Tervehdys! Täytyy kysyä viisaammilta, kun ei itse varmaksi tiedä... Eli kone on reilu pari vuotta vanha, varustettu 60gt kovalevyllä. Nyt alkaa olla tarvetta lisätilalle. Mitä asioita pitäs ottaa huomioon, jos laitan koneeseen toisen kovon? Emolevyä en tarkasti muista millanen se on. Voiko sen kanssa olla yhteensopivuusongelmia? Ilmeisesti koneen sisällä pitäs olla vapaana yks sellanen valkoinen lituskainen moninapainen liitin johon sen uuden levyn voisi kytkeä? Entäs onnistuuko asentaminen itse? Olen vaihtanut näytönohjaimia ja dvd-aseman, onko asennus verrattavissa niihin? Entäs sitten aseman kirjaintunnus (C, (D asettaako kone sen itse vai tartteeko tehdä mitään sille. USB tikulla antaa näköjään tunnuksen F: Tuleeko se automaattisesti aakkosten seuraava vapaa kirjain? Jos näihin mieltäni askarruttaviin kysymykseen saisin vastauksen, niin olisin kiitollinen! Ja saa antaa aiheeseen muutakin vinkkiä. Pete
Jos koneen sisällä on IDE-kaapelissa vapaa paikka, niin voit liittää siihen uuden IDE-väyläisen kiintolevyn. (eli just sillä litteellä liittimellä) Asennus tapahtuu oikeastaan juurikin samalla tavalla kuin esim. dvd-aseman kanssa. Jumpperin kun muistat oikeaan paikkaan laittaa niin hyvä tulee. (eli pieni liitin kiintolevyn perässä, jolla määritetään onko laite master vai slave) Kun alustat, eli formatoit kiintolevyn käyttöön, niin kone antaa tosiaan ensimmäisen vapaana olevan kirjaimen sille. Kirjainta voi tosin vaihtaa levynhallinnassa jälkeenpäin jos haluaa. Kunhan muistaa että systeemiosion kirjainta ei vaihdeta. (eli osion jolla käyttis on, yleensä c)
Kiitoksia tähän mennessä. Mitäs hyötyä olis ulkoisesta kiintolevystä? Eikös ne ole hiukan kalliimpia? Entinen kovalevy lienee tässä tapauksessa master ja uusi slave vai miten homma menis?
USB kiintolevyissä on se etu, että voit kuljetella niitä paikasta toiseen, myös irrotus ja kiinnitys menee plug and play -periaatteella. Kyllä se uusikin kovalevy voi olla master, etenkin jos olet formatoitia suunnitellut. Oikeastaan tolla ole mitään merkitystä, laita vaan slaveksi se.
Esim. Ulkoisessa on mukavaa kun sen voi ottaa mukaan vaikka kaverin luo, ja ladata kaverin koneesta sinne mitä vaan tai sä voit antaa kaveris ladata sun levyltäs. Voit myös tehdä sinne varmuuskopioita. Kyllä ne on jonkin verran kalliimpia.