Hiiri ei toimi

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi st3f4 29.01.2006.

1. st3f4

st3f4 Guest

Mulla oli vanhassa hiiressä sellanen ongelma, että välillä jumitti muutamaksi sekunniksi paikoilleen, ja kuului sellainen "bling blong" ääni. Samanlainen ääni siis kuin olisi laittanut jonkun usb-laitteen kiinni koneeseen. Tätä tapahtui aika pitkään, asensin hiiren ajurit monta kertaa uudelleen ja koitin koneen kaikissa usb-porteissa, mutta ei auttanut.
    Sitten ostin upouuden hiiren. Asensin uuden hiiren ajurit, ja heti ensimmäisen 10 minuutin testaamisen jälkeen kuului TAAS se blingblong ääni ja hiiri jähmettyi pariksi sekunniksi. Tätä tapahtuu siis huomattavasti harvemmin, kuin vanhalla hiirellä. Mikä siis on vikana?

Ja myöhemmin koitin tätä vanhaa hiirtä toisessa koneessa, se pelitti ihan hyvin! Tuli siis turhaan ostettua uusi hiirikin :/ En sitten aikaisemmin tajunnut koittaa toisessa koneessa...

Ja tuo vanha hiiri pelitti ongelmitta pari kuukautta. Molempia hiiriä on siis koitettu kaikissa usb-porteissa mitä koneessa on. Missään ei tomi. Olen asennellut emon ajureita ja poistanut ja asentanut uudelleen, samoin hiiren ajureita. Formatoin jopa koneenkin, mutta sekään ei auttanut! Mitä tässä nyt enää pystyy tekemään?

2.  
  3. Agent_007

Agent_007 Senior member

Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Onko koneessa muita USB laitteita kiinni (ja onko niiden kanssa ongelmia)?

4. xXx

xXx Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    kannattaisi kokeilla sitä ilman usb:tä se voisi toimia paremmin mouse tökkelissä. jos kerran 2 hiirtä niin molemmat käyttöön (ainakin mulla on) kokeile eroja niin että vaihtelet paikkoja eli toinen hiiri USB reikään ja toinen hiiren omaan paikkaan (ei usb)

Viimeksi muokattu: 30.01.2006
  5. st3f4

st3f4 Guest

On mulla joystick mikä on kans usb portis eikä sen kanssa ole mitään ongelmia. Ja oon koittanu myös siihen ps/2 porttiin adapterilla, mutta hiiri ei toimi silloin ollenkaan..

6. xXx

xXx Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    onko emossa vielä takuuta? kylmästi vaan huoltoon, antaa niiden aprikoida mikä on vikana. voihan laitteistossa olla ristiriitojakin, oletko katsonut järjestelmästä onko siellä esim. huutomerkkejä tms? eli laitehallintaan ja katso onko siellä mitään ilmoituksia. vialta toi rupeaa jo enemmän kuullostamaan, koska olet tehnyt kaiken tarpeellisen. viallisia USB- portteja, eli silloin vika olisi emossa.

7. st3f4

st3f4 Guest

Eipä oo enää takuuta jäljellä.. Laitehallinnassa ei oo mitään huutomerkkejä tai muuta sellasta mikä viittais "epäkuntoisuuteen". Mistä saisin Hid-mouse ajurit? Tai usb human interface device ajurit?

8. xXx

xXx Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    no USB ajurit pitäisi olla levyllä joka tuli emon mukana. ja se että huutomerkkejä ei näy, ei tarkoita että kaikki toimisi ok. vaikka windows ilmoittaisi "laite toimii oikein" niin se ei sitä välttämättä tarkoita. emoa sun pitäisi ruveta päivittämään, ja voit kokeilla alkuunsa päivittää laitehallinnasta, jos ne päivittyvät netin välityksellä.

9. st3f4

st3f4 Guest

Joo emon ajuricd:llä oli usb 2.0 ajurit myös. Muistan ku asensin forkkauksen jälkeen emon ajurit, ja jätin asentamatta ton usb 2.0 ajurin, niin tuolla hiiren asetuksissa se sijainti oli usb human interface device, mutta hiiressä oli edelleen tämä sama vika. Kun asensin usb 2.0 ajurit jälkeenpäin, niin sijainnissä luki: sijanti 0.

10. xXx

xXx Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ajurin asennus ei järjestelmässä ole välttämättä tarpeen, koska ajuri "human interface-yhteensopiva-hardware" on jo asennettu. käynnistä tietokone ja yhdistä usb-mouse vapaaseen usb-liitäntään. järjestelmän käynnistyksen jälkeen käyttöjärjestelmä tunnistaa sen automaattisesti, sen pitäisi tunnistaa usb-mouse hid yhteensopivana, etsii sopivan ajurin ja suorittaa konfiguroinnin järjestelmässä. laitehallinta optiossa "hiiri" on oltava kirjaus "hid yhteensopiva hiiri"

Viimeksi muokattu: 31.01.2006
  11. st3f4

st3f4 Guest

joo näin olen tehnyt jo useamman kerran. laitehallinnassa on juuri noin kun sanoit. en keksi kyllä muuta syytä tähän kuin viallinen emolevy. tai ei välttämättä sittenkään, koska tämä minun vanhempi hiireni on alkanut oireilemaan siskoni koneessa samalla tavalla..

