1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kovalevyn kryptaus (salaus)

Viestiketju Käyttäjien tekemät oppaat -osiossa. Ketjun avasi Tarmo78 19.01.2006.

  1. Pyhimys

    Pyhimys Regular member

    Liittynyt:
    13.08.2001
    Viestejä:
    891
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hidastaako toi paljon koneen käyttöä? Ei varmaan kannata windows osiota kryptaa, luulis sen hidastavan käyttöä??
     
  2.  
  3. Tarmo78

    Tarmo78 Regular member

    Liittynyt:
    04.07.2003
    Viestejä:
    610
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Teoriassa hidastaa pikkuisen, mutta käytännössä et eroa huomaa. Korkeintaan jollain testiohjelmalla.

    Paljon enemmän konetta hidastaa taustalla pyörivät ohjelmat (virustorjunta, nettiselain, p2p-ohjelmat).

    Itse olen Windowsinkin kryptannut, enkä huomaa mitään eroa kryptaamatomaan Windowsiin.
     
  4. Pyhimys

    Pyhimys Regular member

    Liittynyt:
    13.08.2001
    Viestejä:
    891
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mitäs hyötyä windowsin kryptaamisesta on? eihän yleensä siellä nyt mitään niin salaista ole? waret ja siihen liittyvät eri osioille?
     
  5. Tarmo78

    Tarmo78 Regular member

    Liittynyt:
    04.07.2003
    Viestejä:
    610
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mä olen estänyt kaikkien kovalevyjen lukemisen ja koko koneen buuttauksen.

    Windowsin rekisteristä löytyy ainakin kaikkien ohjelmien tiedot, vaikka ne olisi asennettu kryptatulle osiolle. Mikäli Windows sattuu olemaan varmuuskopio, niin tämäkin on hyvä piilottaa.
     
    Viimeksi muokattu: 06.03.2006
  6. Pyhimys

    Pyhimys Regular member

    Liittynyt:
    13.08.2001
    Viestejä:
    891
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mutta eihän se mitään todista, jos windowsin rekisteristä löytyy tietoja koskien esimerkiksi p2p-ohjelmia??
     
  7. Tarmo78

    Tarmo78 Regular member

    Liittynyt:
    04.07.2003
    Viestejä:
    610
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    En pysty noihin todistus-asioihin vastaamaan.

    Itse olen kuitenkin Windowsin kryptannut, koska se on vaivatonta eikä siitä muutenkaan haittaa ole.
     
  8. Pyhimys

    Pyhimys Regular member

    Liittynyt:
    13.08.2001
    Viestejä:
    891
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Siis ei jumalauta :D Mä aloin asentamaan tota mun läppäriin ja omasta mielestäni laitoin tutun id:n ja salasanan siihen ja sit laitoin et tehdään kryptaus käynnistyksessä ja käynnistin koneen, ni yllätys yllätys ei enää toiminu... Ja kokeilin kyllä monia käyttämiäni salasanoja ja tunnuksia, mutta ei toimi..

    Mitäs nyt voi tehdä? Ilmeisesti ohjelma ei ole vielä kryptannut kovalevyä?
     
  9. Ylke

    Ylke Regular member

    Liittynyt:
    28.08.2004
    Viestejä:
    3,280
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Se mitä voit tehdä on muistaa se passu :)
     
  10. Pyhimys

    Pyhimys Regular member

    Liittynyt:
    13.08.2001
    Viestejä:
    891
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mulla on joskus ennenki käyny vastaavasti, tosin ei tommosen ohjelman kanssa. En kyl tiedä nyt sitte, no ei oo kova vaiva asentaa tohon uus xp, ku vähän aikaa sit vasta asensin ja ei oo mitään ihmeellistä ohjelmaa kerinny siihen laittaa...

    Kokeilen vielä xp repairia, ku jos se jotain tekis :D
     
  11. Pyhimys

    Pyhimys Regular member

    Liittynyt:
    13.08.2001
    Viestejä:
    891
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mä uskon tässä vaiheessa kyllä siihen, että toi ohjelma jotain sekoilee

    ITKETTÄÄ!!! ;D
     
    Viimeksi muokattu: 09.02.2006
  12. Tarmo78

    Tarmo78 Regular member

    Liittynyt:
    04.07.2003
    Viestejä:
    610
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Paina F1 siinä kohtaa, missä se kysyy tunnusta ja yrittä sitten laittaa ne tunnarit.
     
