Heissan, Koneesta vihdoin kyrsähti emolevyltä pari kondensaattoria ja pitäisi tähän vanhaan koneeseen vähän antaa tekohengitystä. Elikkä ensimmäistä kertaa eläessäni haluaisin vaihtaa emolevyn. Vanhasta koneesta olisi tarjolla athlonXP 2000+ ja glacialtech igloo 2320. Heräsi pari kysymystä kun pähkäilen valintoja. Siilin alaosassa oleva tahna (pii?) on prossun kohalta kokonaan hävinnyt. Prossun päällä ja sen reunoila toki sitä tavaraa vielä on mutta aika nihkeästi. Jostain luin että kyseinen tavara on muutenkin kertakäyttöistä. Elikkä uutta tahnaa tarvittaisiin kaiketi? Pitääkö vanha tahna poistaa siilistä ja prossun päältä? Ja miten se onnistuu helpoiten? Jotain erikoisainetta? Katsoin verkkokaupasta seuraavaa tavaraa ja oli aika huokeata korvaavaksi tahnaksi: Arctic Ceramique - High-Density Thermal Compound.2.5 gramman tuubi korkeatiheyksistä lämpöjohdetta. Kelpaako tuo? Sitten aivan toinen asia emoihin liittyen. Elikkä onkohan markkinoilla Socket A emoja jotka eivät tarvitsisi powerista sitä 4pin 12v piuhaa. Mulla on sen verran vanha poweri ettei siitä semmoista ulos tule. Että tämmöistä aluksi. Terveisin, ~skyde
Peset prossun vaikka vedellä ja fairylla jos se tahna ei muuten irtoa, ja sitä piitahnaa tms. ei tarvitse kuin ohuen kalvon prosessorin ytimen päälle...
Kiitoksia vastauksista. Fairyä ja vettä? Tää on siis joku vitsi? Ei kai nyt koneen kanssa voi vedellä plärätä? Onkos mielessä paikkaa mistä moisia adaptereita saa pääkaupunkiseudulla? ~skyde
siis kostutat paperia sillä 'nesteellä' ja sitten pyyhit tahnat pois! itse käytän aina jotain alkoholipitoista puhdistusainetta. viimesen vuoden olen käyttänyt puhdistusainetta jolla tavallinen putkitelkkari puhdistetaan. tota vettä+fairy yhdistelmää kuulee suositeltavan myös aika usein.
Olen ruiskinut hieman Fairya prossun tai näytönohjaimen ytimelle ja pumpulipuikolla hinkannut ytimen. Lopuksi huuhtelu juoksevan veden alla (näytönohjainta syytä suojata hieman jotenkin ettei se ihan kokonaan kastu), kuivaus talouspaperilla ja jos on näytönohjain kyseessä niin olen vielä käyttänyt hiustenkuivaajaa apuna kuivaamisessa.
Itse olen käyttänyt pelkkää vedellä kostutettua paperia ja pyyhkinyt tahnat pois. Ei ihan heti tulisi mieleen kylläkään kastella koko prossua.