1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

MD5 tarkistus linux .iso tiedostolle

Viestiketju Linux -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi juuho90 22.01.2006.

  1. juuho90

    juuho90 Member

    Liittynyt:
    21.01.2006
    Viestejä:
    48
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Millä ohjelmalla saisi tehtyä md5 tarkistuksen linuxin iso tiedostolle. Niissähän on md5 sydeemi ascii tyyppinen. En googlettamalla millään löytänyt sopivaa ohjelmaa. Joten voisiko joku neuvoa? Kiitos jo etukäteen.
     
  2.  
  3. heikkim

    heikkim Member

    Liittynyt:
    14.08.2005
    Viestejä:
    21
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Linuxissa paketinhallinnasta löytynee md5-paketti tai vastaava (usein jopa valmiiksi asennettu), jolloin komentoriviltä onnistuu komennolla md5sum tiedosto.

    Windowssissa voi käyttää esim. tätä: http://www.etree.org/md5com.html
     
  4. juppe22

    juppe22 Active member

    Liittynyt:
    28.05.2002
    Viestejä:
    2,660
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Linuxissa md5sum löytyy coreutils (http://www.gnu.org/software/coreutils/) paketista.
     
  5. juuho90

    juuho90 Member

    Liittynyt:
    21.01.2006
    Viestejä:
    48
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Testasin tolla ne mun .iso tiedostot ja toisesta löytyi 1 tiedosto jota ei voinut lukea pxelinux.cfg ja pxelinux.0 joka ei täsmännyt md5 summaan. Toisesta imagesta löytyi 14 virhettä ja 1 jota ei voinut lukea. Lataanko imaget uudelleen? aika vitusta ku on jo 3 imagea ladattu ja kaikki bugaa...
     
    Viimeksi muokattu: 23.01.2006
  6. Miitti

    Miitti Regular member

    Liittynyt:
    12.02.2005
    Viestejä:
    1,610
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Voit koittaa ladata uudelleen, ja jos ei sittenkään viellä toimi, voit tietenkin kokeilla toimiiko se. Itsellä toiminut joskus vaikka onkin pieni virhe.
     
  7. juppe22

    juppe22 Active member

    Liittynyt:
    28.05.2002
    Viestejä:
    2,660
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ihan pakko kysyä, että mistä näitä imageja lataat?
    Eli olethan joka kerta vaihtanut serveriä mistä lataat ja käytäthän jakelun omia mirroreita?
    Oletko testannut ladata iso:n jakelun "pääserveriltä" (esim. ftp.debian.org)?
     
  8. juuho90

    juuho90 Member

    Liittynyt:
    21.01.2006
    Viestejä:
    48
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Olen ladannut kaikki mitä imageja oon ladannu nii kubuntu.org ja ruotsin serveriltä. Mulla on live versioita 64bit ja 386 versiot. Kummatkin kusee asennuksessa siinä kohdassu ku tulee netconf mikä köhän vittu kusee siinä? sit mul on 2 64bit asennus imagea. Kummissakin 15 virhettä. Ja vielä yksi 386 asennus tiedosto ja siinä on 1 puuttuva ja 1 virhe. MIKÄ VITTU ON ETTÄ EI VOI NETISSÄ JAKAA TOIMIVIA LINUX JAKELUITA? VITUTTAA KU KOITTAA SIIRTYÄ NII EI MILLÄÄN VOI SIIRTYÄ KU KAIKKI KUSEE!
     
  9. juuho90

    juuho90 Member

    Liittynyt:
    21.01.2006
    Viestejä:
    48
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Olen ladannut kaikki mitä imageja oon ladannu nii kubuntu.org ja ruotsin serveriltä. Mulla on live versioita 64bit ja 386 versiot. Kummatkin kusee asennuksessa siinä kohdassu ku tulee netconf mikä köhän vittu kusee siinä? sit mul on 2 64bit asennus imagea. Kummissakin 15 virhettä. Ja vielä yksi 386 asennus tiedosto ja siinä on 1 puuttuva ja 1 virhe. MIKÄ VITTU ON ETTÄ EI VOI NETISSÄ JAKAA TOIMIVIA LINUX JAKELUITA? VITUTTAA KU KOITTAA SIIRTYÄ NII EI MILLÄÄN VOI SIIRTYÄ KU KAIKKI KUSEE!
     
  10. juppe22

    juppe22 Active member

    Liittynyt:
    28.05.2002
    Viestejä:
    2,660
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Hmm...eli siis teeppä näin:
    Lataa image, jonka haluat täältä:
    http://ie.releases.ubuntu.com/ubuntu-releases/kubuntu/5.10/

    Sitten kun olet imagen saanut, niin kirjoitat komentorivillä esim.:
    [bold]md5sum kubuntu-5.10-install-i386.iso[/bold]

    Toihan riippuu tietysti siitä, että minkä imagen latasit!

