vob-tiedostojen kopioiminen ja konvertoiminen

Viestiketju Digivideo-ongelmat ja -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi piizu 30.01.2006.

1. piizu

piizu Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tervehdys

Olen polttanut panasonicin tallentavalla dvd-soittimella vanhoja analogisia nauhoja dvd-levyille. Kyseinen soitin päättelee tiedostot vob-tiedostoiksi, jotka käsittääkseni aiheuttavat sen, ettei kyseisiä levyjä voi yksinkertaisesti kopioida tai tallentaa tietokoneen kovalevylle.

Perustava tavoitteeni on saada nauhoista varmuuskopiot kovalevylle, eikä vain "olohuonesoittimessa" pyöritettäväksi. Mitä minun tulee tehdä?

Jos myöhemmin haluan editoida tallenteita, jollain editointiohjelmalla, niin pitääkö tiedostot muuntaa ensin (kuten olen ymmärtänyt) esim. avi-tiedostoiksi ja mikä ohjelma on järkevin tähän hommaan. Sivuja selatessa olen myös huomannut, että jotkut editointiohjelmat lukevat(?) näitä vob-tiedostoja... ovatko kyseiset ohjelmat muutenkin varteenotettavia editointiohjelmia?

2.  
  3. Agent_007

Agent_007 Senior member

Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Esim. DVDdecrypter:illä saa ripattua tuon DVD:n sisällön kovalevylle jos suora VOB+(IFO) tiedostojen kopiointi kovalevylle ei onnistu.

Riippuu hiukan mitä editointia on tekemässä että mitä noille VOB tiedostoille kannattaa tehdä, pelkkä leikkaaminen onnistuu kyllä suoraan ilmaisilla ohjelmilla ja monet uudemmat videoeditointiohjelma kyllä avaavat VOB tiedostot suoraan oikein, lopuille voi kokeilla noiden VOB tiedostojen demuxaamista .m2v ja .ac3/.mp2 tiedostoiksi jotka ainakin toimivat hiukan suuremmalla varmuudella, viimeinen keino on sitten muuttaa VOB:it AVI:eiksi jotka ainakin aukeavat.

4. Timontti

Timontti Regular member

Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
    Kyllä VOB-tiedostoja voi kopioida tietokoneelle ilman mitään erikoisohjelmaa pelkällä Windowsin copy-toiminnolla. Olen tehnyt juuri sitä samaa, mitä sinä kirjoitit haluavasi tehdä. Kokemukseni mukaan VOB-tiedoston voi myös uudelleennimetä ja sen päätteeksi voi vaihtaa .MPG ihan Windowsin tiedostojen uudelleennimeämistoiminnolla. Siitä on ollut hyötyä silloin, kun olen polttanut kopioita lahjaksi jollekin, jonka koneessa ei ole määritelty VOB-tiedostoille mitään katseluohjelmaa.

Tuohon hommaan minulla oli jo vuoden aikana hankittuna hyvä rutiini. Tänään kuitenkin otin käyttöön uuden, eri merkkiä olevan DVD-tallentimen ja törmäsin ääniongelmaan, johon kysyn neuvoa keskustelussa http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/297992

Viimeksi muokattu: 08.02.2006

Jaa tämä sivu