  13. Pyhimys

    Pyhimys Regular member

    Liittynyt:
    13.08.2001
    Viestejä:
    891
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    mitä hyötyy f1:stä on?
     
  14. Tarmo78

    Tarmo78 Regular member

    Liittynyt:
    04.07.2003
    Viestejä:
    610
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Password Reset.
     
  15. Pyhimys

    Pyhimys Regular member

    Liittynyt:
    13.08.2001
    Viestejä:
    891
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hä? miten siin sit semmonen on? tai siis missä tilanteessa voi sen nollata? ja mikä se passu sitten on? No mä kyllä kerkesin asentaan jo xp:n uusiks.
     
  16. Jupsu

    Jupsu Active member

    Liittynyt:
    30.12.2005
    Viestejä:
    1,459
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    APUA!! mä tein kaiken ton ohjeen mukaan mutta tota kohtaa missä sanoit et rämpytä jälleen punaiisella merkittyä kohtaa juttua ei tullu ollenkaa no ajattelin et se ei haittaa ja sit laitoin tohon kohtaan mis kysyttii et kryptataako seuraavas buutissa nii laitoin encryption while working..ja sit lopus toi ohjelma sammutti koneen ja sit ku kone käynnisty uudelleen ni se kysy sitä käyttäjä tunnusta ja salasanaa..laitoin ne jotka olin tuol ohjelmas laittannu (ne luki paperilla) ja se sano et invalid pasword...sit vaihoin sen salasanan mut sitkää ei hyväksynny ja sit ku olin parikertaa kokeillu nii se ohjelma sano et kokeilit liika monta kertaa et se on lukittu...APUA!! miten pääsen sen ohjelma jutun ohi et pääsen windowsiin ja pääsen poistamaan sen tai miten muuten saan koneen toimimaan!! auttakaa kiireellisesti koska jos äiti saa tietää niin se tietää selkäsaunaa..:( ja jos viittitte niin kertokaa sot selkeät ohjeet..EIKAI konetta jouduta formatoimaan, koska mä en osaa sitä ja jos isä saa tietää niin mä oon viel pahemmas poses?
     
    Viimeksi muokattu: 10.02.2006
  17. Tarmo78

    Tarmo78 Regular member

    Liittynyt:
    04.07.2003
    Viestejä:
    610
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Toinen punaisella rämpytyttävä kohta liittyy LAN:in kryptaukseen. Mikäli otit rastin pois LAN:in kryptauksesta, niin toisen kerran rämpytystä ei tule.

    Buutin eston ohi et taida muuten päästä, kuin laittamalla kovalevyn toiseen koneeseen kiinni, mikäli et saa tunnusta ja salasanaa oikein.

    Edit: kovalevyjä ei ole vielä kryptattu, eli saat ainakin tärkeät tiedot niistä talteen.
     
    Viimeksi muokattu: 10.02.2006
  18. admins

    admins Guest

    jotkut ei opi kuin kantapään kautta
     
  19. Jupsu

    Jupsu Active member

    Liittynyt:
    30.12.2005
    Viestejä:
    1,459
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    mä sain ton pois et asensin windowsin uudelleen..mut nyt mitkäää aikasemmin asentmat ohjelmat ei toimi...no mut ei se haittaa..saahan ne asennettuu uudellee..:D
     
  20. dolmo

    dolmo Member

    Liittynyt:
    21.09.2004
    Viestejä:
    54
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Terve.

    Jos kryptaan ulkoisen kovon, niin missä vaiheessa se kysyy salasanaa?

    Olen ehkä hieman hidas.
     
  21. Tarmo78

    Tarmo78 Regular member

    Liittynyt:
    04.07.2003
    Viestejä:
    610
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jos kryptaat vain yhden ulkoisen levyn, niin kannattaa tehdä se jollain muulla ohjelmalla. Esim. TrueCryptillä. Linkki ohjeeseen löytyy tuolta aikaisemmasta viestistä.
     

Jaa tämä sivu