selitän nyt niin tarkasti kuin pystyn tämän koko jutun alusta alkaen:

ostin uuden tarkemman optisen usb-hiiren itselleni vanhan tilalle. hain hiiren ajurit netistä niinkuin ohjekirjassa neuvottiin. hiiri toimi hyvin pari kuukautta ilman minkäänlaista ongelmaa, oli kovasssa pelikäytössä. yht'äkkiä tuli ongelmia, hiiri alkoi tökkimään. hiiri "sammui" pariksi sekunniksi, ja "käynnistyi" uudelleen, samalla kaiuttimista kuului tuo tuttu "bling blong" ääni. ja siis silloin kun tuo "kohtaus" tulee, niin hiiren punainen valo pohjassa sammuu, ja käynnistyy uudelleen.

tämä siis tuli aivan yht'äkkiä kesken netissä surffailun, luulin aluksi että tämä oli vain jokin ohimenevä juttu, mutta tämä jatkui useamman päivän ajan. olin 100% varma, että hiiri oli mennyt epäkuntoon, senpä takia ostin uuden. poistin koneesta vanhan hiiren ajurit, asensin uuden hiiren ajurit ja uusi hiiri kiinni koneeseeen. sama ongelma jatkuu edelleen, tällä uudella hiirelläkin.

ja vanha hiireni oireilee samalla tavalla siskoni koneessa. voisiko virtalähde olla liian pieni? virtalähde ei pystyisi antamaan tarpeeksi virtaa hiirelle? virtalähteeni on 300w, ja näytönohjaimessa on 1 lisätuuletin, joka pyörii aika kovaa, äänistä päätellen. muita tuulettimia ei sitten olekaan, paitsi prossussa..

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 31.01.2006
  12. venalaine

venalaine Regular member

Kiitokset:
    11
    Pisteet:
    28
    Tuo virta juttu on tietysti mahdollinen tosin epäilen että siitä ei johdu. Onko sulla sitten lisäks vielä muita usb laitteita kiinni? Esim. kiintolevyjä, kameraa yms...? Jotenki on semmonen kutina että se on ajureista kiinni tuo juttu.

Viimeksi muokattu: 31.01.2006
  13. st3f4

st3f4 Guest

ei ole tällä hetkellä, mutta on mulla joystick usb porttiin menevä, se toimii ihan ongelmitta.. sitten kameraa oon kans käyttäny usb portissa eikä senkään kans oo ollu ongelmia. mutta nyt siis ei ole mitään muita usb-laitteita kiinni ku tää hiiri.

14. xXx

xXx Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    kyllä toi poweri pitäisi riittää. ei se powerista siis ole kiinni. ja syy-yhteys hiiren toimimattomuuteen olisi kyllä utopiaa. ja muutenkin 1-2 hiirtä koneessa ja ei muita USB-laitteita, niin joko vika on hiiressä tai ajureissa. onko hiiressä takuuta? jos se ei yksinkertaisesti toimi koneessasi niin kuluttajasuojalain mukaan se pitää joko vaihtaa tai antaa rahat takaisin. ja se takuuhan on vuosi vähintään ja todellisuudessa 2 vuotta. emo tai hiiri, vaihtoehtoja ei taida olla.

15. st3f4

st3f4 Guest

Joops, emolla ei ole enää takuuta mutta hiirellä on. Enpä silti tiedä että auttaako se hiiren vaihto, mutta mutta.. Btw, sellasella vanhalla pallohiirellä ei tätä ongelmaa esiinny, mutta se ei ole usbihiiri, vaan ps/2 porttiin menevä :D

16. xXx

xXx Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ei sitä tiedäkkään jos ei kokeile. palauta hiiri ja ota rahat takaisin tai vaihda se toisen malliseen/merkkiseen. ei yhden vaivaisen hiiren kanssa kannata tapella.

17. pezku90

pezku90 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mulla on Logitech G5 laserhiiri jossa on nämä napit jotka saa ohjelmoitua mille toiminnolle haluaa. No olen laittanu + ja - napit toiminnoille seuraava ja edellinen. Kaikki tämä pelaa kuin unelma Internet Explorerilla mutta kun Firefoxia käyttää niin ne ei toimi. En jaksaisi käyttää mitää IE:tä eli osaisiko kukaan tietävä kiltisti neuvoa miten saan nämä toimimaan Firefoxilla? Kiitos!

18. iBaL

iBaL Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    johto poikki / portti viallinen ??

19. FORWARD

FORWARD Active member

Kiitokset:
    18
    Pisteet:
    68
    Kokeile Operaa; sillä ainakin omat hiireni painikkeet(4 kpl) toimivat ihan ok ja on hyvä selain...

20. pezku90

pezku90 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Hiiri on täysin toimiva ja kuten sanoin kaikki pelaa hyvin IE:llä mutta Firefoxilla temppuilee. Kun tarkemmin selailin asetuksia huomasin että siellä lukee että se toimii ainoastaa windows ohjelmissa kuten IE ja resurssienhallinta yms. Nyt kysyisin että onko kukaan tällä hiirellä saanut jollakin softalla napit toimimaan myös Firefoxilla.

21. st3f4

st3f4 Guest

Nyt en tajua.. Palautin tämän hiiren takaisin kauppaan, ja otin käyttöön tämän vanhemman hiiren, jolla ongelmat alkoivat. Nyt tällä ei ole kertaakaan enää tökkinyt missään vaiheessa, pari päivää tätä olen käyttänyt. Mikä kumma tässä silloin oli? :/

Edit: Tuossa välissä muuten päivitin usb-ohjaimet, se siinä varmaan olikin! Mutta miksi ei se uudempi hiiri sitten toiminut :/ No mutta tällä pelaa nyt taas!

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 09.02.2006

Jaa tämä sivu