videokameran kuvan pakkaus

Viestiketju Digivideo-ongelmat ja -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi ejku 10.03.2006.

1. ejku

ejku Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Olen ostanut digitaalisen videokameran ja latasin kovalevylle kameralla ottamia videonpätkiä. Ladatut tiedostot on todella isoja, esim. 10 min kuvaa on noin 4 giga bittiä. tiedosto tyyppi on avi. Minulla on yksi ohjelma, joka pakkaa avi'n mpg:si, mutta esim. 4 gigaa on paketoinnin jälkeen muuttunut noin 150 Megaan ja kuvan laatu on kuin kattois räntäsateen läpi.

Löytyisikö jokin mielellään ilmainen ohjelma versio, jolla voisi pakata nämä tiedostot, itse haluamaan kokoon. Vaikka 4 gigaa 1:ksi gigaksi tms. ja jos formaatti pysyisi vielä avi:na.

2.  
  3. Japsu1

Japsu1 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    On turha ostaa digitaalista videokameraa jos heti pitää mennä pilaamaan kuvanlaatu pakkaamalla. Eli DV-videokameran materiaali siirretään yleensä täyslaatuisena DV-avina kovalevylle. Tämä vie toki tilaa 12,9 Gt/tunti mutta kovalevytila on nykyään halpaa.
    Vasta editoinnin jälkeen on vuorossa pakkaus mihin tahansa haluamasi muotoon. Ihmettelen usein mikä vimma tällä foorumilla kaikilla on tehdä hommat takaperoisesti ensin pakkaamalla ja sitten vasta tapellaan editoinnin kanssa...;)
    http://www.digivideo.fi/content/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=43

4. Eomer

Eomer Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kaikilla niin täynnä warea, että pakko pakata:D

5. ejku

ejku Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mitä helvettiä minä kovalevy tilalla teen, jos haluan kattella nauhoituksia dvd soittimella tv:stä.

Videon pätkä on jo tietenkin ollut editoituna valmiiksi.

En yleenskkään ymmärrä, mikä tarve tällä foorumilla on vittuilla joka toiseen kysymykseen. Niihin voi kyllä vastata asiallisestikkin.

Jos kuvanlaatu mennään mielestäsi pilaamaan pakkaamalla, tallenteletko itse aina 5 minuuttia kuvaa per dvd-levy. On varmasti mielenkiintosta kattella tunninkin mittainen nauhoitus 12:ta levyltä.

Kiitos avusta kuitenkin!

6. Japsu1

Japsu1 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Eniten ongelmia tulee kuitenkin jos ensin pakkaa ja vasta sitten yrittää editoida ja polttaa levylle. Siksi levytilaa on hyvä olla käsittelyn ajaksi kunnes tulee aika pakata video lopulliseen esitysmuotoon.

Esim. DVD:lle mahtuu vaikeuksitta tuo tunnin DV-nauha parhaalla laadulla ja kaksikin tuntia pakkautuu aivan kohtalaisella laadulla DVD:lle kaikilla tavallisilla koosto-ohjelmilla. Itse käytän tuohon Pinnaclen Studio 9:ä jolla saan kaikki vaiheet tehtyä samalla ohjelmalla, eli siirto kamerasta koneelle, editointi, valikot ja kappaleet sekä levylle poltto.

Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta käyttää monia eri ilmaisohjelmia mutta jos motivaatiota riittää niin niillä tietenkin oppii (varsinkin kantapään kautta) varsin monipuolisesti ymmärtämään kaikki videon käsittelyssä tarvittavat eri vaiheet, eikä se ole tietenkään mikään huono asia ollenkaan...;)

Viimeksi muokattu: 10.03.2006
  7. ricardo

ricardo Guest

Noh.Itsekkin harrastan digivideokuvausta.Itse pakkaan nuo puretut avit Nero Vision Expresillä sopivala laadulla.Otoksesta riippuen n.2 tuntia sopii dvd:lle hyvällä laadulla.

Jaa tämä sivu