    Sitten vertaat sitä md5sum:maa täältä löytyviin:
    http://ie.releases.ubuntu.com/ubuntu-releases/kubuntu/5.10/MD5SUMS

    Jos täsmää (eli siis se joka on laskettu sun omasta imagesta pitää täsmätä tuolta linkin takaa löytyvään), niin poltat imagen cd:lle hitaalla nopeudella, boottaat ja asennat kubuntun.

    No tästä asiasta on turha "huutaa" ja kiroilla tällä foorumilla...monesti vika on käyttäjässä ja joskus jopa jossain muualla...mutta tuskin kuitenkaan aD:n muissa käyttäjissä...

    EDIT: fix
     
    Viimeksi muokattu: 23.01.2006
  11. juuho90

    juuho90 Member

    Liittynyt:
    21.01.2006
    Viestejä:
    48
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tuolta sivulta jonka linkin annoit olen ladannut 2 image tiedostoa jotka eivät toimi. Ja nuo kooditkin ovat täysin erilaisia.. mistä johtuu että nämä käyttöjärjestelmät eivät suostu tulemaan toimivina linjan yli? jos lataisin esim. p2p verkosta pelin, se toimisi 100% varmuudella..
     
    Viimeksi muokattu: 23.01.2006
  12. juppe22

    juppe22 Active member

    Liittynyt:
    28.05.2002
    Viestejä:
    2,660
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Teit siis siitä lataamisesta eteenpäin ton ohjeen mukaan ja testasit sen md5sum:man? Täsmääkö se?
     
  13. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Liittynyt:
    25.02.2005
    Viestejä:
    866
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Kannattaa ladata mieluummin torrentteina. Ainakin minä olen onnistunut saamaan torrenteina ehjiä imageja.
     
    Viimeksi muokattu: 23.01.2006
  14. juuho90

    juuho90 Member

    Liittynyt:
    21.01.2006
    Viestejä:
    48
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Koodit näyttääkin täsmäävän kun tarkistin tuolla dos ikkunalla.
     
    Viimeksi muokattu: 23.01.2006
  15. juppe22

    juppe22 Active member

    Liittynyt:
    28.05.2002
    Viestejä:
    2,660
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Antaisin muuten, mutta kun se ei ole mahdollista. Eli yleensä jokaisella palvelimella olevat tiedostojen md5sum:mat on testattu, eli jos valitset jonkin linux jakelun virallisen mirrorin, niin periaatteessa voit olla varma, että se image on toimiva. Sitten kun lataa sen kotikoneelle ja tarkistat md5sum:man ja jos se on eri kuin mikä pitäisi olla, niin silloin virheet on tullut tiedostoa siirtäessä. Normaalisti homma korjaantuu vaihtamalla serveriä tai sitten asiasta kannattaa ottaa yhteyttä jakelupaketin tekijään tai ISP:iin. Sitten taas jos md5sum:ma täsmää ja asennus ei onnistu, niin virhe on tullut levyä polttaessa, ja silloinhan vika voi olla asetuksissa tai raudassa.
     
  16. juuho90

    juuho90 Member

    Liittynyt:
    21.01.2006
    Viestejä:
    48
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kerrankun noi täsmäävät niin onko mun kone niin paska ettei se pysty polttamaan rw levylle toimivaa winukkaa? pitäisikö polttaa siis r levylle? ja millä nopeudella.
     
  17. juppe22

    juppe22 Active member

    Liittynyt:
    28.05.2002
    Viestejä:
    2,660
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Kyllä ton pitäisi yhtä hyvin toimia rw levyilläkin, itse polttelen monesti livecd:eitä rw levyille, niin niitä on helppo päivitellä myöhemmin. Tietysti on mahdollista, että tossa rw levyssä, johon olet yrittänyt sitä poltaa on jotain vikaa!

    Tätä kannattaa kokeilla!

    Paras nopeus voisi olla joku 2-4x (kannattaa myös tarkistaa, että levyt ja asema tukee näin hidasta polttoa) eli siis todella hitailla nopeuksilla, monesti myös nopeammin poltetut toimii ihan ok, mutta virheiden riski kasvaa nopeuden myötä.

    EDIT: fix
     
    Viimeksi muokattu: 23.01.2006
  18. juuho90

    juuho90 Member

    Liittynyt:
    21.01.2006
    Viestejä:
    48
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Olen polttanut aiemmin nopeilla nopeuksilla 8x ja 12x nyt kokeilen 4x. Käytin ennen alcohol 120% nyt poltan nerolla. Saa nähdä alkaako homma skulaamaan
     
  19. juuho90

    juuho90 Member

    Liittynyt:
    21.01.2006
    Viestejä:
    48
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    joo... ei se alkanut toimimaan 4x nopeudella rw levylle poltettaessa. joku kusee. Kokeilen tänään illemmalla kun saan r levyjä, polttaa niille.
     

Jaa tämä sivu