat kuumana käyviä ja äänekkäitä usean kilon painoisia "möhkäleitä", joiden akkukesto on hädin tuskin kahta tuntiakaan. Itse ainakin haluaisin, että kannettavani on kompakti paketti: kevyt, hiljainen, hyvä akkukesto ja helposti liikuteltava. Jos en liikuteltavuutta kaipaa, ostan pöytäkoneen.

    Jos menet aivan sokeasti ostamaan jonkun halvimman alle 1000 euron PC-kannettavan, niin on hyvin mahdollista, että tulet pettymään. Näin kävi minullekin, kun ostin aikoinaan tonnin PC-kannettavan. Lämpeni pohjasta kuin mikäkin liesi, tuuletin hurisi kuin lentokoneen turbiini ja kone painoin varmaan sata kiloa (noh, hieman liioittelua, mutta kumminkin).

    Applen iBook 12" saa kaiketi halvimmalla Varimportista (http://www.varimport.fi/tuotteet/tiedot.cfm?id=1878) noin 1050 euron hintaan. Tuolta itse sen ostin ja en ole päivääkään katunut. Aivan loistava väline opiskelukäytössä. Liikkuu niin helposti mukana. Itse asiassa on jo toinen iBook harkinnassa (veljelleni oma ja itselleni oma). Kohta pitäisi Applelta tulla Intelin prosessorilla varustettu iBook, jota kannattaa ehkä odottaa.

    MikroBitissäkin juuri olleessa vertailussakin iBook oli testin paras kannettava. Lähes täydellistä laatua.

    (Huh, tulipa ylistettyä, mutta ei turhaan. Harkitse ihan oikeasti iBookia. Yksikään noista mainitsemistani hyvistä ominaisuuksista ei ollut liioittelua).
     
    Viimeksi muokattu: 05.04.2006
  5. Anthonius

    Anthonius Regular member

    Liittynyt:
    06.08.2005
    Viestejä:
    616
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Juu harkitaan toki tuota iBookia tosissaan, mutta shelby, onko sinun koneesi ollut miten hyvä?

    Plussia?
    Miinuksia?

    itse ainakin ihmettelin tuota vain 1,5h akun kestoa siinä..
     
    Viimeksi muokattu: 06.04.2006
  6. Anthonius

    Anthonius Regular member

    Liittynyt:
    06.08.2005
    Viestejä:
    616
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  7. mvnet

    mvnet Regular member

    Liittynyt:
    05.03.2004
    Viestejä:
    179
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    MikroBitin äskettäisesssä kannettava-vertailussa Acerin kannattava jäi kyllä aivan vertailun hännille. Juuri sen takia, että se on melkein lähempänä pöytäkonetta kuin kannettavaa. Sama malli ei vertailussa ollut kyllä kyseessä (Acer Aspire 5020) kuin minkä tilasit. En tiedä onko noissa kovin kauheasti eroja, mutta käsittääksen vertailun laite oli kalliimpi malli, joka taas yleensä tarkoittaa parempaa laitetta. Ja jos vertailun kannettava oli huono, niin siitä voisi vedellä johtopäätöksiä.

    En kuitenkaan mene väittämään, että tuo kannettava olisi välttämättä huono, kun en ole sitä itse kokeillut. Mutta itse olisin vähän varauksellinen tuon mallin suhteen (jo senkin takia, että käytössäni on Acerin pöytäkone, johon en ole ollut tyytyväinen). Mutta jos vaatimuksina oli vain teho, muistin määrä, näytön koko, kovalevyn koko, niin silloin tuo voi olla hyvä valinta.
     
    Viimeksi muokattu: 06.04.2006
  8. shelby

    shelby Regular member

    Liittynyt:
    06.02.2006
    Viestejä:
    256
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    On se asiansa mulla ajanut kakkos- ja mökkikoneena. En tiedä testeistä, mulla ei ongelmia ole ollut. :D

    edit: En oikeen perusta noihin testeihin, tavis käytössä hyvä kone, mielestäni.
     
    Viimeksi muokattu: 06.04.2006
  9. Bertone

    Bertone Regular member

    Liittynyt:
    05.07.2005
    Viestejä:
    596
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    tosiaan.. se acer listattiin testin hännille.. vaikka kaikki paitsi lenovo sai 3 tähteä (myös acer). acer on iso.. lähinnä raahattava kuin kannettava. itellä 5024wlmi ja olen ollut tyytyväinen vaikka iso onkin.
    miinusta noissa acereissa toisiaan on tuo käyttöönottoprosessi, mutta kyllä siitäkin selviää :) muuten acerin ominaisuudet yleensä on olleet yksiä parhaimpia.
     
  10. Anthonius

    Anthonius Regular member

    Liittynyt:
    06.08.2005
    Viestejä:
    616
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jeps! Minut vakuutti lähinnä se, että 1gb muistia oli koneessa, 100Gt kovo ja kestävä akku kuin myös 64 bittinen prosessori =)

    Eiköhän sillä päräjile ihan hyvin. Kone tulee pääasiassa iskän käyttöön joten kyllä se hänelle menee..
     
  11. shelby

    shelby Regular member

    Liittynyt:
    06.02.2006
    Viestejä:
    256
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Juu, ei ole nuorten kone. Meille ikämiehille sopiva. :/
     

Jaa tämä sivu